Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
762028_0001.png
762028_0002.png
762028_0003.png
762028_0004.png
762028_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
24. november 2009DyrevelfærdskontoretMille Sofie BrandrupJohansen2009-150-1414MSJ40101
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 55 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. oktober 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristen Touborg (SF).
Brian Mikkelsen/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 55 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren

bedes kommentere henvendelsen af 30. septem-ber 2009 fra Troldkær Katteri, v/ Marianne Munk vedrørendebekendtgørelse om katteopdræt, jf. REU alm. del – bilag 52.”

Svar:

1.

Henvendelsen fra Marianne Munk af 30. september 2009 omhandleren bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med og opdræt af kattesamt kattepensioner og katterier, som er under udarbejdelse i Justitsmini-steriet.Marianne Munk anfører bl.a., at repræsentanter for katteorganisationenFelis Danica den 10. september 2009 deltog i et møde i Justitsministerietom bekendtgørelsen. På mødet gennemgik man et udkast til bekendtgø-relse, som Justitsministeriet havde udarbejdet, og ministeriet oplyste, atet endeligt udkast til bekendtgørelse ville blive sendt i høring hos rele-vante myndigheder og organisationer m.v.Ifølge Marianne Munk, der selv er katteopdrætter, indeholder det udkasttil bekendtgørelse, som blev drøftet på ovennævnte møde, en rækkeuhensigtsmæssigheder. Det er således efter Marianne Munks opfattelseikke hensigtsmæssigt, at personer, der har opdræt i private hjem, skal sø-ge tilladelse hos fødevareregionen for at kunne producere tre kuld killin-ger på et år. Endvidere er det ikke rimeligt, at de samme personer – udover at skulle opfylde en række krav til bl.a. indretning af lokaler – skalhave dyrlægekontrol fire gange om året og være i besiddelse af en dyre-passerassistentuddannelse.

2.

Jeg kan oplyse, at det fremgår af dyreværnslovens § 18, stk. 1, at er-hvervsmæssig handel med og opdræt af dyr kun må drives med politidi-rektørens tilladelse. Det samme gælder for drift af dyrepensioner og dy-reinternater samt formidling af dyr. Justitsministeren kan efter dyre-værnslovens § 18, stk. 2, fastsætte regler om indretning og drift af virk-somheden, herunder om krav, der kan stilles til personalet, og om tilsyn.Justitsministeriet har bl.a. med hjemmel i dyreværnslovens § 18, stk. 2,den 12. december 2002 udstedt bekendtgørelse nr. 1022 om erhvervs-mæssig handel med dyr (herefter dyrehandlerbekendtgørelsen) med sene-re ændring. Endvidere har Justitsministeriet udstedt bekendtgørelse nr.1466 af 12. december 2007 om erhvervsmæssig handel med og opdræt af2
hunde samt hundepensioner og hundeinternater (herefter hundehandler-bekendtgørelsen) med senere ændring.Dyrehandlerbekendtgørelsen omfatter hold af dyr, herunder katte, somled i erhvervsmæssig handel med dyr fra eller uden fast forretningsstedog indeholder bl.a. regler om indretning af lokaler og dyreanlæg.I september 2004 afgav Det Dyreetiske Råd en udtalelse om katte. Rådetanbefaler i udtalelsen, at der udarbejdes særlige regler om bl.a. er-hvervsmæssigt hold og opdræt af katte. Det Dyreetiske Råd henviser iden forbindelse til, at sådanne regler allerede findes for hunde, og at rådetikke ser nogen grund til ikke at stille tilsvarende krav til erhvervsmæssigthold og opdræt af katte. Reglerne bør efter rådets opfattelse omfatte ihvert fald følgende forhold: Forbud mod at holde katte i mindre bure(undtagen hos dyrlæger, på internater, pensioner eller andre midlertidigeformer for ophold), kattenes opholdsrum skal indrettes, så deres ad-færdsmæssige behov så vidt muligt kan tilgodeses, ligesom der bør stilleskrav til personalets kvalifikationer og krav om dyrlægetilsyn svarende tilde krav, der stilles i forbindelse med erhvervsmæssigt hold og opdræt afhunde.Justitsministeriet arbejder i øjeblikket på at implementere bl.a. denne an-befaling fra Det Dyreetiske Råds udtalelse. Planen er i den forbindelse, atder efter drøftelse med relevante aktører, herunder Det Dyreetiske Rådog Dyreværnsrådet, skal udarbejdes en bekendtgørelse om handel med ogopdræt af katte samt kattepensioner og katterier.

3.

I april måned 2009 afholdt Justitsministeriet derfor et møde om ind-holdet af en sådan bekendtgørelse med repræsentanter fra Dyrenes Be-skyttelse, DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation (DO-SO), Dyreværnsrådet og Det Dyreetiske Råd. På baggrund af dette mødeudarbejdede Justitsministeriet et nyt udkast til bekendtgørelse, som den10. september 2009 blev drøftet på endnu et møde med repræsentanterfra de ovennævnte organisationer og råd. I mødet deltog endvidere re-præsentanter fra Felis Danica, Inges Kattehjem og Kattens Værn.Det udkast til bekendtgørelse, som blev drøftet på mødet den 10. septem-ber 2009, indeholdt – i lighed med hundehandlerbekendtgørelsen – bl.a.en definition af, hvad der forstås ved erhvervsmæssigt opdræt. Af udka-stet til bekendtgørelse fremgik således, at ved erhvervsmæssigt opdræt3
forstås opdræt, hvor der med anvendelse af tre eller flere avlshunner av-les tre eller flere kuld killinger årligt.Som det fremgår af Marianne Munks henvendelse, var der på mødet endiskussion om, hvorvidt denne definition af erhvervsmæssigt opdræt afkatte var hensigtsmæssig. Nogle af mødedeltagerne gav udtryk for, atantallet af avlshunner og killingekuld burde sættes væsentligt op, mensandre gav udtryk for, at udkastet til bekendtgørelse på dette punkt varpassende.Udkastet til bekendtgørelse indeholdt endvidere – i lighed med hunde-handlerbekendtgørelsen – en bestemmelse om, at der til virksomheden ogfor dennes regning skal være knyttet en dyrlæge, og at virksomheden skalforanledige, at dyrlægen tilser katteholdet mindst 4 gange årligt.Herudover indeholdt udkastet til bekendtgørelse en bestemmelse medkrav om uddannelse for de personer, der har det daglige ansvar for virk-somheden og de ansatte i virksomheden. Uddannelseskravet gælder alenefor personer, der driver erhvervsmæssig handel med og opdræt af katte.Det vil sige, at personer, der driver kattepensioner eller katteinternater,ikke vil være omfattet.Baggrunden for den pågældende bestemmelse er vedtagelsen den 10. juni2008 af folketingsbeslutning om krav om uddannelse af dyrehandlere ogansatte i dyrehandlere (B 99). Folketingsbeslutningen pålægger justits-ministeren at fastsætte krav om, at det er en betingelse for at kunne drivevirksomhed som dyrehandler eller arbejde i en dyrehandel, at man hargennemgået et relevant uddannelsesforløb.Felis Danica har efter mødet den 10. september 2009 på vegne af en ræk-ke katteorganisationer indsendt et udspil til et mere lempeligt uddannel-sesforløb til Justitsministeriet. I forslaget lægges der op til, at uddannel-sen skal bestå af 4 undervisningsmoduler, og at hvert modul skal kunnegennemføres på en halv undervisningsdag. Kravet skal gælde for alle, derer omfattet af bekendtgørelsen, således at der ikke som i dyrehandlerbe-kendtgørelsen stilles forskellige krav til henholdsvis den ansvarlige forvirksomheden og de ansatte.

3.

På baggrund af drøftelserne på de to møder, der er blevet afholdt omindholdet af bekendtgørelsen, og det materiale, som Felis Danica har ind-sendt om uddannelseskravet, er Justitsministeriet ved at udarbejde et en-4
deligt udkast til bekendtgørelse om erhvervsmæssigt hold og opdræt afkatte samt erhvervsmæssig drift af kattepensioner og katteinternater. Detforventes, at udkastet til bekendtgørelse vil blive sendt i høring hos rele-vante organisationer og myndigheder m.v. i løbet af kort tid. Når hø-ringssvarene foreligger, vil jeg tage stilling til den endelige udformningaf bekendtgørelsen.Jeg agter i den forbindelse endvidere at orientere Folketingets Retsud-valg, når der foreligger et endeligt udkast til den nævnte bekendtgørelse.
5