Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
800238_0001.png
800238_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. februar 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-150-1592MDT40678
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 535 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. januar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Per Stig Møllerfg. justitsminister/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 535 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Hvad var den oprindelige baggrund for at gå fra en lovlig-hedsalder for knallertkørsel fra 15 til 16 år?”

Svar:

Aldersgrænsen for kørsel på knallert blev med virkning fra den 1. maj1971 nedsat fra 16 til 15 år. Ved lov nr. 268 af 8. juni 1978 om ændringaf færdselsloven (Aldersgrænsen for knallertkørere) blev aldersgrænsenfor knallertkørsel hævet til 16 år. Loven trådte i kraft den 1. januar 1980.Loven blev vedtaget på baggrund af et privat lovforslag fremsat den 10.februar 1978 af medlemmer fra Venstre og det daværende Kristeligt Fol-keparti. (Lovforslaget er optrykt i Folketingstidende 1977-78, Tillæg A,sp. 4043 ff.).I bemærkningerne til lovforslaget anføres følgende:”Baggrunden for lovforslaget er en overbevisning om, at ulyk-kestallene for 15-årige knallertkørere er for store til at retfær-diggøre noget socialt behov for, at denne aldersgruppe skal haveadgang til at køre knallert. I et svar til retsudvalget af 13. maj1977 henholder justitsministeren sig til forudsætningerne fornedsættelsen i 1971 af knallertalderen fra 16 til 15 år. Detgrundlæggende materiale stammer fra socialforskningsinstitut-tets undersøgelse i 1965 omfattende 3.368 personer. Justitsmini-steriet lagde dengang vægt på, at der ved at sænke aldersgræn-sen fra 16 til 15 år ville ske en lettelse i transportmæssig hen-seende for en betydelig del af de 15-årige, der har daglig trans-portafstand på 3 km og derover. Deroverfor stod Rådet for Tra-fiksikkerhedsforskning, som i 1971 efter gennemgang af uden-landsk og dansk statistisk materiale mente, at meget tydede på,at unge knallertkørere er særlig udsatte i trafikken. Skønnet gikpå ca. 300 tilskadekomne om året af de 15-årige. Kendsgernin-gerne har vist sig mere barske. Ulykkestallene for 15-årige knal-lertkørere var således i 1974-75-76 ifølge Danmarks Statistik:I 1974: 15 dræbte, 407 alvorligt tilskadekomne og 264 letteretilskadekomne.I 1975: 6 dræbte, 427 alvorligt tilskadekomne og 281 letteretilskadekomne.I 1976: 14 dræbte, 529 alvorligt tilskadekomne og 353 letteretilskadekomne.Det er på baggrund af disse meget alvorlige oplysninger omskadetallet for 15-årige knallertkørere i årene 1974-75-76, atforslagsstillerne ønsker, at folketinget igen hæver aldersgræn-sen.”2