Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
812898_0001.png
812898_0002.png
812898_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. marts 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-1585JEE42890
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 529 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. januar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 529 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren anmodes om, at oplyse antallet af opståede bran-de på Scandinavian Star samt antal af brandforløb, som erblevet undersøgt i regi af politiet med henblik på at fastslå år-sagen og om muligt finde frem til den eller de, som kan mis-tænkes at stå bag skibsbranden samt oplyse hvem, som harforestået undersøgelserne?”

Svar:

Der kan henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 499 (Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg. Som det fremgår heraf, blev det efterbranden på Scandinavian Star mellem regeringerne i Norge, Sverige ogDanmark aftalt, at efterforskningen i sagen skulle opdeles således, at denorske myndigheder efterforskede branden og dens umiddelbare årsag, atde svenske myndigheder efterforskede brandslukningsarbejdet og de tek-niske forhold på skibet, og at de danske myndigheder efterforskede ski-bets ejer- og forsikringsforhold samt skibets almindelige sødygtighed ogoverensstemmelse med den søretlige lovgivning.For så vidt de norske myndigheders efterforskning og vurdering af bran-den og dens umiddelbare årsag kan der i øvrigt henvises til Justitsmini-steriets notat af 13. juli 2006 (vedlagt besvarelsen af spørgsmål nr. 499),hvor der bl.a. er anført følgende (pkt. 6.5.7):”Mike Axdal har bl.a. under sit møde i Justitsministeriet an-ført, at de danske myndigheder tidligt lagde sig fast på, atK/S Scandianvian Star var ejer af Scandinavian Star på tids-punktet for branden, og at dette påvirkede de norske myndig-heders efterforskning af selve branden og dens årsag.Som aftalt mellem de norske, svenske og danske myndighe-der, skulle de norske myndigheder undersøge omstændighe-derne omkring selve branden og dens opståen og – såfremtdet viste sig, at branden var påsat – opklare, hvem brandstif-teren var.Herefter er spørgsmålet om, hvorvidt de norske myndighe-ders efterforskning er blevet påvirket af de danske myndig-heders undersøgelser og konklusioner vedrørende ejer- og re-derforhold m.v. først og fremmest et spørgsmål, som de nor-ske myndigheder selv bør tage stilling til. Justitsministeriethar dog i lighed med det under afsnit 6.4 anførte overvejet,om der er oplysninger i sagen vedrørende selve brandefter-forskningen, der giver anledning til at rette henvendelse tilden norske rigsadvokat og har på den baggrund overvejetspørgsmålet om de danske myndigheders efterforskning af2
ejerforholdene, og den betydning denne del af efterforsknin-gen har haft for de norske myndigheders efterforskning afbranden og dens årsag.Det norske politi foretog en omfattende efterforskning i sagenog konkluderede som nævnt ovenfor, at en dansk statsborger,som var passager på skibet, og som omkom under branden,var den sandsynlige brandstifter. Da passageren selv omkomved branden, blev denne del af efterforskningen henlagt af denorske myndigheder.Den tidligere politiadvokat Nicolai Bjønness, som havde detjuridiske ansvar for det norske politis efterforskning af bran-den og dens årsager, blev i forbindelse med de norske myn-digheders overvejelse af anmodningerne om genoptagelse afefterforskningen af sagen bedt om en udtalelse.Den tidligere politiadvokat anførte ved skrivelse af 15. no-vember 2001 bl.a., at man under efterforskningen hurtigt blevklar over, at branden var påsat, og at gerningsmanden måttehave været om bord på skibet. Man anlagde derfor den be-tragtning, at alle kunne være gerningsmanden. Samtlige over-levende blev derfor afhørt i gennemsnit 3 gange hver, og påden måde fik man en oversigt over, hvor både overlevende ogomkomne havde befundet sig.Bjønness anfører i sin udtalelse endvidere, at alle mulighederblev undersøgt af det norske politi, og at alle teorier – herun-der forsikringsbedrageri – var ”gode nok” til at blive under-søgt. Der blev i forbindelse med efterforskningen anlagt en”værste-falds-teori”, hvorfor det blev holdt åbent, hvem dervar ejer af skibet for ikke at udelukke nogen mulig forklaringpå branden. Af samme grund blev tippet om, at den danskepassager kunne være gerningsmanden lagt til side og under-søgt som sidste mulighed.”Da branden og dens umiddelbare årsag således er blevet efterforsket ogvurderet af de norske myndigheder, finder jeg ikke, at jeg bør udtale mignærmere om de forhold, der er nævnt i spørgsmålet.
3