Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
806138_0001.png
806138_0002.png
806138_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
2. marts 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-1543JEE42712
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 434 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. januar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 434 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvordan ser ministeren på at forbyde at surfe på terrorrela-terede internetsider og ville det have betydet, at PET kunnehave grebet ind overfor Kurt Westergaards økseangriber på ettidligere tidspunkt eller kan man allerede på nuværende tids-punkt gå efter en person, der søger på terrorrelaterede hjem-mesider? Hvorledes ville eventuelle regler på området, somtager afsæt i reglerne for søgning på internettet efter børne-porno, skulle forholde sig så fortsætskravet og dolus eventua-lis, således at retssikkerheden ikke svækkes.”

Svar:

1.

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at der med ”reglernefor søgning på internettet efter børneporno” sigtes til bestemmelsen istraffelovens § 235, stk. 2. Efter denne bestemmelse straffes med bødeeller fængsel indtil 1 år bl.a. den, som gennem internettet eller et lignen-de system til spredning af information gør sig bekendt med utugtige fo-tografier eller film, andre utugtige visuelle gengivelser eller lignende afpersoner under 18 år.Det kan oplyses, at lovgivningen ikke indeholder et tilsvarende forbudmod gennem internettet mv. et gøre sig bekendt med terrorrelateredehjemmesider på internettet. Den handling, der består i at ”surfe på terror-relaterede internetsider”, er således ikke i sig selv kriminaliseret eftergældende ret.Det bemærkes i den forbindelse, at en sådan kriminalisering efter Ju-stitsministeriets opfattelse vil kunne give anledning til vanskelige af-grænsningsproblemer og bl.a. vil kunne rejse spørgsmål i forhold til etgrundlæggende princip om tilstrækkelig klarhed i straffelovgivningen.Det vil bl.a. gælde i forhold til spørgsmålet om, hvornår en hjemmesidepå internettet kan siges at have et terrorrelateret indhold.

2.

I tilknytning til ovenstående kan det oplyses, at i det omfang politiet,herunder Politiets Efterretningstjeneste, bliver opmærksom på strafbareforhold, der begås via hjemmesider på internettet, vil politiet om muligt –og efter omstændighederne i samarbejde med andre danske eller uden-landske myndigheder mv. – træffe foranstaltninger med henblik på atbringe de strafbare forhold til ophør.
2
Efter de gældende regler i retsplejeloven vil der i den forbindelse bl.a.være mulighed for at beslaglægge materiale på en hjemmeside, i den ud-strækning materialet f.eks. opfordrer til strafbare forhold.Det bemærkes i den forbindelse, at særlige forhold – f.eks. efterretnings-eller efterforskningsmæssige hensyn – i visse tilfælde kan begrunde, atder ikke umiddelbart skrides ind over for visse strafbare forhold på inter-nettet.

3.

Jeg finder på den anførte baggrund ikke grundlag for at tage skridt iretning af at indføre et forbud af den art, som er omtalt i spørgsmålet.I forhold til den konkrete sag, der nævnes i spørgsmålet, kan der henvisestil Politiets Efterretningstjenestes samlede orientering om de sikkerheds-mæssige aspekter i forbindelse med overfaldsforsøget på tegneren KurtWestergaard fredag den 1. januar 2010. Orienteringen blev oversendt tilFolketingets Retsudvalg den 6. januar 2010.
3