Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
793133_0001.png
793133_0002.png
793133_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
2. februar 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-1542JEE42696
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 432 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. januar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 432 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Under henvisning til ministerens svar på REU alm. delspørgsmål 1098 og 1099 (2008-09) bedes ministeren give enstatus for Rigspolitiets iværksatte arbejde med henblik på atsikre, at 112-alarmcentralerne får mulighed for at henviseborgere til nærmeste hjertestarter.”

Svar:

1.

Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 5. november 2009 afspørgsmål 1098 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg har Rigspolitietiværksat et arbejde med henblik på at sikre, at 112-alarmcentralerne fårmulighed for at henvise borgere til nærmeste hjertestarter.Det kan oplyses, at Rigspolitiet efter at have afklaret de konkrete behov inovember måned 2009 udarbejdede den nødvendige kravspecifikation isamarbejde med den valgte leverandør. Rigspolitiet har endvidere udar-bejdet en projektplan for, hvordan alle landets alarmcentraler får adgangtil oplysninger om placering af hjertestartere.Det fremgår af projektplanen, at der er valgt en model, hvorefter oplys-ninger om placering af hjertestartere overføres fra TrygFondens serveretil alarmcentralernes positionsservere. Rigspolitiet har oplyst, at der tilbehandling af de data, som overføres fra TrygFonden til alarmcentraler-ne, skal nyudvikles software til alarmcentralernes to eksisterende positi-onsservere. Endvidere skal softwaren på alarmoperatørernes computereopdateres med en ny fane benævnt ”hjertestarter”. På grund af de nuvæ-rende operatørserveres manglende kapacitet er det Rigspolitiets vurde-ring, at en udbredelse af løsningen til alle landets alarmcentraler kræveren udskiftning af de eksisterende 35 operatørservere (og af 15 testserve-re, systemservere mv.).

2.

Rigspolitiet har endvidere oplyst, at tilbud på etablering af den valgteløsning blev modtaget fra leverandøren den 15. december 2009 og accep-teret af Rigspolitiet den 16. december 2009. Leverandøren har herefterpåbegyndt udviklingen af løsningen.I begyndelsen af januar måned gennemførtes tests af den første nyind-købte operatørserver. Da testen forløb tilfredsstillende, er yderligere 49servere mv. blevet bestilt. Serverne forventes leveret og klargjort indenudgangen af januar.
2
TDC har i uge 2 leveret den nødvendige fysiske forbindelse mellemTrygfonden og alarmcentralernes positionsservere, og leverandøren afsoftwareløsningen frigav den 25. januar 2010 den første softwareleveran-ce med henblik på test.Efter projektplanen vil Rigspolitiet gennemføre tests af software i uge 4-6, og leverandøren vil sideløbende hermed rette eventuelt konstateredefejl. De 50 indkøbte operatørservere vil herefter blive taget i brug på de 7alarmcentraler i løbet af uge 5 og 6, hvorefter de afsluttende softwaretestsforventes gennemført i uge 7.Systemet forventes herefter at kunne tages i brug på alle politiets alarm-centraler i uge 8.
3