Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
793114_0001.png
793114_0002.png
793114_0003.png
793114_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
2. februar 2010Strafferetskontoret2010-792-1163RAJ41316
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 413 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. januar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 413 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”I 2008 var de sikrede institutioner mange gange fuldt opta-get, og det betød, at de syv institutioner tilsammen måttesende 243 kriminelle børn videre til Kriminalforsorgens insti-tutioner. Finder ministeren, at almindelig pladsmangel godt-gør tilsidesættelse af FN's Børnekonvention og de europæiskefængselsregler, og dermed fængsling af børn i Danmark?”

Svar:

For så vidt angår spørgsmålet om pladser på de sikrede institutioner forbørn og unge har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Indenrigs-og Socialministeriet, hvortil der henvises:”Det kan oplyses, at der i 2008 var i alt 283, som blev afvistfra de sikrede afdelinger for børn og unge. Af disse blev 207unge placeret i arresthus eller fængsel, mens de stod på ven-teliste til en sikret afdeling, mens 3 blev placeret i arresthuseller fængsel uden at blive sat på venteliste til en sikret insti-tution. Af de resterende blev 60 børn og unge sat på venteli-ste til en sikret afdeling uden at blive anbragt i arresthus ellerfængsel, 2 blev anbragt i en åben social foranstaltning, mensdet for 11 ikke er oplyst, hvor de blev placeret. De 60, somblev sat på en venteliste til en sikret institution uden at bliveanbragt i arresthus eller fængsel, omfatter unge, der var an-bragt i 1. fase af ungdomssanktionen, unge i ungdomssankti-onen, som skulle tilbageføres til sikret afdeling, samt børn ogunge, der skulle anbringes på en sikret afdeling af sociale år-sager.Indenrigs- og Socialministeriet kan oplyse, at kommunerne iforbindelse med kommunalreformen har fået ansvar for atsikre, at der er det nødvendige antal sikrede pladser på døgn-institutioner for børn og unge.Kommuner og regioner skal hvert år som led i rammeaftaler-ne drøfte og aftale, hvorvidt der er behov for nye sikredepladser og i givet fald hvor mange. Regionsrådet har ansvaretfor at koordinere kapaciteten af de sikrede pladser på lands-plan.I forbindelse med rammeaftalerne for 2009 aftalte regionerneog kommunerne, at der skulle etableres 15 nye sikrede plad-ser. For at fremskynde etableringen mest muligt, er nogle afpladserne i starten etableret som midlertidige pladser.Som led i udmøntningen af rammeaftalerne for 2010 etable-res yderligere 15 sikrede pladser.2
Det kan endvidere oplyses, at der som udmøntning af finans-lovsaftalen for 2009 blev nedsat et udvalg, der skulle se påmuligheden for at omlægge finansieringsreglerne vedrørendeafsoning og anbringelse af kriminelle unge med henblik på atunderstøtte kommunernes forebyggelse af ungdomskriminali-tet. På baggrund af anbefalingerne fra udvalget er det med fi-nanslovsaftalen for 2010 indgået aftale om at ændre finansie-ringsreglerne. Ændringen af finansieringsreglerne, der for-ventes at træde i kraft den 1. juli 2010, må i givet fald på sigtforventes at medføre et mindsket pres på de sikrede pladserpå døgninstitutioner for børn og unge.”Unge lovovertrædere under 18 år, der varetægtsfængsles eller skal afsoneen ubetinget frihedsstraf, bør som udgangspunkt placeres uden for fængs-ler og arresthuse, f.eks. i en sikret institution for børn og unge.Af FN’s Børnekonvention artikel 37 fremgår det således bl.a., at anhol-delse, tilbageholdelse eller fængsling af unge under 18 år skal følge lo-vens forskrifter og kun må bruges som en sidste udvej og for det kortestmulige passende tidsrum, og at enhver ung under 18 år, der er berøvetfriheden, skal holdes adskilt fra voksne, medmindre en sådan adskillelseikke anses at tjene den unges tarv.Det fremgår desuden af Europarådets anbefaling om de europæiskefængselsregler pkt. 35.1, at hvis unge under 18 år undtagelsesvis anbrin-ges i et fængsel sammen med voksne, skal myndighederne sørge for, atde pågældende har adgang til bl.a. sociale, psykologiske og uddannel-sesmæssige tilbud. Det fremgår endvidere af anbefalingens pkt. 35.4, atunge under 18 år, der anbringes i et fængsel, skal holdes adskilt fra voks-ne, medmindre en sådan adskillelse ikke anses at tjene den unges tarv.Som der nærmere er redegjort for i vedlagte besvarelse af spørgsmål nr.918 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del), er der i overensstemmelsemed reglerne i FN’s Børnekonvention taget en lang række initiativer medhenblik på at sikre, at unge lovovertrædere så vidt muligt placeres udenfor fængsel eller arresthus.I de tilfælde, hvor unge lovovertrædere under 18 år alligevel må placeresi fængsel eller arresthus – f.eks. på grund af pladsmangel i de sikrede in-stitutioner for børn og unge – er der taget en lang række initiativer i Kri-minalforsorgen med henblik på i videst muligt omfang at tage hensyn tilde unges særlige behov, herunder således at de unge i overensstemmelse3
med FN’s Børnekonvention og Europarådets anbefaling skærmes i for-hold til andre indsatte. Kriminalforsorgen er løbende opmærksom på mu-lighederne for at styrke den særlige indsats over for de unge, som anbrin-ges i fængsler og arresthuse.
4