Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
752465_0001.png
752465_0002.png
752465_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-150-1408KGA40491
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. oktober 2009.
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 34 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. oktober2009 omdelt som REU alm. del – bilag 36 vedrørende lovenom brug af knive, samt besvare de i henvendelsen rejstespørgsmål.”

Svar:

I henvendelsen rejses der spørgsmål om, hvorvidt det er foreneligt medvåbenloven at besidde et spisebestik til handicappede på et offentligt til-gængeligt sted, når bestikket bl.a. består af en bestikkniv med en klingepå 10 cm.Justitsministeriet kan oplyse, at det efter våbenlovens § 4, stk. 1, er for-budt at bære eller besidde dolk eller kniv – bortset fra foldekniv med enklinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position – på of-fentligt tilgængeligt sted mv. Forbuddet gælder dog ikke, hvis besiddel-sen af kniven har et anerkendelsesværdigt formål.Bortset fra de anførte små foldeknive omfatter knivforbuddet som ud-gangspunkt alle dolke og knive, herunder bestikknive. Fra domspraksisvedrørende ulovlig besiddelse af en almindelig bestikkniv kan henvisestil Tidsskrift for Kriminalret 2009 side 557 (Vestre Landsrets ankedom af28. april 2009, 5. afdeling, S-0552-09).Domfældelse for overtrædelse af knivforbuddet forudsætter, at besiddel-sen af kniv ikke har fundet sted med et anerkendelsesværdigt formål, dvs.at der ikke har været en særlig acceptabel grund til at have kniven på of-fentligt tilgængeligt sted.Efter lovens forarbejder vil det således være forbudt at gå med kniv, hvisden bæres blot til pynt eller lignende, eller den ikke skal bruges til nogetbestemt. Modsætningsvist er der en række tilfælde, hvor det ud fra for-målet med bestemmelsen er tilladt at bære kniv på offentligt sted. Hertænkes navnlig på situationer, hvor det i forbindelse med transport afkniv fra ét sted til et andet ikke kan undgås, at kniven medbringes på(passerer) offentligt område. Et eksempel er, at kniven er købt i en for-retning og skal bringes hjem til bopælen. Der kan også være tale om situ-ationer, hvor kniven medbringes til et lovligt praktisk gøremål, hvortilanvendelse af kniv er nødvendig, f.eks. en vandretur eller en skovtur.2
Efter Justitsministeriets opfattelse vil det tilsvarende være lovligt at med-bringe en bestikkniv, der er udviklet som et hjælperedskab til personermed nedsat funktionsevne, hvis formålet i det konkrete tilfælde er at af-hjælpe den pågældendes vanskeligheder ved at indtage et måltid med etsædvanligt spisebestik som følge af en sådan nedsat funktionsevne.For god ordens skyld bemærkes, at besiddelse af en bestikkniv med enklinge på 10 cm ikke kræver våbentilladelse efter reglerne herom i vå-benbekendtgørelsens § 14, stk. 1. Kravet om våbentilladelse er såledesrettet mod særligt farlige knive som f.eks. springknive, faldstiletter, but-terflyknive og skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm.
3