Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
8. december 2009LSJ406632009-792-1118
Udkast til tale
til brug ved besvarelsen af samrådsspørgsmål Q og Rstillet den 20. november 2009 af Folketingets Retsud-valg efter ønske fra Line Barfod (EL) (Alm. del) tiljustitsministeren
Samrådsspørgsmål Q:Ministeren bedes redegøre for retssystemet og kriminal-forsorgens behandling af uledsagede flygtningebørn iDanmark – herunder danske myndigheders varetægts-fængslinger af flygtningebørnene sammen med voksnekriminelle.
Samrådsspørgsmål R:Ministeren bedes redegøre for om Danmark ved atfængsle uledsagede flygtningebørn bryder FN’s Børne-konvention.
Svar:
1.Retsudvalget har stillet to samrådsspørgsmål vedrø-rende behandlingen af uledsagede flygtningebørn, somjeg vil tillade mig at besvare samlet. Jeg vil først kommeind på afgrænsningen af den gruppe af personer, som vitaler om, og dernæst vil jeg redegøre for retssystemetsbehandling af disse personer. Jeg vil også komme ind påforholdet til FN’s Børnekonvention.
Jeg har inden samrådet besvaret en række skriftligespørgsmål fra Retsudvalget, som jeg også kan henvise til.Som det fremgår heraf, har det ikke været muligt hverkenfra politiet, anklagemyndigheden eller Kriminalforsorgenat fremskaffe nærmere statistiske oplysninger om, i hvil-ket omfang der sker fængsling af unge uledsagede flygt-ninge.
2
2.Det er vigtigt, at der er klarhed over, hvilken gruppe afpersoner vi taler om.
Integrationsministeren har netop redegjort mere genereltfor udlændingemyndighedernes behandling af sager omuledsagede flygtningebørn. Jeg har ved besvarelsen bådeaf de skriftlige spørgsmål og af samrådsspørgsmålenelagt til grund, at der med spørgsmålene til mig sigtes tilretssystemets behandling af unge udlændinge, som mis-tænkes eller er dømt for kriminelle handlinger.
Jeg vil derfor gerne starte med at slå helt fast, at der na-turligvis ikke sker varetægtsfængsling eller retsforfølg-ning af uledsagede flygtningebørn eller af andre børn un-der den kriminelle lavalder, selv om de måtte være mis-tænkt for kriminalitet. Min besvarelse angår derfor per-soner i alderen 15-17 år, der er mistænkt eller dømt forkriminalitet.
3
Som udgangspunkt gælder der de samme regler mv. forretssystemets behandling af unge lovovertrædere, uansetom de er flygtninge eller ej. Men jeg er naturligvis op-mærksom på, at der for unge flygtninge, som kan væreflygtet fra barske og traumatiske forhold i hjemlandet,kan gøre sig særlige hensyn gældende.
3.For så vidt angår retssystemets og Kriminalforsorgensbehandling af unge lovovertrædere generelt er det et em-ne, som jeg flere gange har haft lejlighed til at forholdemig til over for Retsudvalget.
Jeg er helt enig i, at unge lovovertrædere under 18 år, dervaretægtsfængsles eller skal afsone en ubetinget friheds-straf, som udgangspunkt bør placeres uden for fængslerog arresthuse, f.eks. i sikrede døgninstitutioner for børnog unge. Det følger også af FN’s Børnekonvention.
Efter Børnekonventionens artikel 37 b må intet barnulovligt eller vilkårligt berøves sin frihed. Anholdelse,4
tilbageholdelse eller fængsling af et barn skal følge lo-vens forskrifter og må kun bruges som en sidste udvej ogfor det kortest mulige passende tidsrum.
Selv om betingelserne for varetægtsfængsling som ud-gangspunkt er de samme for unge som for voksne, bety-der det ikke, at en 15-17-årig, der varetægtsfængsles, skalanbringes i et arresthus. Tværtimod er udgangspunktet, atunge under 18 år, der varetægtsfængsles, skal anbringesf.eks. på en sikret døgninstitution for unge. Anbringelse iarresthus kan dog ske, hvor der er tale om særlig alvorligkriminalitet, eller som en midlertidig anbringelse medhenblik på overførsel til en sikret institution.
Som jeg tidligere har redegjort for over for Retsudvalget,er der ikke altid plads på de sikrede døgninstitutioner,hvilket selvsagt er særdeles problematisk. Politiet drøfterderfor anbringelsesmulighederne direkte med den relevan-te sikrede institution, inden den unge fremstilles i grund-
5
lovsforhør, så der hurtigst muligt kan findes en egnetplads.
Det er kommunernes ansvar at sikre, at der er tilstrække-ligt med sikrede pladser på de sikrede døgninstitutioner.Oprettelse af eventuelle nye sikrede pladser reguleres i år-lige rammeaftaler mellem kommunerne og regionerne. Jegkan oplyse, at regionerne på baggrund af disse rammeafta-ler i 2008 begyndte at oprette 15 nye pladser, og at regio-nerne i 2009 begyndte at oprette 15 yderligere pladser.
Unge under 18 år, der idømmes en ubetinget fængsels-straf, anbringes normalt heller ikke i et fængsel eller ar-resthus. De skal som udgangspunkt anbringes i familie-pleje eller i egnet hjem eller institution, medmindre afgø-rende hensyn til retshåndhævelsen taler imod anbringelseuden for fængsel og arresthus. I praksis er det derfor kunet mindre antal unge, der afsoner en dom i fængsel ellerarresthus.
6
4.Når det gælder anbringelse af unge sammen medvoksne i fængsler og arresthuse, fremgår det af artikel 37c i Børnekonventionen, at ethvert barn, der er berøvetfriheden, skal holdes adskilt fra voksne, medmindre ensådan adskillelse ikke anses for at tjene barnets tarv.
Det er altså ikke et ubetinget krav, at de unge skal holdesadskilt fra voksne indsatte. På samme måde følger det afDe Europæiske Fængselsregler, at der er sjældne tilfælde,hvor det ikke nødvendigvis tjener børn bedst at være ad-skilt fra voksne, f.eks. hvis der er meget få børn i fæng-selssystemet.
Der gøres en meget stor indsats for at undgå, at unge 15-17-årige placeres i fængsler og arresthuse. Når det undta-gelsesvis alligevel sker, er der – som der nærmere er re-degjort for i de skriftlige svar – taget en lang række ini-tiativer i Kriminalforsorgen for at sikre, at der i videstmuligt omfang tages hensyn til de unges særlige behov.Der er f.eks. i en særlig bekendtgørelse om behandlingen7
af unge i Kriminalforsorgens institutioner fastsat regler,som skal sikre, at de unge beskyttes mod uheldig påvirk-ning fra voksne.
Kriminalforsorgen er herudover løbende opmærksom påmulighederne for at styrke den særlige indsats over forunge under 18 år, som anbringes i fængsler og arresthuse.
Kriminalforsorgen er også opmærksom på de særligeforhold, som kan gøre sig gældende, når uledsagede ud-lændinge under 18 år anbringes i Kriminalforsorgens in-stitutioner. Som anført i et af de skriftlige svar er der bl.a.etableret en ordning, hvor der i disse sager sker underret-ning af Dansk Røde Kors, som har særlig erfaring i atyde støtte og bistand til flygtninge.
5.Som jeg nævnte indledningsvis, angår min besvarelseretssystemets behandling af uledsagede flygtninge under18 år, som mistænkes eller er dømt for kriminalitet.
8
Som udgangspunkt gælder der de samme regler mv. forbehandlingen af unge lovovertrædere, uanset om de erflygtninge eller ej, men der kan naturligvis være særligeforhold, som gør sig gældende i forhold til unge uledsa-gede flygtningebørn.
I praksis drejer det sig bl.a. om tilfælde, hvor der er fore-vist et falsk pas i forbindelse med indrejsen. Dette kanefter omstændighederne være en overtrædelse af straffe-lovens § 171 om dokumentfalsk eller § 174, som bl.a.handler om brug af et ægte dokument, som tilhører enanden.
Som anført i et af de skriftlige svar har Rigsadvokatenundersøgt, om de pågældende unge udlændinge i givetfald bliver sigtet og varetægtsfængslet for dokumentfalsk.
Københavns Politi har generelt oplyst, at der ikke rejsessigtelse for dokumentfalsk i de sager, hvor en person medet falsk pas søger asyl på grænsen, dvs. umiddelbart ved9
indrejsen. Det betyder, at der ikke sker strafforfølgning,herunder varetægtsfængsling, i disse sager. Hvis den på-gældende ikke søger om asyl umiddelbart ved indrejsen,men først efterfølgende søger om asyl, vil han eller hunsom udgangspunkt blive sigtet for dokumentfalsk. Hvisbetingelserne for varetægtsfængsling i øvrigt er opfyldt,vil den pågældende blive fremstillet i grundlovsforhørmed anmodning om fængsling.
Der kan altså være sager, hvor 15-17-årige personer, derhar søgt om asyl, og som har begået dokumentfalsk mv. iforbindelse med indrejse i Danmark, er varetægtsfængs-let. Som andre unge, der varetægtsfængsles, vil disse un-ge som udgangspunkt skulle varetægtsfængsles i surrogat– typisk i en sikret døgninstitution for unge.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at straffen fordokumentfalsk efter straffelovens § 171 normalt udmålestil 40 dages ubetinget fængsel. Straffen for overtrædelseaf straffelovens § 174 om bl.a. brug af et ægte dokument,10
som tilhører en anden, er normalt 10 dages ubetingetfængsel.
Rigsadvokatens undersøgelse tyder på, at man i de øvrigerelevante politikredse ikke følger samme praksis som iKøbenhavns Politi, når det gælder strafforfølgning, her-under varetægtsfængsling, af unge flygtninge, der begårdokumentfalsk i forbindelse med indrejse i Danmark.
Dette er naturligvis ikke hensigtsmæssigt. Jeg har noteretmig, at Rigsadvokaten i øjeblikket er ved mere genereltat udarbejde retningslinjer for behandlingen af sager,hvor asylansøgere begår dokumentfalsk i forbindelsemed indrejse i Danmark. Spørgsmålet om politiets oganklagemyndighedens håndtering af sager med uledsage-de flygtninge under 18 år vil i den forbindelse blive af-klaret. Jeg er enig med Rigsadvokaten i, at der må læggesafgørende vægt på, at disse sager behandles på en ensar-tet og korrekt måde i hele landet.
11
Udformningen af de nye retningslinjer vil skulle drøftesmed politikredsene, inden de endeligt kan fastlægges ibegyndelsen af det nye år. Rigsadvokaten har dog forelø-big tilkendegivet, at man i en sådan fremtidig ordningforventer at lægge op til, at behandlingen af straffesagermod personer, herunder uledsagede flygtninge, der begårdokumentfalsk i forbindelse med indrejsen i Danmark, ogsom ved indrejsen eller efterfølgende søger om asyl, somudgangspunkt i hvert fald bør afvente behandlingen afasylsagen. Dette vil indebære, at der i givet fald ikkelængere vil blive tale om at varetægtsfængsle de pågæl-dende efter retsplejelovens regler.
6.Hvis jeg skal sammenfatte min besvarelse:
Som udgangspunkt gælder der de samme regler mv. forretssystemets behandling af unge lovovertrædere, uansetom de er flygtninge eller ej, men der kan naturligvis væresærlige hensyn, som gør sig gældende i sager om ungeflygtninge.12
Udgangspunktet er, at unge lovovertrædere, uanset om deer flygtninge eller ej, ikke skal anbringes i Kriminalfor-sorgens institutioner, hverken i forbindelse med vare-tægtsfængsling eller afsoning. Regeringen lægger storvægt på, at kommunerne på dette område lever op til de-res forpligtelse til at sikre det fornødne antal pladser isikrede døgninstitutioner.
I de tilfælde, hvor unge lovovertrædere alligevel anbrin-ges i Kriminalforsorgen, er der taget en lang række initia-tiver for at sikre, at der i videst muligt omfang tages hen-syn til de unges særlige behov.
Som jeg nærmere har redegjort for, er det således rege-ringens opfattelse, at Danmark fuldt ud lever op til Bør-nekonventionens krav om, at fængsling af unge kun måbruges som en sidste udvej.
13
Særligt med hensyn til strafforfølgning, herunder vare-tægtsfængsling, af unge uledsagede flygtninge, der begårdokumentfalsk mv. i forbindelse med deres indrejse iDanmark, vil Rigsadvokaten snarest udarbejde nye fællesretningslinjer med henblik på at sikre en korrekt og ens-artet behandling i anklagemyndigheden af disse sager.
14