Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. februar 2010Civil- og Politiafde-lingen2009-150-1506JEE42732
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 318 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. december 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Per Stig Møllerfg. justitsminister/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 318 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at rette op på situa-tionen med den manglende efterforskning og domsfældelsefor økonomisk kriminalitet, jf. artiklen "Politi lammet afboom i økonomisk kriminalitet" fra Ritzaus Bureus Citat-tjenste.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil der henvises:”1. Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet har i de senesteår været et særligt prioriteret indsatsområde for politiet oganklagemyndigheden. Det følger således af udmøntningspla-nen for flerårsaftalen for politiet og anklagemyndigheden2007-2010, at indsatsen mod større økonomisk kriminalitetskal fastholdes og intensiveres gennem de muligheder forøget faglig specialisering mv., som politireformen giver.I overensstemmelse hermed indgår der i rigsadvokatens di-rektørkontrakt for 2009 bl.a. et mål om øget fokus på størresager om økonomisk kriminalitet. Dette mål er videreført iresultatlønskontrakterne for politidirektørerne for 2009 (bort-set fra politidirektøren for Bornholm). Formålet hermed ernavnlig at sikre, at politikredsene i særlig grad prioriterer destore og meget ressourcekrævende økonomiske sager. Undergennemførelsen af politireformen i 2007 og 2008 blev navn-lig den personfarlige kriminalitet prioriteret højere end deøkonomiske sager, og det viste sig derfor vanskeligt at frem-me disse sager med den fornødne hurtighed.På den baggrund er der i politidirektørernes resultatkontrakteropstillet en række krav, der knytter sig til behandlingen aføkonomiske sager. Kravene bygger på et oplæg fra Statsad-vokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) og inde-bærer bl.a., at der benyttes en projektarbejdsform med opstil-ling af milepælsplaner for kredsenes større økonomiske sa-ger. Milepælsplanerne og fremdriften i de relevante sagerdrøftes på møder, hvor der ud over repræsentanter for SØKog politikredsene også deltager medarbejdere fra SKAT. Somled i afrapporteringen af resultatkontrakten skal kredsene ibegyndelsen af dette år oplyse, om fremdriften i sagerne harværet i overensstemmelse med de lagte milepælsplaner.Til målet knyttes der herudover i kontrakterne et krav om, atkredsene skal udarbejde en plan for kompetenceudvikling ogom nødvendigt rekruttering af personale til behandling afstørre økonomiske sager.2
En opfyldelse af de ovennævnte krav vil efter Rigsadvoka-tens opfattelse bidrage til at sikre en både bedre og hurtigerebehandling af de store økonomiske sager end hidtil. Samtidiger et tæt samarbejde mellem politi, anklagemyndighed ogSKAT med jævnlige ”ERFA-møder” af stor betydning forbehandlingen af sager om økonomisk kriminalitet, ligesomdet er af stor betydning, at der er de fornødne kompetencer ide særlige afdelinger og advokaturer, som beskæftiger sigmed sager om økonomisk kriminalitet.2.
Som nævnt opstod der i den første tid efter politireformensikrafttræden problemer med at få behandlet sager om økono-misk kriminalitet med den fornødne hurtighed. Der har sidenværet et betydeligt fokus på at få politikredsenes produktionaf straffesager tilbage på niveauet fra før reformen, og Rigs-advokaten følger løbende op herpå over for politikredsene.Behandlingen af økonomiske sager vil således også i 2010være højt prioriteret af anklagemyndigheden. Bl.a. vil nøgle-tal om behandlingen af økonomiske straffesager løbende bli-ve drøftet i anklagemyndighedens fagudvalg om økonomiskkriminalitet.Det kan endvidere oplyses, at sager om økonomisk kriminali-tet er udvalgt som et særligt indsatsområde for 2010 i forbin-delse med statsadvokaternes tilsyn med politikredsenes straf-fesagsbehandling.Tilsvarende er indsatsen mod større økonomisk kriminalitetudpeget som et operativt fokusområde i Rigsadvokatens ogRigspolitiets ”Overordnet strategisk plan for politiets og an-klagemyndighedens arbejde i 2010”. Det fremgår heraf, at deter væsentligt, at der i samarbejde mellem politi og anklage-myndighed – og bl.a. i fortsættelse af allerede iværksatte ak-tiviteter – er fokus på også at sikre en effektiv forfølgning afden tunge økonomiske kriminalitet. Det er forudsat, at strate-gien skal udmøntes i underliggende nationale og lokale stra-tegier og handlingsplaner.Endvidere vil jeg i 2010 anmode politikredsene om at indhen-te erfaringer fra andre politikredse om advokaturstrukturen ogvurdere, om organiseringen af anklagemyndigheden i politi-kredsene bedst muligt understøtter en effektiv og kvalitetsbe-vidst behandling af straffesagerne, herunder ikke mindst sa-ger om økonomisk kriminalitet.Herudover er en arbejdsgruppe under fagudvalget om øko-nomisk kriminalitet ved at udarbejde en vejledning, der har tilformål at lette behandlingen af skatte- og afgiftsstraffesager.Vejledningen, der også vil blive drøftet med SKAT, forventesudsendt til politikredsene i løbet af 2010.3
3.
Jeg kan endelig oplyse, at jeg i anledning af den artikel, derhenvises til i spørgsmålet, har anmodet de regionale statsad-vokater og SØK om at redegøre for politikredsenes og stats-advokaturernes behandling af større sager om økonomiskkriminalitet, herunder om status for behandlingen af de sær-ligt prioriterede skattestraffesager, som fremgik af en forteg-nelse over sager, som anklagemyndigheden i 2008 modtogfra SKAT (”200 sags-liste”). Jeg har endvidere ved centraledataudtræk tilvejebragt en række nøgletal om udviklingen ibehandlingen af skattestraffesager.Statsadvokaterne har i den forbindelse bl.a. oplyst, at derskønnes at være fortsat fremdrift i langt størstedelen af deskattestraffesager, der verserer i kredsene, og at der i til-strækkeligt omfang løbende følges op på sagernes udviklingved bl.a. fastsættelse af milepælsplaner mv.For så vidt angår de ovennævnte særligt prioriterede skatte-straffesager er der i den seneste tid sket en væsentlig ned-bringelse af antallet af uafsluttede sager. Således er antallet afsager, der fortsat efterforskes, siden maj 2009 nedbragt medmere end 50 pct., ligesom der i samme periode er sket en væ-sentlig forøgelse af sager, der er endeligt afsluttede ved entendom eller tiltalefrafald/påtaleopgivelse.Af det statistiske materiale, som jeg har indhentet, fremgårdet i øvrigt, at der i de senere år er sket en vis ophobning afskattestraffesager hos politiet og anklagemyndigheden. Detteskyldes bl.a. et stigende antal anmeldelser. Det kan imidlertidsamtidig konstateres, at politiet og anklagemyndigheden isamme periode har været i stand til at forøge antallet af rejstesigtelser og forøge antallet af tiltaler betydeligt. Det kanf.eks. nævnes, at antallet af rejste tiltaler for grov skattesviger næsten tredoblet siden 2007.”Justitsministeriet kan i tilknytning til ovenstående oplyse, at de involve-rede myndigheder løbende drøfter, hvordan indsatsen på området kantilrettelægges mest hensigtsmæssigt. Senest har justitsministeren og skat-teministeren på et møde den 26. januar 2010 besluttet, at samarbejdetmellem SKAT og politiet skal intensiveres yderligere. Det skal bl.a. skegennem en formalisering af samarbejdet på både centralt og lokalt niveauinspireret af den model, som har givet gode resultater i forbindelse medden såkaldte Al Capone-indsats over for bande- og rockermedlemmer.
4