Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
22. december 2009Administrationsafde-lingen2009-0091-0322AKJ42908
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 300 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. december 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Hækkerup (S).
Lene Espersenfg. justitsminister/Anne Kristine Axelsson
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 300 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes redegøre for, hvad besparelserne på well-nessordningen får af konsekvenser for ansatte ved politietsamt redegøre, hvorfor wellnessordningen i sin tid blev ind-ført, og hvad den har haft af betydning for sygefravær og ar-bejdsmiljø for de ansatte. Endvidere bedes ministeren svarepå, om ministeren regner med, at besparelsen vil betyde fleresygedage og dårligere arbejdsmiljø for ansatte, når ordningennedlægges.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Det kan oplyses, at Rigspolitiet siden 2001 har haft en grup-pe af wellnesskonsulenter, der tilbyder alle medarbejdere in-dividuel og generel information og vejledning om genoptræ-ning og skadesforebyggende træning, god form samt sundevaner for at sikre et sundt, aktivt og velafbalanceret arbejds-,fritids- og familieliv. Ordningen retter sig både mod den en-kelte medarbejder og mod forskellige personalegrupper ogtjenestesteder. Herudover tilbyder wellnesskonsulenterne fo-redrag og assistance med sundhedsfremmende kampagnermv. Konsulenterne arbejder i samtlige politikredse, Rigspoli-tiets afdelinger, i Grønland og på Færøerne.Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt egentlige effekt-målinger af ordningen. Det nationale Forskningscenter forArbejdsmiljø (NFA) gennemfører for øjeblikket et uvildigtforskningsprojekt om kortlægning og videreudvikling afRigspolitiets wellnesstiltag. Projektet afrapporteres i foråret2010. Konklusionerne fra projektet vil indgå i den nærmereudformning af den fremtidige ordning.I forbindelse med organisationsændringen i Rigspolitiet pr. 1.januar 2010 og det samtidige krav om besparelser på i alt 80mio. kr. i 2010 som led i aftalen om genopretning af politietsøkonomi, er det besluttet at omlægge den nuværende well-nessordning fra en rejseholdsbaseret ordning til en mereoverordnet, strategisk og koordinerende wellnessfunktion.Der er således ikke tale om, at ordningen nedlægges, men atrejseholds-modellen bortfalder, så wellnesskonsulenterne iRigspolitiet fra årsskiftet ikke rejser rundt til politikredsene.Der vil fortsat blive arbejdet med sundhedsfremme i politiet.Det er imidlertid ud fra et ressourcemæssigt perspektiv ikkeoptimalt at basere indsatsen på en central enhed, som rejser2
rundt i hele landet. Politikredsene og den centrale anklage-myndighed vil fortsat kunne gøre brug af wellnessfunktio-nens generelle rådgivning og vejledning, mens ansvaret forindividuelle tilbud fremover vil ligge decentralt. Arbejdsmil-jøsektionen i Rigspolitiet videreføres i øvrigt uændret.Det er derfor heller ikke forventningen, at omlægningen afwellnessordningen vil medføre flere sygedage og dårligerearbejdsmiljø i politiet. Det kan i den forbindelse nævnes, atRigspolitiet i efteråret 2009 har igangsat udarbejdelsen af enny sygefraværspolitik med tilhørende hjælperedskaber, derkan understøtte kredsenes systematiske arbejde med at fore-bygge og håndtere sygefravær. Formålet med indsatsen erdels at forebygge, at medarbejdere i politiet bliver sygemeld-te som følge af belastninger i arbejdslivet, dels at blive istand til at fastholde de medarbejdere, der bliver sygemeldte.Arbejdet med sygefravær skal ses i sammenhæng med denoverordnede personale- og ledelsespolitik, herunder særligtønsket om at skabe et sundt og velfungerende fysisk og psy-kisk arbejdsmiljø i politiet, som kan bidrage til at skabe triv-sel, balance og motivation hos hver enkelt medarbejder.”
3