Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
873815_0001.png
873815_0002.png
873815_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
5. juli 2010Statsretskontoret2010-792-1178BBO41359
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 298 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 298 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):”Ministeren bedes redegøre for, om ministeren er enig i, at endemonstrant, der er frihedsberøvet efter reglerne i lov om po-litiets virksomhed, har ret til at få aktindsigt i de videoopta-gelser, som politiet har foretaget og hvor den pågældende op-træder?”Svar:Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 295 fraFolketingets Retsudvalg (Alm. del), er Justitsministeriet mest tilbøjeligtil at mene, at politiets beslutninger om frihedsberøvelse efter politilo-vens §§ 5, 8 og 9 ikke er afgørelser i forvaltningslovens forstand. Den,der måtte være frihedsberøvet efter de nævnte bestemmelser i politiloven,vil derfor ikke have ret til aktindsigt efter reglerne om parters aktindsigt iforvaltningslovens kapitel 4 (§§ 9-18).Spørgsmålet om indsigt i den del af en videooptagelse, hvor vedkom-mende person optræder, vil derimod skulle behandles efter persondatalo-vens regler om egenacess (§§ 31-34) eller egenaccesreglerne i offentlig-hedsloven (§ 4, stk. 2).Persondatalovens §§ 31-34 har følgende ordlyd:”§31.Fremsætter en person begæring herom, skal den dataansvarlige giveden pågældende meddelelse om, hvorvidt der behandles oplysninger omvedkommende. Behandles sådanne oplysninger, skal der på en let forståe-lig måde gives den registrerede meddelelse om,1) hvilke oplysninger der behandles,2) behandlingens formål,3) kategorierne af modtagere af oplysningerne og4) tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger stammer.Stk. 2.Den dataansvarlige skal snarest besvare begæringer som nævnt istk. 1. Er begæringen ikke besvaret inden 4 uger efter modtagelsen, skalden dataansvarlige underrette den pågældende om grunden hertil, samt om,hvornår afgørelsen kan forventes at foreligge.§ 32.Bestemmelserne i § 30 finder tilsvarende anvendelse.Stk. 2.Oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led iadministrativ sagsbehandling, kan undtages fra indsigtsretten i samme om-fang som efter reglerne i offentlighedslovens § 2 samt §§ 7-11 og 14.Stk. 3.Der er ikke ret til indsigt i oplysninger, der behandles for domstole-ne, hvis oplysningerne indgår i tekst, som ikke foreligger i endelig form.Dette gælder dog ikke, hvis oplysningerne er videregivet til en tredjemand.Der er ikke ret til indsigt i voteringsprotokoller og andre referater af dom-stolenes rådslagning samt materiale udarbejdet af domstolene til brug forrådslagningen.2
Stk. 4.Bestemmelsen i § 31, stk. 1, finder ikke anvendelse, hvis oplysnin-gerne udelukkende behandles i videnskabeligt øjemed, eller hvor oplysnin-gerne kun opbevares i form af personoplysninger i det tidsrum, som krævesfor at udarbejde statistikker.Stk. 5.For behandling af oplysninger på det strafferetlige område, der fore-tages for den offentlige forvaltning, kan justitsministeren fastsætte undta-gelser fra retten til at få oplysninger efter § 31, stk. 1, for så vidt bestem-melsen i § 32, stk. 1, jf. herved § 30, må antages at medføre, at begæringerom ret til indsigt i almindelighed må afslås.§ 33.En registreret person, der har fået meddelelse efter § 31, stk. 1, harikke krav på ny meddelelse før 6 måneder efter sidste meddelelse, med-mindre der godtgøres en særlig interesse heri.§ 34.Meddelelser i henhold til § 31, stk. 1, skal på begæring gives skrift-ligt. I tilfælde, hvor hensynet til den registrerede taler derfor, kan medde-lelse dog gives i form af en mundtlig underretning om indholdet af oplys-ningerne.Stk. 2.Justitsministeren kan fastsætte regler om betaling for meddelelser,som gives skriftligt af private virksomheder m.v.”
Offentlighedslovens § 4, stk. 2, har følgende ordlyd:”§4.[…]Stk. 2.Den, hvis personlige forhold er omtalt i et dokument, kan med deundtagelser, der er nævnt i §§ 7-11 og § 14, forlange at blive gjort bekendtmed oplysningerne herom. Det gælder dog ikke i det omfang de hensyn,der er nævnt i § 13, eller hensynet til den pågældende selv eller andre medafgørende vægt taler imod.”
Det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om der vilkunne meddeles egenacces efter de nævnte bestemmelser persondatalo-vens §§ 31-34 eller offentlighedsloven § 4, stk. 2, herunder om en an-modning om egenacces helt eller delvist skal afslås under henvisning tilundtagelsesbestemmelserne i de pågældende love.
3