Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
27. november 2009CMQ407852009-0091-0299
Udkast til tale til ministeren til brug for besvarelsenaf samrådsspørgsmål K, L, M, N og O fra Folketin-gets Retsudvalg torsdag den 3. december 2009.
Spørgsmål K”Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne af denbesparelse på i alt 60 mio. kr., som de åbne og de lukke-de fængsler samt arresthusene er pålagt med hhv. 30mio. kr. pr. år i 2010 og 2011.”
Spørgsmål L”Ministeren bedes redegøre for, om den pålagte bespa-relse på i alt 60 mio. kr. vil betyde, at der skal ske afske-digelser, og om der er planer om at lukke fængslet påpolitigården, som i dag rummer nogle af de stærkestefanger, og redegøre for, hvor disse fanger skal placeres,hvis fængslet lukkes?”
Spørgsmål M”Ministeren bedes redegøre for, hvad besparelserne fåraf konsekvenser for undervisningen af indsatte.”
Spørgsmål N”Ministeren bedes redegøre for, hvad besparelsen vilhave af konsekvenser for behandlingen af indsatte, her-under om de indsatte skal låses ind for natten tidligereend det sker i dag.”
Spørgsmål O”Ministeren bedes redegøre for, hvad besparelserne vilhave af konsekvenser for arbejdsmiljøet for de ansatte.Vil der eksempelvis komme flere situationer, hvor ansattevil være alene på et afsnit?”
1.De spørgsmål, som skal drøftes i dette samråd, vedrø-rer alle Kriminalforsorgens økonomiske situation i dekommende 2 år frem til udgangen af den nuværende fler-årsaftale, der løber til og med 2011. Jeg vil derfor give en2
samlet besvarelse af spørgsmålene, hvor jeg selvfølgeligvil forholde mig også til de konkrete problemstillinger,der rejses.
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at det naturligvis ervigtigt for regeringen med en stærk kriminalforsorg. Hur-tig indsættelse af dømte og en sikker og effektiv strafaf-soning skal kombineres med gode muligheder for mis-brugsbehandling, uddannelse og gradvis udslusning, såfærrest mulige begår ny kriminalitet. De ansatte skal havegode og sikre arbejdsforhold, og de bygnings- og sikker-hedsmæssige rammer skal være i orden.
2.Regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance ind-gik i marts 2008 en fireårig aftale om Kriminalforsorgensøkonomi. Aftalen omfatter perioden 2008 til 2011.
Parterne var enige om at videreføre den styrkelse af Kri-minalforsorgen, som var indeholdt i den tidligere flerårs-
3
aftale for perioden 2004-2007 og om at iværksætte enrække nye initiativer. Det drejede sig bl.a. omEn styrkelse af arbejdsmiljøetEn stor uddannelsesreform for fængselsfunktionæ-rer, ogBedre sikkerhed for de ansatte og flere sikrede ar-restpladser
Med aftalen blev Kriminalforsorgen tilført ca. 200 mio.kr. til de nye initiativer.
Det er samtidig forudsat i aftalen, at Kriminalforsorgenfrigør midler gennem perioden. I alt skal Kriminalforsor-gen over fire år frigøre ca. 100 mio. kr. De 30 mio. kr.findes ved sparede udgifter til renter og afskrivningersom følge af frasalg af bygninger.
4
Kriminalforsorgen er desuden som andre offentlige myn-digheder underlagt de effektiviseringskrav, som følger afblandt andet centrale statslige indkøbsaftaler.
3.Kriminalforsorgens årlige bevilling udgør knap 3 mia.kr. I en økonomi af den størrelse vil der altid være enrække uforudsete bevægelser. Noget bliver dyrere, mensandre ting bliver billigere end forventet.
Eksempelvis har der i Grønland været et stigende antallængere anstaltsdomme. Det har medført, at der er opstå-et en voksende venterkø. Derfor har Kriminalforsorgenværet nødt til løbende at foretage en række kapacitetsud-videlser i Grønland.
Det drejer sig bl.a. om etablering og drift af 30 midlerti-dige pladser i Søndre Strømfjord, som målrettet er etable-ret for at reducere venterkøen på Grønland. Det er desu-den besluttet at etablere 20 nye permanente pladser i til-knytning til de eksisterende anstalter i Grønland.5
Der har også været merudgifter i forbindelse med ibrug-tagningen af Statsfængslet Østjylland, da det har vist sig,at driftsomkostningerne er noget højere end forventet,hvilket primært skyldes høje vedligeholdelsesomkostnin-ger på de tekniske installationer.
Kriminalforsorgen har desuden som led i beredskabetunder COP 15 afholdt en række udgifter til indretning ogdrift af bufferkapacitet samt indkøb af en cellevogn for atkunne håndtere et ekstra højt antal varetægtsarrestanter iforbindelse med klimatopmødet i december. Formålethermed er at kunne transportere flere indsatte til rets-fremstillinger samt at have rådighed over det nødvendigeantal arrestpladser i forbindelse med COP 15.
4.Som jeg netop har beskrevet, er der således en rækketing, som er blevet dyrere end forventet. På den andenside er der også ting, der er gået i den anden retning.
6
I 2008 og delvist i 2009 stod Kriminalforsorgen såledesoverfor et lavt belæg, som bl.a. havde sin baggrund i po-liti- og domstolsreformen. Behovet for pladser var i den-ne periode noget lavere end den kapacitet, Kriminalfor-sorgen har til rådighed.
På denne baggrund gennemførte Kriminalforsorgen enrække midlertidige lukninger af fængsels- og arresthus-pladser. I gennemsnit havde Kriminalforsorgen 200 plad-ser lukket i 2008.
En mindre del af lukningerne i de åbne fængsler og i en-kelte arresthuse er fortsat ind i 2009, hvor der har væretlukket svarende til godt 80 pladser på årsbasis.
I 2010 vil der derimod være fuld udnyttelse af kriminal-forsorgens kapacitet. Tilgangen af domme og strafmassehar i 2009 ligget betydeligt højere end året før, og ligele-des er varetægtsbelægget højere end nogensinde i nyere
7
tid. Det betyder, at der i efteråret har været fuld udnyttel-se af det lukkede system.
5.Ovenstående bevægelser understreger, at der altid i enøkonomi af Kriminalforsorgens størrelse er behov forløbende at være opmærksom på, om de økonomiskerammer holdes.
Det er Direktoratet for Kriminalforsorgen, der forestården daglige drift på Kriminalforsorgens område. Direkto-ratet for Kriminalforsorgen foretager i den forbindelsebl.a. den løbende prioritering af opgaverne med henblikpå at sikre, at ressourcerne anvendes så effektivt som mu-ligt.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst over formig, at man i 2010 og 2011 har udmeldt en besparelse på2 pct. i alle Kriminalforsorgens institutioner i 2010 og2011 som led i den løbende prioritering og effektivise-ring af opgavevaretagelsen. Besparelserne er udtryk for,8
at Kriminalforsorgen vil sikre, at forbruget også i 2010og 2011 svarer til bevillingen.
Den udmeldte besparelse på 2 pct. medfører en årlig re-duktion i Kriminalforsorgens forbrug på godt 45 mio. kr.i hvert af de to år.
Blandt Kriminalforsorgens institutioner er besparelsenfordelt således, at fængslerne skal spare 30 mio. kr., ar-resthusene 6 mio. kr., Den frie Kriminalforsorg 5 mio.kr., og de øvrige institutioner, herunder direktoratet, skalspare 4 mio. kr.
For fængslernes vedkommende er kravet indeholdt i detkontraktoplæg, som hvert enkelt fængsel netop har mod-taget med henblik på indgåelse af en resultatkontrakt for2010.
9
Fængslernes udmøntning af besparelsen bliver for tidendrøftet med Direktoratet for Kriminalforsorgen som endel af fængslernes kontraktforhandling.
Fængslerne skal herefter inden den 15. december 2009indsende deres forslag til spareplan til Direktoratet forKriminalforsorgen.
Udmøntningen af besparelsen for de øvrige institutionerer under forberedelse.
6.Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at sige no-get præcist om konsekvenserne af de udmeldte besparel-ser, da den konkrete udmøntning er under udarbejdelseog tidligst foreligger 15. december 2009.
Men det er klart, at når der gennemføres besparelser kandet selvfølgelig ikke helt undgås, at aktivitetsniveauet ogdagligdagen i fængsler og arresthuse påvirkes. Det er dogvigtigt at huske på, at besparelserne også gennemføres10
for at sikre, at ressourcerne anvendes så effektivt sommuligt.
Der er spurgt til undervisningen af de indsatte, og jeg kani den forbindelse sige, at Kriminalforsorgen selvfølgeligvil have særligt fokus på, at undervisningen i fængslerneogså fortsat er på et fornuftigt niveau.
Det kan ikke afvises, at de pålagte besparelser i begræn-set omfang vil betyde reduktioner af personalet. I det om-fang besparelserne medfører behov for personaleredukti-oner, vil Kriminalforsorgen dog naturligvis i videst mu-ligt omfang lade det ske ved naturlig afgang, omplacerin-ger samt ved frivillige aftaler om fratrædelse.
Der er særligt spurgt til besparelsernes konsekvens forarbejdsmiljøet for de ansatte. Jeg kan i den forbindelseoplyse, at der i flerårsaftalen 2008-2011 er bevilget ekstramidler til reduktion af alenearbejde i fængslerne. Krimi-nalforsorgen har endvidere igangsat en række arbejdsmil-11
jøprojekter på fængslerne, bl.a. finansieret af Forebyggel-sesfonden, hvilket forventes at styrke arbejdsmiljøet.
Disse centralt finansierede arbejdsmiljøprojekter indgårikke i Kriminalforsorgens udmøntning af besparelser i2010 og 2011. Arbejdet med forbedring af arbejdsmiljøeter således et meget højt prioriteret område, som Krimi-nalforsorgen i videst muligt omfang vil søge at fastholdei de kommende år.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt PolitigårdensFængsel skal lukkes, kan jeg oplyse, at det vil ikke findested. Københavns Fængsler har som led i drøftelserne omimplementeringen af de pålagte besparelser selv overve-jet muligheden for at flytte regimet på PolitigårdensFængsel til Vestre Fængsel og omvendt flytte en almin-delig fællesskabsafdeling fra Vestre Fængsel til Politi-gårdens Fængsel. Københavns Fængsler har dog ogsåudarbejdet alternative planer for at opnå denne besparel-se.12
Det er ikke en sag, som Direktoratet for Kriminalforsor-gen har prioriteret, og jeg har fortalt direktoratet, at detkan ikke finde sted. Fængslet bliver, og de indsatte bli-ver.
7.Det er som nævnt ikke muligt på nuværende tidspunktat sige noget nærmere om konsekvenserne af de udmeld-te besparelser.
Jeg vil imidlertid gerne slå fast, at jeg naturligvis er klarover, at Kriminalforsorgen står over for udfordringer iden kommende tid bl.a. på grund af den verserende ban-dekrig. Der er i den seneste tid gennemført en række til-tag med henblik på at dæmme op for bandekonflikten, ogder er i den forbindelse gennemført strafskærpelser påflere områder. Dette kan føre til en øget strafmasse og etøget antal varetægtsfængslinger.
13
Derudover giver de indsatte fra rocker- og bandemiljøetudfordringer for sikkerheden i Kriminalforsorgens insti-tutioner. Jeg er naturligvis i løbende dialog med Krimi-nalforsorgen herom.
Direktoratet for Kriminalforsorgen overvejer for tidensammen med Justitsministeriet det fremtidige behov forfængselspladser og mulighederne for at styrke sikkerhe-den, så vi undgår, at bandekrigen rykker ind i fængslerne.
Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvilke initiati-ver der kan blive behov for at iværksætte, men jeg er na-turligvis klar til at drøfte disse spørgsmål, når overvejel-serne er afsluttet.
14