Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
772114_0001.png
772114_0002.png
772114_0003.png
772114_0004.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. november 2009Strafferetskontoret2009-793-0055JER40324

STRAFFERETSPLEJEUDVALGETS

KOMMISSORIUM

om reglerne om tilhold m.v.

1.

Politiet kan efter straffelovens § 265 meddele en person en advarselmod at trænge ind på, skriftligt forfølge eller på anden lignende mådeforulempe en anden person (tilhold). Meddelelse af et tilhold forudsætter,at den pågældende allerede har gjort sig skyldig i en flere eller krænkel-ser af den karakter, som er omfattet af advarslen. Der behøver ikke at væ-re tale om krænkelser, som i sig selv er strafbare - der kan således ogsåmeddeles tilhold ved f.eks. hyppige uønskede personlige eller telefoniskehenvendelser, gentagne uønskede tilsendelser af blomster eller lignende.Overtrædelse af et sådant tilhold straffes med bøde eller fængsel indtil 2år, jf. straffelovens § 265. Et tilhold gælder normalt i 5 år, jf. § 265, 2.pkt.Afhængig af de konkrete omstændigheder kan det pågældende forholdindebære en overtrædelse af andre bestemmelser i straffeloven, f.eks. §§244-246 om vold, § 264 om ulovlig indtrængen eller § 266 om alvorligetrusler.Justitsministeriet har i en cirkulæreskrivelse fastsat retningslinjer for po-litiets og anklagemyndighedens behandling af sager om tilhold efterstraffelovens § 265. Cirkulæreskrivelsen suppleres af Rigsadvokatensmeddelelse nr. 3/2008 om behandling af sager om samlivsrelaterede per-sonfarlige forbrydelser. Det fremgår af retningslinjerne, at afgørelsen omat meddele tilhold skal træffes på grundlag af en konkret vurdering afsamtlige faktiske og retlige forhold, samt at politiet ikke bør være for til-bageholdende med at meddele en advarsel, når det begæres af personer,der har været udsat for f.eks. voldtægt, grovere vold eller trusler.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Meddelelse af et tilhold sker normalt efter anmodning fra den forurette-de, men politiet kan også meddele et tilhold, selv om der ikke foreliggeren sådan anmodning, hvis almene hensyn kræver det, jf. lov om bortvis-ning og beføjelse til at meddele tilhold m.v. (bortvisningsloven) § 12, stk.1.Det fremgår endvidere af den nævnte rigsadvokatmeddelelse, at sager omovertrædelse af tilhold bør søges behandlet hurtigst muligt.Ud over meddelelse af tilhold efter straffelovens § 265 kan politiet ogsåhjælpe den forurettede på andre måder, herunder ved at tilbyde vedkom-mende en overfaldsalarm med direkte alarm til politiet.Indsatsen på dette område må også ses i sammenhæng med den særligeindsats for at bekæmpe vold mod og forfølgelse af kvinder. Regeringenudarbejdede i 2005 en handlingsplan om bekæmpelse af mænds voldmod kvinder og børn i familien, og regeringen er i gang med at udarbejdeen ny national strategi om bekæmpelse af vold i nære relationer. Rigspo-litiet og Rigsadvokaten har i 2007 udarbejdet en fælles strategi for enstyrket indsats over for jalousidrab og andre alvorlige samlivsrelateredeforbrydelser.

2.

Særligt med hensyn til vold og trusler i familien mv. gælder endvidere,at politiet i visse tilfælde kan bortvise en voldelig eller truende personmv. fra det fælles hjem i en periode med henblik på at hindre (yderligere)vold mv. mod andre medlemmer af husstanden, jf. bortvisningslovens §§1-2. Der er tale om et strafsanktioneret forbud mod, at den pågældende ien nærmere fastlagt periode opholder sig i det fælles hjem, dvs. boligenfor personens husstand, også selv om den pågældende er ejer af boligen.En bortvisning kan kombineres med et tilhold efter straffelovens § 265eller et geografisk afgrænset tilhold, dvs. et forbud mod at opholde sig iet nærmere afgrænset område, jf. § 3, stk. 1 og 2. Forbuddet kan omfatteet nærmere afgrænset område i nærheden af boligen eller forurettedesarbejds- eller uddannelsessted.Beslutning om bortvisning m.v. træffes af politiet, når den forurettedeanmoder herom, eller når almene hensyn kræver det. En bortvisning gæl-der for en periode på højst 4 uger, som kan forlænges med 4 uger ad gan-gen, jf. lovens § 5. Overtrædelse af en bortvisning eller et tilhold mv.straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år, jf. lovens § 11.2
Justitsministeriets Forskningskontor udarbejdede i 2006 en evaluering afbortvisningsloven. Det fremgik heraf bl.a., at der i undersøgelsesperioden(1. juli 2004-9.juni 2006) var sket bortvisning i 45 sager. Højst 4 pct. afde potentielle bortvisningssager havde ført til bortvisning, og der var sto-re variationer mellem de forskellige daværende politikredse. Der eriværksat en ny evaluering af bortvisningsloven, som forventes at forelig-ge omkring årsskiftet 2009-10.

3.

Regeringen ønsker at styrke indsatsen for at beskytte personer mod atblive udsat for forfølgelse og chikane. Det gælder, uanset om forfølgel-sen sker i forbindelse med ophævede samlivsforhold m.v. eller f.eks.over for myndighedspersoner eller andre. Det er væsentligt, at der i så-danne sager reageres hurtigt, målrettet og effektivt for at sikre den på-gældendes sikkerhed og tryghed.Justitsministeriet har besluttet at anmode Strafferetsplejeudvalget omsamlet at gennemgå gældende regler og praksis samt de indhøstede erfa-ringer vedrørende meddelelse af tilhold og på baggrund heraf vurderebehovet for ændringer navnlig med henblik på at sikre, at brug af tilholder et praktisk og effektivt middel til at beskytte den forurettede.Udvalget anmodes bl.a. om at overveje, om betingelserne for at meddeleet tilhold eventuelt bør lempes, f.eks. således, at der i visse tilfælde blivermulighed for at give et tilhold, selv om den pågældende endnu ikke harværet udsat for en krænkelse eller forulempelse, hvis der er en konkretnærliggende fare for, at det vil ske. Det skal samtidig overvejes, om dereventuelt i visse tilfælde bør kunne straffes for fredskrænkelser, forføl-gelse mv., selv om der ikke forudgående er givet et tilhold.Udvalget bør desuden overveje behovet for at ændre reglerne om dennærmere afgrænsning af et tilhold, herunder overveje om geografisk be-stemte tilhold, som kan gives i forbindelse med bortvisning efter reglernei bortvisningsloven, også bør kunne gives i andre sager, hvor det er hen-sigtsmæssigt. Et sådant tilhold kunne i givet fald indebære, at den pågæl-dende får et strafsanktioneret forbud mod at opholde sig inden for etnærmere fastsat område, f.eks. inden for en vis afstand fra den forurette-des bolig, arbejdsplads eller uddannelsessted, uanset om den pågældendei øvrigt kontakter den forurettede eller ej.
3
Udvalget anmodes endvidere om at overveje spørgsmålet om håndhævel-se af et meddelt tilhold. Det skal bl.a. overvejes, om straffen for overtræ-delse af et tilhold bør skærpes.Udvalget skal endvidere overveje spørgsmålet om at indføre adgang til ativærksætte elektronisk kontrol med overholdelsen af geografisk afgræn-sede tilhold, jf. ovenfor - f.eks. via GPS-overvågning. Udvalget skal i denforbindelse søge at belyse de tekniske muligheder for at gennemføre ensådan ordning og på baggrund heraf vurdere fordele og ulemper ved ord-ningen, samt hvordan den i givet fald kan tilrettelægges på den mest hen-sigtsmæssige måde. Udvalget skal bl.a. indhente oplysninger om relevan-te udenlandske ordninger og erfaringer med at anvende elektronisk kon-trol, herunder bl.a. i Norge.I tilknytning til overvejelserne om revision af tilholdsreglerne bør Straf-feretsplejeudvalget endvidere overveje, om der i lyset af de praktiske er-faringer med anvendelsen af reglerne om bortvisning, jf. herved også denkommende evaluering fra Justitsministeriets Forskningskontor, er behovfor at ændre reglerne i bortvisningsloven.I det omfang Strafferetsplejeudvalget finder, at der er behov for lov-ændringer, anmodes udvalget om at udarbejde et lovudkast. Med hensyntil det ovenfor nævnte spørgsmål om GPS-overvågning m.v. anmodesudvalget om at udforme et udkast til regler om, hvordan en ordning medelektronisk kontrol med overholdelsen af tilhold i givet fald vil kunneudformes.
4