Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
902907_0001.png
902907_0002.png
902907_0003.png
902907_0004.png
902907_0005.png
902907_0006.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. september 2010Det InternationaleKontor2010-154-0240LON40808

Udkast til tale til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål BÆ

fra Folketingets Retsudvalg den 30. september 2010

Samrådsspørgsmål BÆ:

”Ministeren bedes redegøre nærmere for indholdet i og omstændighe-derne omkring den aftale med USA som ministeren har tænkt sig atindgå om muligheden for at myndigheder i USA kan søge i danske re-gistre.”

[Indledning]

1.

Jeg er blevet bedt om at redegøre nærmere for indholdet af og om-stændighederne omkring den aftale mellem Danmark og USA, der erved at blive indgået, og som vil give de amerikanske myndighederadgang til at søge i danske registre.

2.

Hvis vi starter med at få formaliteterne på plads, fremsatte jeg –som det er udvalget bekendt – i marts 2010 lovforslag om ændring afdna-loven, retsplejeloven og lov om registrering af køretøjer. Lovfors-laget blev vedtaget den 3. juni.Med loven indføres en ordning, hvor regeringen kan indgå aftaler medlande uden for EU om, at de pågældende lande får samme adgang somEU-medlemsstater til at søge i de danske registre over dna-profiler,fingeraftryk og køretøjer.
Der blev med den såkaldtePrüm-afgørelsefra 2008 skabt adgang forEU-medlemsstaterne til at søge i hinandens registre over dna-profiler,fingeraftryk og køretøjsoplysninger. EU-medlemsstaterne har endnuikke gennemført de tekniske foranstaltninger, som er nødvendige for,at den praktiske udveksling af oplysninger kan finde sted – det gælderogså Danmark.Der er tale om en begrænset adgang til de nævnte registre, og det erden samme adgang, som Danmark og USA vil give hinanden med denaftale, som vi forventer at indgå i den nærmeste fremtid.I bemærkningerne til det lovforslag, der blev vedtaget i juni, er dettilkendegivet, at den nye ordning i første omgang vil blive brugt til atindgå en aftale med USA. Aftalen er derfor omtalt i lovforslagets be-mærkninger, ligesom et aftaleudkast var vedlagt som bilag til lovfors-laget.

[Indgåelse af aftalen mellem Danmark og USA]

3.

Jeg vil begynde med at sige lidt om baggrunden for aftalen mellemDanmark og USA.Regeringen er meget optaget af at sikre tidssvarende og effektive ef-terforskningsredskaber for de retshåndhævende myndigheder – detgælder både i forhold til danske myndigheder og i forhold til det inter-nationale samarbejde om kriminalitetsbekæmpelse.Justitsministeriet samarbejder derfor internationalt med en lang rækkelande for løbende at sikre den nødvendige udvikling og styrkelse afsamarbejdet om bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet.
2
Det er et samarbejde, der først og fremmest foregår i EU og mellem denordiske lande. Særligt inden for EU gøres der en stor indsats for atsikre et velfungerende samarbejde mellem medlemsstaternes rets-håndhævende myndigheder. Udveksling af oplysninger er et af de heltafgørende elementer i dette samarbejde.Hvis man retter blikket mod andre steder end EU og Norden, fremstårUSA uden tvivl som en af regeringens vigtigste strategiske partnere –både generelt og inden for international kriminalitetsbekæmpelse.

4.

Det er på den baggrund, at regeringen nu indgår en aftale med USAom styrket samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af alvorligkriminalitet.Flere og flere amerikanere rejser til Danmark, ligesom flere og fleredanskere besøger USA, hvilket i sig selv aktualiserer behovet for etstyrket samarbejde mellem de to lande.Det er derudover en forudsætning for det fortsatte samarbejde om vi-sumfritagelse mellem Danmark og USA – det såkaldteVisa WaiverProgram– at der indgås en aftale om udveksling af oplysninger.Det er vigtigt at understrege, at aftalen hviler på et princip om gensi-dighed. Det vil sige, at vi i forhold til aftalen får lige så meget fra deamerikanske myndigheder, som vi giver til dem.

[Aftalens indhold]

5.

Hvis jeg skal sige lidt om det nærmere indhold af aftalen mellemDanmark og USA, vil jeg fremhæve, at aftalen indholdsmæssigt i vidtomfang svarer til Prüm-afgørelsen inden for EU, som jeg nævnte tid-ligere.3
Aftalen vil således i lighed med Prüm-afgørelsen indebære, at Dan-mark og USA giver hinanden en begrænset adgang til deres respektivedna- og fingeraftryksregistre.Aftalen vil derimod – i modsætning til Prüm-afgørelsen – ikke medfø-re adgang til motorkøretøjsregistre. Samtidig indeholder Prüm-afgørelsen bestemmelser om praktisk politisamarbejde, som ikke ertaget med i aftalen mellem Danmark og USA.Aftalen indeholder derudover en bestemmelse – artikel 10 – om ud-veksling af oplysninger med henblik på at forebygge alvorlige strafba-re handlinger og terrorhandlinger.Danske og amerikanske myndigheder kan efter bestemmelsen – eftergældende nationale regler – udveksle oplysninger om personer, hvisdet er nødvendigt, fordi bestemte forhold indikerer, at den pågældendevil begå eller har begået en terrorhandling eller anden alvorlig krimi-nalitet.Endelig indeholder aftalen en lang række bestemmelser om den prak-tiske udveksling af oplysninger og ikke mindst om databeskyttelse,som jeg ikke skal trætte udvalget med.

[Adgangen til registre]

6.

Og hvilken adgang får Danmark og USA så til hinandens dna- ogfingeraftryksregistre?Der vil – ligesom efter Prüm-afgørelsen – alene være tale om en så-kaldt ”hit/no hit-adgang”.Det vil sige, at den søgende myndighed i tilfælde af et ”hit” får beskedom, at den søgte dna-profil eller fingeraftryk stemmer overens med en4
profil eller et fingeraftryk i den database, der søges i – og ikke mereend det.Den søgende stat, som får et ”hit”, vil efterfølgende skulle anmode omat få udleveret de bagvedliggende oplysninger efter de sædvanligeregler og procedurer om gensidig retshjælp.Det indebærer, at myndighederne i den anmodede stat vil foretage enkonkret vurdering af den enkelte sag, herunder grundlaget for fore-spørgslen.

[Aftalen og dansk ret]

7.

I en konkret sag, hvor de amerikanske myndigheder får et ”hit” påen søgning i danske registre, vil spørgsmålet om videregivelse af per-sonoplysninger fra registrene således skulle afgøres efter de gældendedanske regler som f.eks. reglerne i dna-loven.Aftalen mellem Danmark og USA vil altså ikke udvide de nuværendemuligheder for at udveksle dna-profiler og fingeraftryk med udenland-ske myndigheder.Det samme gælder udveksling af oplysninger med henblik på at fore-bygge alvorlige strafbare handlinger og terrorhandlinger efter aftalensartikel 10. Også her skal udvekslingen af oplysninger ske i overens-stemmelse med national lovgivning.

[Afslutning]

8.

Jeg vil – inden jeg runder af – udtrykke min tilfredshed med, at vinu indgår en sådan aftale med USA.
5
Regeringen lægger som sagt stor vægt på, at rammerne for det interna-tionale samarbejde om bekæmpelse af grænseoverskridende kriminali-tet løbende tilpasses med henblik på at sikre, at de retshåndhævendemyndigheder har tidssvarende og effektive redskaber.Med Prüm-afgørelsen fra 2008 er der – med adgangen til at søge ihinandens dna-, fingeraftryks- og køretøjsregistre – skabt grundlag foret styrket samarbejde mellem EU-medlemsstaterne om bekæmpelse afterrorisme og grænseoverskridende kriminalitet.Jeg er glad for, at regeringen med lovændringen, der som nævnt blevvedtaget i juni, har fået mulighed for at indgå aftaler med stater udenfor Den Europæiske Union om en tilsvarende adgang til at søge i desamme registre.Den gensidige søgeadgang, som følger med indgåelsen af sådanne af-taler, vil efter min opfattelse kunne styrke det internationale samarbej-de om bekæmpelse af kriminalitet. Efterforskningen på tværs af græn-serne vil således kunne blive mere effektiv, når en stat bl.a. kan mål-rette sine anmodninger om retshjælp til den eller de stater, der har op-lysninger om en dna-profil eller et fingeraftryk.Tak.
6