Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
902897_0001.png
902897_0002.png
902897_0003.png
902897_0004.png
902897_0005.png
902897_0006.png
Dok.:
HLL40474

UDKAST TIL TALE

Udkast til tale til brug for mødet i Folketingets Retsudvalg den 30. september

2010 og mødet i Folketingets Europaudvalg den 1. oktober 2010 forud for råds-

mødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2010

[Indledning]

Torsdag og fredag i næste uge afholdes der i Luxembourg rådsmøde om retlige ogindre anliggender. Udvalget har modtaget et samlenotat om sagerne på rådsmødet, ogjeg kan oplyse, at alle sagerne på dagsordenen for RIA-rådsmødet forelægges til ori-entering.Rådsmødet er det første formelle rådsmøde under det belgiske formandskab. Det erret sent inde i det belgiske formandskab, at det første formelle rådsmøde afholdes.Det betyder, at de to næste rådsmøder afholdes allerede i begyndelsen af novemberog december. Så det varer ikke længe, før jeg igen skal forelægge en rådsmødedags-orden her i udvalget.Jeg vil i det følgende koncentrere mig om de væsentligste af sagerne, men udvalget ernaturligvis velkommen til også at spørge til de sager, som jeg ikke selv nævner.

[Generelt om forbeholdet]

Som jeg flere gange før har redegjort for her i udvalget, blev samarbejdet om politiog strafferet med Lissabon-traktaten en del af det overstatslige samarbejde. Det inde-bærer bl.a., at samarbejdet om politi og strafferet i dag er omfattet af det danske rets-forbehold med den virkning, at Danmark ikke vil kunne medvirke til vedtagelsen afny EU-lovgivning om politi og strafferet. Det betyder f.eks., at Danmark ikke vilkunne deltage i vedtagelsen af dagsordenens punkt 1, 2, 3 og 9.
1

[Den europæiske beskyttelsesordre]

Dagsordenens

punkt 1

drejer sig om den europæiske beskyttelsesordre.Sagen er blevet nævnt over for udvalget flere gange før, senest forud for rådsmødet ijuni.Tanken med forslaget er, at en person, som er undergivet en såkaldt beskyttelsesfor-anstaltning i én medlemsstat, fortsat kan være undergivet denne foranstaltning, selvom personen tager ophold i en anden EU-medlemsstat. En beskyttelsesforanstaltningvil bl.a. kunne bestå i tiltag, der beskytter en person mod chikane eller lignende fra enanden person.Efter Lissabon-traktatens ikrafttræden skal direktivforslag behandles både i Rådet ogi Europa-Parlamentet, og på rådsmødet i juni blev det besluttet at oversende forslagettil Europa-Parlamentet.På rådsmødet i næste uge forventes formandskabet at orientere om resultatet af af-stemningen i Europa-Parlamentets udvalg, men der lægges ikke op til en egentlig de-bat om dette dagsordenspunkt.Jeg kan i øvrigt nævne, at vi endnu ikke kender resultatet af denne afstemning.

[Forslaget om ret til information under straffesager]

Punkt 2

drejer sig om et direktivforslag om ret til information under straffesager.Der er tale om et nyt forslag, som på rådsmødet bliver præsenteret for ministrene.Forslaget er en del af den køreplan om styrkelse af mistænktes og tiltaltes procedu-remæssige rettigheder, som Rådet vedtog i november sidste år. Forslaget lægger optil, at personer, der er mistænkt eller tiltalt i en straffesag, skal informeres om deresrettigheder i forbindelse med sagen.
2
Forslaget regulerer som udgangspunkt alene myndighedernes forpligtelse til at infor-mere om, hvilke rettigheder man har som mistænkt eller tiltalt. Hvis en mistænkt efterden pågældende medlemsstats lovgivning f.eks. har ret til at få en advokat, læggerdirektivforslaget op til, at den mistænkte skal underrettes om denne rettighed. Mendet er vigtigt at understrege, at direktivforslaget ikke regulerer, hvornår en mistænkthar ret til at få en advokat, men alene fastsætter, at hvis en sådan ret findes i nationalret, skal den pågældende informeres herom.De rettigheder, som myndighederne efter forslaget skal informere om, er ret til advo-katbistand, ret til information om tiltalen, ret til aktindsigt, ret til tolkning og oversæt-telse og ret til at blive stillet for en domstol – som sagt forudsat, at der i national retfindes sådanne rettigheder.Det er som sagt et helt nyt forslag, der kun i meget begrænset omfang har været drøf-tet i de relevante arbejdsgrupper.

[Bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn]

Det næste punkt på dagsordenen er

punkt 3,

der handler om forslag til direktiv ombekæmpelse af seksuelt misbrug af børn, seksuel udnyttelse af børn og børneporno-grafi.Forslaget har tidligere været fremsat som et forslag til en rammeafgørelse. På grundaf Lissabontraktaten bortfaldt forslaget, men det er nu genfremsat i form af et direk-tivforslag.Med direktivforslaget foreslås der en tilnærmelse af medlemsstaternes nationale reg-ler om retsforfølgning af personer, der begår seksuelle overgreb mv. mod børn, ombeskyttelse og bistand til ofrene i disse sager og om forebyggelse af sådanne over-greb.
3
Forslaget har været genstand for en del diskussion blandt medlemsstaterne, og der erfortsat mange spørgsmål, som skal afklares nærmere.Jeg kan i denne forbindelse nævne et par temaer, som fortsat diskuteres i Bruxelles.Det drejer sig for det første om spørgsmålet om strafniveauet, og i den forbindelse erder blevet peget på vigtigheden af, at de enkelte lande fortsat kan opretholde den rig-tige balance mellem strafferammerne for forskellige typer af forbrydelser i landenesnationale lovgivning. Det er et synspunkt, som Danmark fuldt ud kan støtte.Et andet tema er kriminalisering af fiktiv børneporno, dvs. billeder af ikke-eksisterende børn eller personer, der ligner børn. Som forslaget ser ud nu, lægges derop til en sådan kriminalisering.Jeg kan i den forbindelse nævne, at Straffelovrådet har fået til opgave at overveje be-hovet for at udvide kriminalisering af fiktiv børneporno i dansk lovgivning. Udvalgethar endnu ikke afsluttet sine overvejelser.Forude venter fortsatte drøftelser om direktivforslaget, og der kommer efter alt atdømme til at gå lang tid, før forslaget vedtages. Hvis det danske retsforbehold til dentid stadig består, vil vi fra dansk side nøje vurdere, om der vil være behov for helteller delvist at gennemføre direktivet i dansk ret.

[SIS II]

Dagsordenens

punkt

4

drejersigomandengenerationafSchengen-
informationssystemet, det såkaldte ”SIS II”, som udvalget jo flere gange tidligere harhørt om.På rådsmødet i juni fik Rådet forelagt en foreløbig overordnet tidsplan, og det er for-ventningen, at Kommissionen på rådsmødet i næste uge vil forelægge en endeligoverordnet tidsplan og et endeligt samlet budgetoverslag.
4
Vi ser fra dansk side frem til Kommissionens forelæggelse af den endelige tidsplanog budgetoverslaget. Det er meget vigtigt, at der nu kommer en fornuftig fremdrift iprojektet, og at både tidsplanen og budgettet overholdes.Jeg kan sige, at vi fra dansk side tillægger udvikling af SIS-II projektet stor betyd-ning, og jeg kan godt love udvalget, at det ikke bliver sidste gang, jeg kommer til atorientere om SIS II.

[Informationsstyring på området for frihed, sikkerhed og retfærdighed]

Herefter vil jeg gerne nævne dagsordenens

punkt 5,

der drejer sig om præsentation afen meddelelse fra Kommissionen om oversigt over informationsstyring på områdetfrihed, sikkerhed og retfærdighed. Meddelelsen gennemgår nuværende og kommendeEU-instrumenter om indsamling, lagring og udveksling af personoplysninger medhenblik på bl.a. retshåndhævelse.Meddelelsen opstiller også en række principper, som skal sikre, at den slags instru-menter bliver sammenhængende, afbalancerede, og at der kun iværksættes de lovgiv-ningsmæssige tiltag, som der er behov for.Jeg kan som et eksempel på et af meddelelsens principper nævne den såkaldte ”bot-tom-up-politikudformning”, hvor man har fokus på brugernes interesser og sørger forat inddrage de relevante interessenter så tidligt som muligt i processen.Fra dansk side synes vi, at det er en nyttig meddelelse, og de principper, som Kom-missionen foreslår, ser ganske fornuftige ud.
5

[PNR-oplysninger]

Jeg vil også kort nævne dagsordenens

punkt 6

om indsamling og udveksling af pas-sageroplysninger, de såkaldte PNR-oplysninger, hvor Kommissionen på rådsmødetforventes at præsentere en række dokumenter om udveksling af sådanne oplysningermellem EU og tredjelande.Kommissionen forventes at komme med forslag til en række vejledende principper iforbindelse med indgåelse og genforhandling af aftaler om udveksling af PNR-oplysninger.Herudover forventes Kommissionen at ville præsentere udkast til forhandlingsmanda-ter til genforhandling af EU’s PNR-aftaler med USA og Australien og til indgåelse afen tilsvarende aftale mellem EU og Canada.

[Lovvalgsregler i forbindelse med skilsmisse og separation]

Afslutningsvis vil jeg nævne dagsordenens

punkt 9.

Det er en sag, som udvalget ogsåflere gange er blevet orienteret om.Det drejer sig om et forslag om indførelse af lovvalgsregler i skilsmissesager gennemreglerne om forstærket samarbejde – populært kaldet Rom III.Siden sidst har Rådet vedtaget en afgørelse, der bemyndiger en række medlemsstatertil at etablere et indbyrdes samarbejde om lovvalg i skilsmissesager.Herefter resterer vedtagelse af den forordning, der indeholder lovvalgsreglerne.På rådsmødet i juni blev der opnået generel enighed om hovedelementer i denne for-ordning, men der mangler fortsat afklaring af en række spørgsmål. Endvidere har Eu-ropa-Parlamentet endnu ikke afgivet en udtalelse om forordningen.På rådsmødet forventes formandskabet at komme med en statusorientering.Tak.
6