Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. oktober 2010ØkonomikontoretRikke Ørum Petersen2010-0030-010617200
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1594 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. september 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1594 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes bekræfte finanssektorens udsagn om, atdet til at begynde med ikke var muligt for bankerne at kon-vertere pantebreve uden dermed at overtage statens objektiveansvar for de allerede tinglyste pantebreve. Og givet dette ud-sagn er korrekt, hvornår blev det så muligt for bankerne athjælpe Tinglysningsretten med at konvertere pantebreve?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Domstolsstyrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:”Efter drøftelser med den finansielle sektor blev der i § 15 ilov om digital tinglysning i 2009 indsat en bestemmelse om,at autoriserede anmeldere – dvs. banker m.fl. – selv kan kon-vertere pantebreve ved aflysning af et hidtidigt tinglyst pan-tebrev og samtidig tinglysning af et nyt tilsvarende pante-brev.Det fremgår nærmere af forslag nr. L 160 (FT 2008-2009) tillov om ændring af blandt andet tinglysningsloven (Visse æn-dringer i forbindelse med overgangen til digital tinglysning),at de autoriserede anmeldere med bestemmelsen ville få ad-gang til under visse nærmere betingelser – efter aflysning afet allerede tinglyste papirpantebreve uden forudgående ind-sendelse af pantebrevet til konvertering i Tinglysningsretten– afgiftsfrit at anmelde et nyt identisk digitalt pantebrev tiltinglysning og dermed reelt foretage en konvertering af pan-tebrevet uden forudgående indsendelse af pantebrevet tilTinglysningsretten.Forslaget blev fremsat på baggrund af drøftelser med den fi-nansielle sektor og havde til formål at begrænse de admini-strative byrder ved konverteringen af de mange pantebreve,der – over en årrække – efter overgangen til digital tinglys-ning skulle konverteres til digitale dokumenter. Følgende ernærmere anført herom i lovforslagets almindelige bemærk-ninger, afsnit 3.5:”Finansrådet og Realkreditrådet har over for Domstolssty-relsen tilkendegivet, at banker og realkreditinstitutter af res-sourcemæssige grunde kan forventes at ville foretrække elek-tronisk aflysning af papirbaserede pantebreve og samtidigtinglysning af digitale pantebreve, frem for at benytte frem-gangsmåden med konvertering ved fremsendelse af papirdo-kumenter til Tinglysningsretten, hvis disse to fremgangsmå-2
der ligestilles i afgiftsmæssig henseende. Hensynet til at be-grænse det ressourceforbrug, som vil være forbundet medfremsendelse og behandling af et meget stort antal papirdo-kumenter, taler således for en afgiftsmæssig ligestilling af deto fremgangsmåder.”De to fremgangsmåder blev ligestillet med forslaget, såledesat der heller ikke skal betales tinglysningsafgift i den situati-on, hvor en autoriseret anmelder aflyser og tinglyser et nytpantebrev.Et udkast til lovforslag havde forinden været i høring hosblandt andre Finansrådet og Realkreditrådet, der ikke havdebemærkninger til afsnittet i de almindelige bemærkninger tillovforslaget. Finansrådet og Realkreditrådets fælles hørings-svar er tilgængeligt på Folketingets hjemmeside.På trods af ovenstående valgte den finansielle sektor kun imeget begrænset omfang at anvende den tilvejebragte sær-skilte lovhjemmel til, at sektoren kunne konvertere selv.Tinglysningsretten opfordrede sektoren til selv at konverterepantebrevene i løbet af indkøringsperioden, men dette ønske-de sektoren ikke at gøre. Det skyldtes, at det enkelte pengein-stituts sikkerhed ved denne model er afhængig af, at den en-kelte medarbejder i banken indtaster de korrekte oplysningerom blandt andet pantebrevets hovedstol i det nye dokument.Den enkelte bank vil ved selvkonvertering således bære an-svaret for, at det, der indtastes, er rigtigt.Ved Tinglysningsrettens konvertering forbliver det oprindeli-ge dokument tinglyst, og der er således ingen risiko for fejl-skrift.Finanssektoren tilkendegav endvidere, at man ikke ønskedeat benytte muligheden for selv at konvertere, fordi man for såvidt angår de ældste pantebreve ikke havde mulighed for atoverføre de gunstige rentevilkår til de nye dokumenter.Som følge af de stigende sagsbehandlingstider iTinglysningsretten og på grund af det meget store antal pan-tebreve, der blev modtaget til konvertering, blev der i decem-ber 2009 indledt drøftelser mellem finanssektoren ogTinglysningsretten/Domstolsstyrelsen om finanssektorensmuligheder for at hjælpe Tinglysningsretten med konverte-ringen af pantebreve.Tinglysningsretten/Domstolsstyrelsen forslog i den forbin-delse en model, hvorefter der blev oprettet en særlig bruger-formular, som finanssektoren kunne anvende ved konverte-ringen, og hvorved det blev sikret, at de oprindelige pante-brevsvilkår også ville være gældende for det nye pantebrev.3
Finanssektoren ville endvidere stå for forberedelsen af kon-verteringen, således at Tinglysningsretten efterfølgende kun-ne godkende denne og dermed have ansvaret herfor.Denne model blev accepteret af finanssektoren, således at detmed virkning fra sidst i januar 2009 blev muligt for finans-sektoren selv at bidrage til konverteringen uden at skulle fo-retage af- og nylysning af pantebreve.”
4