Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. oktober 2010Strafferetskontoret2010-792-1426RAJ41573
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1518 (Alm. del), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2010. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1518 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):”Under henvisning til Ritzau Telegram "Konservative klar til lov-indgreb efter P1 dokumentar" fra 2. september 2010, bedes mini-steren oplyse, hvad ministeren vil gøre for at hjælpe varetægtsarre-stanter og oversende de foreliggende tal for antal lange varetægts-fængslinger i 2009”Svar:1.Justitsministeriets Forskningskontor har til brug for besvarelsen af spørgs-målet udarbejdet en foreløbig opgørelse over antallet af langvarige varetægts-fængslinger i 2009, dvs. varetægtsfængslinger, der forud for dom i 1. instanshar varet mere end 3 måneder.Langvarige varetægtsfængslinger fordelt efter politikreds og år, 2001-2009.Foreløbig opgørelse.NordjyllandØstjyllandMidt og VestjyllandSydøstjyllandSyd- og SønderjyllandFynSydsjælland mv.Lolland-FalsterMidt- og VestsjællandNordsjællandKøbenhavns VestegnKøbenhavnBornholmI alt2001213520292157612830301122446200256301737358526333329132351620033748265346675350314311705712004 2005 2006 2007221933385085545122283322482832563426464580876440716694713226514243565141274856511342461351619282572717657620200872307147434762825437131468020094634648555651188759491203785
Den foreløbige opgørelse viser, at der i 2009 har været ca. 785 langvarige va-retægtsfængslinger mod 680 i 2008. Tallene vedrørende 2008 i skemaet oven-for afviger fra dem, der findes i den undersøgelse fra Justitsministeriets Forsk-ningskontor, som ligger til grund for Rigsadvokatens redegørelse om anven-delsen af langvarige varetægtsfængslinger i 2008, som blev sendt til Folketin-gets Retsudvalg den 15. juni 2010 (Alm. del - bilag 577). Af sidstnævnte re-degørelse fremgår det således, at der i 2008 var 650 langvarige varetægts-fængslinger. Den nævnte forskel skyldes, at en del af de sager, der er indberet-tet til Rigsadvokaten angående 2009, reelt angår 2008.Når Justitsministeriets Forskningskontor – formentlig i løbet af november –har færdiggjort undersøgelsen af antallet af lange varetægtsfængslinger i 2009,
2
vil den danne grundlag for en redegørelse fra Rigsadvokaten om anvendelsenaf langvarige varetægtsfængslinger i 2009.Når Rigsadvokatens redegørelse foreligger, vil Justitsministeriet tage stillingtil, om der kan være behov for nye tiltag på området2.Om behandlingen af varetægtsarrestanter mere generelt har Direktoratet forKriminalforsorgen oplyst, at Kriminalforsorgen efter de gældende regler harpligt til at vejlede og bistå en varetægtsarrestant for at begrænse de erhvervs-mæssige, sociale og personlige ulemper, der følger af varetægtsopholdet. Insti-tutionen skal blandt andet formidle kontakt til personer, institutioner og myn-digheder, der efter anden lovgivning kan yde hjælp, jf. varetægtsbekendtgørel-sens § 21 og § 30.Varetægtsarrestanter har under deres ophold i Kriminalforsorgens institutioneri stort omfang de samme rettigheder som afsonere. Dette gælder bl.a. i forholdtil fællesskab med andre indsatte, medmindre arrestanten er isoleret efter ret-tens bestemmelse, og mulighed for at øve indflydelse på deres ophold i vare-tægt gennem valgte talsmænd.Der er ikke foreskrevet nogen forpligtelse for Kriminalforsorgen til – på sam-me måde som for afsonere – at udarbejde såkaldte handleplaner for varetægts-arrestanter for tiden efter løsladelse. Årsagen er, at det er svært at planlægge etlængere forløb, når opholdstiden ikke kendes på forhånd, og en varetægtsarre-stant når som helst kan blive løsladt.I enkelte tilfælde påbegyndes arbejdet med en handleplan imidlertid ud fra enkonkret vurdering allerede under varetægtsfængslingen. Det vil især være itilfælde, hvor en person har været varetægtsfængslet i meget lang tid, hvor enperson er dømt og afventer fuldbyrdelsesordre, eller hvor der er tale om enperson under 18 år, sådan at institutionsanbringelse i medfør af straffuldbyr-delseslovens § 78 er en nærliggende mulighed.Servicestyrelsen offentliggjorde i september 2009 rapporten ”God Løsladel-se”, som indeholder en praksisorienteret køreplan for den gode løsladelse. Enaf de vigtigste anbefalinger fra Projekt God løsladelse er, at Kriminalforsorgenog kommunerne skal indgå forpligtende samarbejdsaftaler om udslusning afde indsatte i fængslerne.Køreplanen lægger op til, at det alene er indsatte, der er omfattet af pligten tilkoordinering af handleplaner, som skal omfattes af samarbejdsaftalerne. Kri-3
minalforsorgen ønsker imidlertid at udvide målgruppen, således at det foreslåskommunerne, at man forsøger at lade alle grupper af indsatte, herunder ogsåvaretægtsfængslede, være omfattet.Kriminalforsorgen er i gang med at indgå samarbejdsaftalerne, og der er alle-rede flere kommuner, der positivt har tilkendegivet at ville indgå aftaler omhjælp til varetægtsfængslede i forbindelse med løsladelse. I to tilfælde harKriminalforsorgen og kommunen således allerede indgået aftale om en særligindsats over for varetægtsfængslede.Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at Justitsministeriet i 2010 har nedsat entværministeriel arbejdsgruppe, der foretager en samlet undersøgelse af, omindsatsen på udslusningsområdet kan omprioriteres, så der bliver mulighed forat styrke den resocialiserende indsats fra kriminalforsorgen og de socialemyndigheder. Anbefalingen om at inkludere varetægtsfængslede i samar-bejdsaftalerne med kommunerne indgår som en del af arbejdsgruppens under-søgelser.
4