Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
13. oktober 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-150-1882AEC41080
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1506 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. september 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Poul Andersen (S).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1506 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt ministeriet på bag-grund af Dansk Metals foretræde i Folketingets Retsudvalgden 13. november 2008 har taget initiativ til at øge sikkerhe-den for mekanikere og andet personale, der i forbindelse medderes arbejde pålægges at udføre reparation eller bortfjernelseaf havarerede køretøjer på motorveje og motortrafikveje, oghvorvidt ministeren kan bekræfte, at ministeriet vil udarbejdeet konkret forslag til forbedring af medarbejdernes sikkerhed,samt oplyse, hvornår et sådant forslag vil blive præsenteret?”Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at der den 12. februar 2009 blev afholdt etmøde mellem Vejdirektoratet, Rigspolitiet og Justitsministeriet om beho-vet for ændringer af reglerne om reparation af havarerede køretøjer påmotorvej. På mødet blev det aftalt, at Vejdirektoratet skulle udarbejde etløsningsforslag, som bl.a. tager højde for de problemer, som Dansk Metalhar påpeget.Vejdirektoratet hører under Transportministeriet, hvorfor Justitsministe-riet til brug for besvarelsen af spørgsmålet har indhentet en udtalelse fraTransportministeriet, som imidlertid nu har oplyst, at Transportministeri-et ikke finder, at der er nogen oplagte muligheder for at håndtere pro-blemstillingen omkring en revision af reglerne for reparation af havare-rede køretøjer på motorvej inden for de dele af færdselsloven, som hørerunder Transportministeriet.Transportministeriet har samtidig oplyst, at man gerne bidrager med fag-lig og teknisk bistand i det videre arbejde.Justitsministeriet vil derfor nu i samarbejde med Transportministeriet,Vejdirektoratet og Rigspolitiet overveje alternative løsningsforslag.
2