Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
890457_0001.png
890457_0002.png
890457_0003.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. september 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-151-0411AEC41024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1504 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 27. juli 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1504 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Mener ministeren det er forsvarligt, at vi på mange motor-vejsstrækninger i Danmark ser store lastbiler – ofte med vogn– spærre for al trafik pga. deres indbyrdes overhalinger? Vilministeren undersøge muligheden for at indføre et forbudmod disse elefantoverhalinger på tosporede motorveje?”

Svar:

Det følger af færdselslovens § 46, stk. 3, at såfremt en motorvej har treeller flere vognbaner, må bl.a. lastbiler og busser kun benytte de to vogn-baner længst til højre. Der findes ikke i øvrigt på Justitsministeriets om-råde generelle regler om, at lastbiler mv. ikke må foretage overhalingerpå motorveje.Derimod kan Vejdirektoratet som vejmyndighed for motorvejene – uan-set antallet af vognbaner – med samtykke fra politiet ved afmærkningindføre forbud mod overhaling med lastbil mv. på konkrete motorvejs-strækninger, jf. færdselslovens § 92, stk. 1.Vejdirektoratet hører som bekendt under Transportministeriet, og Ju-stitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:”Mellem 2001 og 2003 blev der gennemført et forsøg medoverhalingsforbud for lastbiler, busser (over 3.500 kg) og bi-ler med tilkoblet registreringspligtigt påhængskøretøj på mo-torveje. Forsøget blev gennemført på 11 udvalgte motorvejs-strækninger og omfattede ca. 100 km motorvej.Erfaringerne fra forsøget i 2001-2003 er beskrevet i Vejdirek-toratets rapport ”Forsøg med 80 km/t og overhalingsforbudpå motorveje” fra 2004.På baggrund af forsøget blev der indført overhalingsforbudpå endnu flere motorvejsstrækninger, hvor forbuddet var be-grundet i tæt trafik eller større stigning på vejen mv. Forbud-det omfatter således i dag ca. 200 km motorvej fordelt overca. 20 strækninger.De danske erfaringer peger på, at trafikanterne generelt ergodt tilfredse med den eksisterende ordning for overhalings-forbud for tunge køretøjer.
2
Spørgsmålet er derfor ikke, om der skal indføres et forbudmod elefantoverhalinger, men om det eksisterende forbudskal udvides til længere strækninger.”Transportministeren, som i givet fald skal tage initiativ til en sådan kon-kret udvidelse, har oplyst, at han er positiv over for en forsøgsordning,hvor der kan indhøstes erfaringer med virkningerne af et overhalingsfor-bud på en længere motorvejsstrækning.Med hensyn til spørgsmålet om at indføre et generelt overhalingsforbudfor tunge køretøjer på 2-sporede motorveje kan Justitsministeriet supple-rende oplyse, at en arbejdsgruppe under Vejdirektoratet i sommeren 2009afgav en statusrapport vedrørende overhalingsforbud for tunge køretøjerpå motorveje. Af rapporten fremgår bl.a., at arbejdsgruppen ikke på detforeliggende grundlag ser fordele ved indførelse af et generelt overha-lingsforbud på 2-sporede motorveje, og at overhalingsforbud skal væresituationsbestemte begrundet i særlige forhold for vej eller trafik.På den baggrund finder jeg ikke, at der på nuværende tidspunkt er grund-lag for at ændre på de generelle regler på området.
3