Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
900119_0001.png
900119_0002.png
900119_0003.png
900119_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
11. oktober 2010Strafferetskontoret2010-792-1422BRJ40134
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1448 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. august2010.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1448 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen omdelt somREU alm. del – bilag 640 og oplyse, hvilke initiativer mini-steren vil tage for at løse problemet.

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet So-cialministeriet og Beskæftigelsesministeriet om en udtalelse.Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:”Jeg kan oplyse, at forældrene i forhold til det offentlige har ansvarfor at forsørge deres børn under 18 år, jf. § 2, stk. 1, i lov om aktivsocialpolitik. Børn under 18 år kan derfor som hovedregel ikkemodtage kontanthjælp.Der ydes alene kontanthjælp til unge under 18 år, hvor det drejersig om børn, der forsørges af en person, som har fået tillagt foræl-dremyndigheden (uden forsørgelsespligt), f.eks. en stedfader, etfamiliemedlem eller andre, uledsagede flygtningebørn og børn, derselv har ansvar for at forsørge et barn eller en ægtefælle.Hertil kommer, at de grundlæggende betingelser for at modtagekontanthjælp selvfølgelig også skal være opfyldt, det vil bl.a. sige,at personen har været ude for ændringer i sine forhold, der bevir-ker, at personen ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige tilsin forsørgelse, og behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.Forældre fritages ikke fra deres forsørgelsespligt efter lov om aktivsocialpolitik på grund af, at deres børn begår alvorlig kriminalitet.Den omstændighed, at Kriminalforsorgen efter det oplyste ikke gøren forsørgelsespligt gældende overfor forældrene under den ungesfængselsophold, indebærer ikke, at en ung under 18 år, der flyttesfra et fængsel til en behandlingsinstitution, kan modtage forsørgel-se i form af kontanthjælp fra kommunen.”Socialministeriet har oplyst følgende:”De kommunale myndigheder overtager forsørgelsespligten fraforældremyndighedsindehaveren for unge anbragt uden for hjem-met, herunder også for unge, som efter aftale med Kriminalforsor-gen afsoner en straf på et anbringelsessted efter servicelovens § 66.Dette indebærer, at kommunen må afholde nogle af de udgifter,som normalt påhviler forældrene, herunder f.eks. udbetaling aflommepenge til den unge.2
Servicelovens bestemmelser om overtagelse af forsørgelsespligtfinder ikke anvendelse i de tilfælde, hvor den unge placeres på enaf Kriminalforsorgens pensioner som fx Pension Skejby.”Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at udgangspunktet er, atdømte under 18 år, der skal afsone en frihedsstraf, anbringes i en egnetinstitution uden for fængsel og arresthus, medmindre afgørende hensyntil retshåndhævelsen taler imod sådan anbringelse, jf. § 78, stk. 2, i straf-fuldbyrdelsesloven.Når en ung er idømt en frihedsstraf, tager en af Kriminalforsorgens afde-linger derfor hurtigst muligt kontakt til den unges bopælskommune medhenblik på at finde et egnet afsoningssted til den unge og herunder even-tuelt afklare spørgsmålet om betalingstilsagn fra kommunen.Direktoratet for Kriminalforsorgen tager herefter på baggrund af en ind-stilling fra afdelingen stilling til, hvor den unge skal anbringes.Hvis det ikke er muligt i samarbejde med kommunen at finde et egnetafsoningssted uden for Kriminalforsorgen, og den unge heller ikke skalafsone straffen på bopælen i elektronisk fodlænke, vil den pågældendetypisk blive anbragt på en af Kriminalforsorgens pensioner.Direktoratet har om forsørgelsesgrundlaget oplyst, at indsatte på Krimi-nalforsorgens pensioner som udgangspunkt har arbejdsindtægt eller mod-tager offentlig forsørgelse til underhold i form af f.eks. kontanthjælp,pension, SU eller understøttelse.Af § 6, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse nr. 372 af 17. maj 2001 om beskæf-tigelse m.v. af indsatte i kriminalforsorgens institutioner (beskæftigelses-bekendtgørelsen) fremgår, at pensionen ikke skal udbetale beskæftigel-sesvederlag til indsatte, der beskæftiges ved eget arbejde i eller uden forpensionen, ligesom der heller ikke skal betales vederlag til indsatte, derdeltager i almindelige praktiske gøremål i institutionen, og som får of-fentlig ydelse til underhold.Hvis en indsat på en pension på den anden side hverken har arbejdsind-tægt eller modtager offentlig ydelse til underhold, følger det af § 1, stk. 1,og § 6, stk. 1, i beskæftigelsesbekendtgørelsen, at Kriminalforsorgen harpligt til at tilbyde den pågældende beskæftigelse og udbetale et grundbe-løb for denne beskæftigelse. Derudover er de pågældende berettiget til et3
kostbeløb pr. dag efter reglerne i § 21, stk. 1 og 3, i samme bekendtgørel-se.Det bør derfor ikke forekomme, at der er indsatte på Kriminalforsorgenspensioner, som ikke bliver forsørget på den ene eller den anden måde.
4