Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
893161_0001.png
893161_0002.png
893161_0003.png
893161_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
24. september 2010Lovafdelingen2010-792-1419LOJ42876
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1443 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. august 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen J. Klint (S) og Marion Peder-sen (V).
Brian Mikkelsenfg. justitsminister/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1443 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere medieomtalen af beskæftigel-sen i fængsler og arresthuse samt oplyse, hvordan det sikres,at denne beskæftigelse ikke er konkurrenceforvridende.”

Svar:

Medieomtalen af beskæftigelsen i fængsler og arresthuse er en udløberaf, at Kriminalforsorgen har givet en journalist afslag på en begæring omaktindsigt i, hvilke virksomheder Kriminalforsorgen samarbejder med iforbindelse med beskæftigelsen af de indsatte.Kriminalforsorgens tjenestesteder har i en årrække haft et tæt og tillids-fuldt samarbejde med ca. 4-500 private virksomheder. Direktoratet forKriminalforsorgen udarbejder ikke en liste over disse samarbejdspartne-re. Dette samarbejde medvirker til at gøre beskæftigelsen og arbejdstræ-ningen for de indsatte realistisk og vedkommende. Såfremt hidtidigesamarbejdspartnere af bekymring for negativ medieomtale fravælgerKriminalforsorgen som samarbejdspartner, vil det blive meget vanskeligtat skabe et beskæftigelsestilbud til de svage indsatte samt til indsatte medforholdsvis kort afsoningsforløb. Der er primært tale om små og mellem-store virksomheder i lokalområdet.Den pågældende journalist klagede til Folketingets Ombudsmand overafslaget på aktindsigt.Efter en gennemgang af sagen henstillede Folketingets Ombudsmand vedbrev af 15. marts 2010, at sagen blev genoptaget ”med henblik på over-vejelser om at udarbejde en liste og i givet fald herefter i forhold til hverenkelt virksomhed overveje, om der foreligger sådanne modstående hen-syn, at identiteten på virksomheden ikke kan oplyses”.I brev af 1. juli 2010 meddelte direktoratet ombudsmanden, at man efterat have taget sagen om aktindsigt op til fornyet overvejelse ikke ønskedeat udarbejde en liste over samarbejdspartnere, der får udført arbejde i dedanske fængsler. For så vidt angår begrundelsen henviste direktoratet til,at imødekommelse af anmodningen om aktindsigt ville medføre endogstor risiko for vanskeligheder med at rekruttere og fastholde samarbejds-partnere, hvilket i høj grad ville gøre det vanskeligt for Kriminalforsor-gen at overholde pligten til at tilbyde de indsatte beskæftigelse.
2
Direktoratet meddelte samtidig ombudsmanden, at man i forbindelse medsine overvejelser havde haft kontakt til en række samarbejdspartnere,som over for direktoratet havde bekræftet, at der blandt den overvejendedel af disse var stor modstand mod at skulle figurere på en liste, der kanudleveres til journalister eller andre interesserede. Flere af de pågældendevirksomheder oplyste, at de i givet fald forbeholdt sig ret til at rejse er-statningskrav mod direktoratet.Ombudsmanden har herefter i et brev af 6. juli 2010 til direktoratet medkopi til journalisten meddelt, at ombudsmanden på det foreliggendegrundlag ikke foretog sig mere, idet direktoratet havde fulgt henstillingenom at genoverveje sagen.På baggrund af en ny klage fra den pågældende journalist har ombuds-manden imidlertid ved brev af 31. august 2010 bedt direktoratet om enudtalelse vedrørende klagen.Det skal for en god ordens skyld oplyses, at Kriminalforsorgen helt frabegyndelsen af denne sag har tilbudt journalisten en mere generel dialogom beskæftigelsen af de indsatte, herunder at medvirke til at skabe kon-takt til virksomheder, der ikke havde noget imod offentliggørelse af deresidentitet. Dette tilbud har journalisten ikke ønsket at benytte sig af.Med hensyn til den anden del af spørgsmålet om, hvordan det sikres, atbeskæftigelsen ikke er konkurrenceforvridende, kan det oplyses, at alleprodukter og tjenesteydelser afsættes til markedspris.Afsætningspriserne kalkuleres i Kriminalforsorgens Kalkulationssystem,der er udviklet i samarbejde med Teknologisk Institut, REVA og den da-værende Amtsrådsforening. Kalkulationssystemet er opbygget efter dæk-ningsbidragsmetoden, og der tages udgangspunkt i en privat virksomhedsressourceforbrug til at løse en tilsvarende opgave. De aktuelle satser forlønfaktorer, sociale omkostninger og dækningsgrader vedligeholdes meddata fra 3F, Dansk Industri og Danmarks Statistik.Beskæftigelsen ledes af faguddannede medarbejdere, der alle har deltageti kalkulationskurser i forbindelse med grunduddannelsen. Der afholdesderudover løbende kalkulationskurser efter behov.Endelig kan det oplyses, at der er nedsat et tilsynsråd med henblik på atsikre, at beskæftigelsen af de indsatte foregår inden for lovgivningens3
rammer og under ordnede forhold. Tilsynsrådet, der mødes 2 gange år-ligt, består af repræsentanter fra 3 arbejdsgiverorganisationer og 3 ar-bejdstagerorganisationer, et medlem fra hver af Folketingets 2 størstepartier samt direktøren for Kriminalforsorgen.
4