Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
888663_0001.png
888663_0002.png
888663_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
10. september 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-1860JEE43442
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1415 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. august 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1415 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Mener ministeren, at det er tilfredsstillende, at Statsadvoka-ten for Særlige International Straffesager har opnået at fådømt så få krigsforbrydere, og hvilke initiativer vil ministe-ren tage for at få flere sager ført til doms, herunder undersøgeandre landes erfaringer? Ministeren bedes ligeledes tilkende-give, om han finder, at Statsadvokaten bør have flere opga-ver, som i Norge for at opnå den rette arbejdsvolumen, jf. ar-tiklerne "Forgæves jagt på krigsforbrydere" og "Mistænktekrigsforbrydere slipper for tiltale" fra Politiken henholdsvisden 10. og 11.august 2010.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har henvist til følgende udtalelse fraStatsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager:”Statsadvokaturen for Særlige Internationale Straffesagerblev oprettet pr. 1. juni 2002 med den opgave at sikre, atDanmark ikke bliver fristed for krigsforbrydere og lignendepersoner. Ved oprettelsen blev det tilkendegivet, at disse per-songrupper skal have deres forhold undersøgt og retsforføl-ges og straffes, hvis der er grundlag for det.Statsadvokaturens arbejdsområde blev ved § 3 i bekendtgø-relse af 13. december 2002 specificeret til sager navnlig omfolkedrab, forbrydelser mod menneskeheden, krigsforbrydel-ser, terrorhandlinger og andre alvorlige forbrydelser begået iudlandet, hvor efterforskningen og strafforfølgningen somfølge af sagens kompleksitet og internationale aspekt forud-sætter en særlig viden om og indsigt i forholdene i udlandetog forudsætter, at der etableres et samarbejde med myndig-heder i andre lande, internationale institutioner, organisatio-ner mv.Siden oprettelsen har statsadvokaturen indledt undersøgelse iomkring 225 sager og behandler aktuelt omkring 30 sager,hvoraf enkelte afventer, at det bliver muligt at efterforske igerningslandet. Tilgang af nye sager afhænger af asyltil-strømning, statsadvokaturens gennemgang af arkiver i Ud-lændingeservice, anmeldelse af udenlandske besøgende samtaf private henvendelser.Det er en forudsætning for at rejse tiltale, at der er rimeligudsigt til domfældelse. Manglende udsigt til domfældelse kanskyldes, at de nødvendige beviser ikke kan skaffes, at straf-ansvaret er forældet, eller at den mistænkte har forladt Dan-mark. Undersøgelsen kan også føre til, at en asylansøgers op-2
lysninger om at have begået alvorlig kriminalitet i hjemlandetbliver afkræftet, hvorefter Udlændingeservice kan revurdereasylgrundlaget.Ud over samarbejde med gerningslandet sker undersøgelser-ne i tæt samarbejde med udenlandske enheder med sammearbejdsområde. Blandt samarbejdspartnerne er de nordiskelande, EU’s medlemslande samt USA og Canada, og disselande har lignende erfaringer som Danmark med vanskelig-hederne ved at efterforske disse sagstyper. Mig bekendt harNorge, Sverige, Finland, England og Canada hver gennem-ført én sag til fældende dom, mens Holland har gennemført tosager.”Rigsadvokaten har henholdt sig til udtalelsen fra Statsadvokaten for Sær-lige Internationale Straffesager og har i øvrigt henvist til, at den fremtidi-ge ordning for denne statsadvokatur indgår i kommissoriet for Justitsmi-nisteriets arbejdsgruppe om en fremtidig statsadvokatordning.Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at ministeriet i efteråret2009 har nedsat en arbejdsgruppe om en fremtidig statsadvokatordning.Arbejdsgruppen har til opgave med grundlag i den nye politikredsstrukturat overveje, om der bør ske ændringer i de nuværende statsadvokatersopgavevaretagelse og organisatoriske struktur. Arbejdsgruppen skal i denforbindelse bl.a. overveje den fremtidige ordning for Statsadvokaten forSærlig Økonomisk Kriminalitet og Statsadvokaten for Særlige Internati-onale sager.Arbejdsgruppens overvejelser forventes færdiggjort i løbet af i år. Ju-stitsministeriet finder derfor ikke på nuværende tidspunkt at burde tagesærskilt stilling til den fremtidige ordning for Statsadvokaten for SærligeInternationale Straffesager.
3