Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
885866_0001.png
885866_0002.png
885866_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
2. september 2010Politikontoret2010-150-1848LBN43733
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1384 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. august 2010.
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1384 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren oplyse antallet af præventive anholdelser –fordelt på måneder, år, politikredse og kategorier anvendt tilregistrering i politiet – foretaget i perioden fra d. 1. august2004, hvor politiloven (lov nr. 444 af 9. juni 2004) træder ikraft og frem til i dag?”

Svar:

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at der sigtes til mulig-heden for at foretage administrative frihedsberøvelser efter politiloven.Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at det følger af politilo-vens § 5, stk. 3, at politiet med henblik på at afværge fare for forstyrrelseaf den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners og den offentligesikkerhed kan frihedsberøve den eller de personer, der giver anledning tilfaren, når mindre indgribende midler – f.eks. påbud, legemsbesigtigelseog fratagelse af genstande – ikke findes tilstrækkelige til at afværge fa-ren.Efter politilovens § 8, stk. 4, kan politiet frihedsberøve forsamlingsdelta-gere, der giver anledning til fare for betydelig forstyrrelse af den offentli-ge orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Og-så i dette tilfælde skal frihedsberøvelsen ske med henblik på at afværgefare for de nævnte beskyttelsesinteresser, ligesom det er en betingelse, atmindre indgribende midler ikke findes tilstrækkelige til at afværge faren.Politiet kan efter politilovens § 9, stk. 3, med henblik på at afværge op-løb, der indebærer fare for forstyrrelse af den offentlige fred og ordeneller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed, frihedsberø-ve den eller de personer, der giver anledning til faren, når mindre indgri-bende midler ikke findes tilstrækkelige til at afværge faren.Det følger af de nævnte bestemmelser, at frihedsberøvelsen skal være såkortvarig og skånsom som muligt og så vidt muligt ikke må udstrækkesud over 6 timer, når frihedsberøvelsen er foretaget efter lovens § 5, stk. 3,eller ud over 12 timer, når den er foretaget efter lovens § 8, stk. 4, og § 9,stk. 3.Politiloven – herunder de nævnte bestemmelser om administrativ fri-hedsberøvelse – trådte i kraft den 1. august 2004.
2
Rigspolitiet har oplyst, at politiet ikke er i besiddelse af statistiske oplys-ninger om antallet af administrative frihedsberøvelser efter de nævntebestemmelser i politiloven. En fyldestgørende besvarelse af spørgsmåletvil således forudsætte en manuel gennemgang af alle sager, hvor der fraden 1. august 2004 er foretaget frihedsberøvelse i forbindelse med sagen.
3