Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
24. august 2010ØkonomikontoretCecilie MaarbjergQvist2010-0030-007810687
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1304 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juni 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1304 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Under henvisning til artikel i Berlingske Tidende den 13.juni 2010 1. sektion side 5, ”Politichefer må selv afgøre pa-truljering” og ministerens besvarelse af REU alm. delspørgsmål nr. 1041 til 1050 bedes ministeren redegøre nær-mere for de lokale politifolks advarsel mod de fem procentfærre patruljer i Midt og Vestsjællands politikreds.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst følgende:Konsulentfirmaet The Boston Consulting Group (BCG) fore-tog i 2009 som led i årets finanslovsaftale en analyse af mu-lighederne for at understøtte implementeringen af politire-formen. Analysen, der fokuserede på effektiviseringsmulig-heder og mulige service- og kvalitetsforbedringer og herun-der mulighederne for at frigøre politiårsværk til operativt po-litiarbejde, mundede ud i en række konkrete forbedringsfor-slag, herunder bl.a. vedrørende beredskabets dimensionering,indførelse af enstrenget ledelse på lokalpolitistationerne ogunderstøttelse af straffesagsbehandlingen.For så vidt angår Midt- og Vestsjællands Politi pegede BCGbl.a. på, at politikredsens straffesagsbehandling sammenlig-net med andre politikredse ikke var tilstrækkelig effektiv, etforhold som bestyrkes af politikredsens mindre tilfredsstil-lende resultater på området for borgerbetjening, som målt iPolitiets ResultatEvalueringsSystem (PRES).BCG pegede endvidere på, at bemandingen af politikredsensberedskab sammenlignet med andre politikredse er relativthøj i forhold til antallet af opgaver. BCG anslog et frigørel-sespotentiale på 23 årsværk, såfremt beredskabet blev di-mensioneret på samme måde som de ifølge analysen tre mesteffektive beredskaber. Frigørelsespotentialet bestyrkes del-vist ved politikredsens egen analyse og ved sammenlignin-ger med andre politikredse.Alle politidirektørerne har i 2010 – for at understøtte en for-bedret borgerbetjening, målt som en stigning i pointscoren iPRES i forhold til niveauet i 2006 – skullet foretage en le-delsesmæssig vurdering af, hvilke af anbefalingerne i BCGsrapport, som politikredsen finder det hensigtsmæssigt at im-plementere. Implementeringen af disse indgår i en lokal2
handlingsplan, der blev sendt til Rigspolitiet i begyndelsenaf april 2010.Der er i den forbindelse i politikredsen bl.a. truffet beslut-ning om at nedjustere bemandingen af beredskabet med istørrelsesordenen fem årsværk svarende til en beskæring afantallet af patruljer med 12 fra 237 til 225 om ugen. Beskæ-ringen af antallet af patruljer kompenseres til dels ved ind-sættelse af enkeltmandsanmeldelsespatruljer i dagtimerne,ligesom hundeafdelingen, færdselsafdelingen og specialpa-truljerne fortsat vil indgå i det samlede patruljebillede. Deomhandlede 12 patruljer fordeler sig med syv natpatruljer ogfem dagpatruljer. Patruljedækningen fredag og lørdag aftenog nat er ikke berørt af reduktionen i antallet af beredskabs-patruljer. Beredskabet i Midt- og Vestsjælland vil herefter ialt væsentligt være dimensioneret som beredskaberne i lan-dets øvrige politikredse.Initiativet skal ses i sammenhæng med en beslutning om atindføre en ordning med enstrenget ledelse, den såkaldte”Stationsmodel” – som allerede er indført på lokalstationer-ne i Ringsted og Kalundborg – også på lokalpolitistationernei Roskilde, Holbæk og Køge.Der har i politikredsen været nedsat to arbejdsgrupper, derhar skullet udmønte de omhandlede beslutninger, herunderudarbejde ny patruljeplan. Politiforeningen i Midt- og Vest-sjælland valgte at trække sig fra den del af arbejdsgruppear-bejdet, der vedrørte den nye patruljeplan, og henviste i denforbindelse til, at der efter foreningens opfattelse - af hensyntil borgerbetjening og sikkerhed - ikke kan skæres mere i be-redskabet.Samarbejdet med politiforeningen i de forskellige samar-bejdsfora i politikredsen er i øvrigt intakt, og beslutningerneer gennem hele foråret drøftet i politikredsens samarbejds-udvalg samt i forretningsudvalget for samarbejdsudvalget.Der blev endvidere i slutningen af april/begyndelsen af maj2010 afholdt personalemøder på alle politikredsens tjeneste-steder, hvor ledelsen har redegjort nærmere for stationsmo-del og patruljeplan, og hvor medarbejderne har haft lejlighedtil at stille spørgsmål og komme med kommentarer.Politidirektøren modtog den 11. juni 2010 et ikke underskre-vet brev dateret den 10. juni 2010. Brevet fremstod som hid-rørende fra ”personalet i Vagtcentralen, Køge, Kalundborg,Ringsted, Holbæk og Roskilde Beredskab samt Hundeafde-lingen”. Brevet var efter det oplyste nogenlunde samtidigkommet i Berlingske Tidendes besiddelse, hvor det gav an-ledning til flere artikler, herunder den i spørgsmålet nævnte.I brevet gives der udtryk for, at beredskabet siden reformens3
indførelse har oplevet ”elendig borgerbetjening, nedskærin-ger, personaleflugt, desperate lappeløsninger, nedslidning afkolleger samt misbrug af politielever til at dække hullerne iberedskaber og andre afdelinger”På baggrund af brevet har politidirektøren i en mail af 14.juni 2010 til alle medarbejdere i Midt- og Vestsjællands Po-liti på ny redegjort for baggrunden for og indholdet af initia-tiverne omkring stationsmodel og patruljeplan. Det blevendvidere på baggrund af brevet, og den presseomtale, detgav anledning til, bestemt, at der efter behov på afdelings-og stationsmøder skulle gives yderligere information omændringerne og deres implementering i politikredsen.Politikredsen er forpligtet til at anvende sine ressourcer for-nuftigt og ansvarligt ud fra en helhedsvurdering af kredsensbehov. Med en ansvarlig ressourceanvendelse vil der kunneforekomme ændringer, der – isoleret set – kan betragtes somreduktioner på et område, men som set ud fra en helhedsbe-tragtning må anses for rigtige. Det er politikredsens opfattel-se, at den omhandlede organisationsjustering indebærer enbedre nyttiggørelse af politikredsens samlede ressourcer, ogat den vil sikre en bedre og mere hensigtsmæssig politibetje-ning af borgerne.Ændringerne, der ikke har karakter af en ”spareøvelse”, erudtryk for en mindre justering af personaleressourceforde-lingen til fordel for en ikke tilstrækkelig effektiv straffesags-behandling i lokalpolitiet, hvor formålet er at tilvejebringeen samlet set forbedret borgerservice.Politikredsens ledelse har i arbejdet med udmøntningen afden lokale handleplan søgt at inddrage medarbejderne og de-res synspunkter mest muligt, men den lokale politiforeninghar som nævnt selv valgt at stå uden for de dele af arbejdet,som vedrørte udformningen af politikredsens patruljeplan.Medarbejderbemærkninger på personalemøderne er inddra-get i fornødent omfang og har bl.a. for politistationen i Ring-steds vedkommende ført til justering af ledelsens oprindeligeudkast til patruljeplan.Der henvises i øvrigt til politikredsens bidrag til besvarelseaf spørgsmål nr. 1041-1050 fra Folketingets Retsudvalg.”
4