Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
Dok.:
REB40656
til brug for samråd BH i Folketingets Retsudvalg den 25. juni
2010 kl. 10.00
Samrådsspørgsmål BH:
”Ministeren bedes redegøre for det rimelige i at bilister som uretmæssigtbliver pålagt p-afgift, skal vente over halvandet år fra da den daværendejustitsminister i januar 2009 lovede at tage hånd om problemerne i parke-ringsbranchen, til det nedsatte arbejdsudvalg kommer med dets anbefalingerog retstilstanden dermed forbedres?”
1.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg ligesom min forgæn-ger anser det for en vigtig opgave at sikre en ordentlig forbruger-beskyttelse på parkeringsområdet.
De fleste af os benytter dagligt både offentlige og private parke-ringspladser, og mange har sikkert oplevet at få en parkeringsaf-gift på et eller andet tidspunkt. Uanset at en parkeringsafgift kanvære nok så berettiget, er der desværre bilister, der har haft ople-velsen af at få en afgift uden helt at kunne gennemskue hvorfor.Når man ønsker at overholde reglerne, er det naturligvis util-fredsstillende.
Derfor er det vigtigt, at vi får sikret, at man som bilist har mulig-hed for at gøre sig bekendt med, hvad der gælder på den enkelteparkeringsplads, så man kan agere herefter.
2.
Ønsket om at sikre gennemskuelighed på parkeringsområdet ernetop også grunden til, at min forgænger sidste år besluttede atnedsætte en arbejdsgruppe.
Det er imidlertid ikke nogen let opgave, arbejdsgruppen er sat på.
F.eks. må der tages hensyn til, at parkeringsafgifter udstedes bådeaf det offentlige og af private parkeringsselskaber, og at parke-ringsafgifter dermed bliver udstedt både på offentligretligt grund-lag og på privatretligt grundlag.
Den kommunale parkeringskontrol er baseret på regler i bådefærdselsloven, vejlovene og bekendtgørelser udstedt i medførheraf. Derudover kan kommunerne i deres egenskab af henholds-vis vejmyndighed og vejbestyrelse fastsætte lokale parkerings-regler alt efter de færdselsmæssige behov, der nu måtte være iden pågældende kommune.
I modsætning hertil er parkering på privat område ikke underlagtnogen specifik regulering. Inden for rammerne af den almindeli-ge aftaleret er det derfor op til ejeren af parkeringspladsen at be-slutte, om og i givet fald hvilke parkeringsregler der skal gældepå pladsen. Det er også op til grundejeren at beslutte, om der skalpålægges en parkeringsafgift ved overtrædelser, og om der skalhyres et parkeringsselskab til at kontrollere pladsen.
3.
Parkeringsområdet er med andre ord mere komplekst end somså. Ved at nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra bå-
de kommunerne, de private parkeringsselskaber og bilisterne sik-res det, at de personer, som har størst erfaring med både offentli-ge og private parkeringsafgifter, er med til at forme og indrettereglerne på området, så vi får en samlet og balanceret løsning.
4.
Arbejdsgruppen er som bekendt anmodet om at foretage engennemgang af regelgrundlaget og kortlægge de situationer, hvorbilisterne kan opleve, at en parkeringsafgift er udstedt på uigen-nemskueligt grundlag, hvad enten der er tale om parkering påprivat eller offentligt område.
I tilknytning hertil skal arbejdsgruppen undersøge og tage stillingtil en række forskellige emner.
For det første skal arbejdsgruppen overveje, hvordan det sikres,at der er tilstrækkelig tydelig skiltning af, hvor og hvor længe vimå parkere.
For det andet skal arbejdsgruppen overveje, hvordan det kan sik-res, at der fremlægges dokumentation for, at en parkeringsregeler overtrådt. Med andre ord: om der er behov for at fastsætte nog-le minimumskrav til de oplysninger, der skal ledsage en parke-ringsafgift.
Og endelig for det tredje skal arbejdsgruppen også se på, om derer behov for et eventuelt klagenævn for parkeringsafgifter.
I det omfang arbejdsgruppen vurderer, at der er behov for at æn-dre den nuværende retstilstand, skal arbejdsgruppen udarbejde defornødne udkast til nye lovregler eller administrative forskrifter.
5.
Jeg håber, at jeg hermed har fået klargjort, at parkeringsar-bejdsgruppen er sat på en vigtig, men også omfangsrig opgave,som tager tid, hvis det skal gøres ordentligt.
Jeg kan dog ikke desto mindre oplyse, at arbejdsgruppen er i fuldgang med arbejdet, og at resultatet heraf forventes at foreliggeved årsskiftet.
6.
Når det er sagt, vil jeg her til slut gerne benytte lejligheden tilat slå fast, at det jo ikke i dag er sådan, at en bilist, der får en par-keringsafgift, som vedkommende mener er uretmæssig, er udenmuligheder for at gøre indsigelser.
Tværtimod er det jo allerede i dag sådan, at betaling af en privatparkeringsafgift kun kan tvangsfuldbyrdes hos bilisten, hvis par-keringsselskabet eller grundejeren først har fået en dom for, atparkeringsafgiften er pålagt med rette.
I forhold til en offentlig parkeringsafgift kan bilisten klage tilkommunen, der som enhver anden offentlig myndighed er for-pligtet til at behandle indsigelser sagligt og seriøst i overens-stemmelse med den almindelige forvaltningsret. Vurderer kom-munen, at der er grundlag for at fastholde parkeringsafgiften, vilbilisten i forbindelse med en eventuel tvangsinddrivelse endvide-re kunne begære sagen indbragt for fogedretten.
Der er altså ikke sådan, at bilister, der i dag modtager parkerings-afgifter, er uden retsbeskyttelse. Tværtimod. Dermed ikke væresagt, at der ikke kan være behov for yderligere tiltag på området.Jeg mener dog ikke, at nogen kan være tjent med hurtige hovsa-løsninger, og jeg vil derfor foreløbigt afvente arbejdsgruppensrapport, før jeg vurderer, hvor der er behov for at sætte ind for atsikre en rimelig forbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet.
Tak