Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
875395_0001.png
875395_0002.png
875395_0003.png
875395_0004.png
875395_0005.png
875395_0006.png
875395_0007.png
875395_0008.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
22. juni 2010Politikontoret2010-154-0233GEN40011

Udkast til tale til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål BF og

BG fra Folketingets Retsudvalg den 25. juni 2010

Samrådsspørgsmål BF:

”Ministeren bedes redegøre for de seneste uroligheder i Askerød,herunder hvorledes ministeren vil sikre, at politiet får tålelige arbejds-forhold i de sociale boligbyggerier, og beboerne i disse kan sikresuhindret assistance fra myndighederne.”

Samrådsspørgsmål BG:

”I forlængelse af samrådsspørgsmål BF bedes ministeren vurdere, omdet ikke vil være relevant i den forbindelse at se på en bedre kamera-overvågning, hårdere straffe for optøjer vendt mod politiet og nemme-re adgang til at udvise kriminelle udlændinge.”

[Indledning]

1.

Jeg er blevet bedt om at redegøre for de seneste uroligheder i Aske-rød, herunder hvordan jeg vil sikre, at politiet får tålelige arbejdsfor-hold i sociale boligbyggerier, og hvordan beboerne kan sikres uhindretadgang til assistance fra myndighederne.Jeg er i forlængelse heraf endvidere blevet bedt om at vurdere, om deter relevant at se på bedre kameraovervågning, hårdere straffe for optø-jer vendt mod politiet og nemmere adgang til at udvise kriminelle ud-lændinge.

2.

Lad mig starte med at slå fast, at det selvfølgelig er fuldstændiguacceptabelt, når enkelte grupper søger at hindre politiet eller andremyndigheder i at udføre deres arbejde.Det er dels uacceptabelt af hensyn til de medarbejdere fra eksempelvispolitiet, brandvæsnet eller redningsberedskabet, som passer deres ar-bejde og i den forbindelse varetager helt centrale samfundsfunktioner,som skal sikre tryghed for borgerne.Dels er det uacceptabelt af hensyn til de borgere, som risikerer at lideskade på person eller ejendom, hvis hjælpen bliver forsinket eller iværste fald slet ikke når frem.Regeringen har derfor også iværksat flere tiltag for at sikre, at myn-dighederne kan arbejde uhindret. Det vil jeg vende tilbage til om lidt.

[Episoden i Askerød i maj 2010]

3.

Men inden jeg kommer ind på det, vil jeg vende mig mod den del afsamrådsspørgsmål BF, der angår de seneste uroligheder i Askerød-bebyggelsen i Hundige syd for København.Der er tale om en episode, der fandt sted i midten af maj måned, hvoren politipatrulje blev omringet af en gruppe unge i forbindelse med, atpatruljen skulle foretage en rutinemæssig kontrol af en bil.Midt- og Vestsjællands Politi har om det faktiske hændelsesforløb op-lyst, at en hundepatrulje fra politikredsen den 19. maj umiddelbart førkl. 18.00 besluttede at foretage en rutinemæssig kontrol af en bil iHundige.
2
Føreren af bilen ville imidlertid ikke standse, og hundepatruljen måttederfor eftersætte bilen. Bilen kørte ind i området ved Askerød-bebyggelsen, hvor den kørte fast på en skråning.Føreren løb herefter fra bilen, og patruljen eftersatte den pågældendeved brug af en politihund, hvorpå føreren blev pågrebet og anholdt.

4.

Episoden påkaldte sig imidlertid opmærksomhed fra en gruppe på30-40 unge mennesker, der hurtigt samlede sig på stedet. Hundepa-truljen fandt det derfor nødvendigt at tilkalde assistance.Der blev sendt flere patruljer, der ankom til stedet kort efter, og derblev ved brug af bl.a. politihunde hurtigt skabt ro i området.Politiet forlod herefter stedet med den anholdte fører. Ingen af de per-soner fra gruppen, der havde deltaget i episoden, blev identificeret.Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at der under episoden blevkastet små sten mod politiet. Der blev også fjernet en patruljejakke fraen politibil. Jakken blev senere fundet i en have i området.

[Problemets omfang]

5.

Politikredsen har mere generelt om situationen i Askerød oplyst, atder over en længere periode har været en positiv udvikling i kvarteret,og at antallet af anmeldelser for overtrædelser af straffeloven i områ-det er faldet over de seneste år.Lokalpolitiet i Karlslunde og en specialpatrulje fra Midt- og Vestsjæl-lands Politi arbejder uhindret i området.
3
Tilsvarende har hverken brandvæsnet eller redningsberedskabet i densenere tid haft behov for politimæssig assistance i forbindelse medvaretagelsen af deres opgaver i området.Det er derfor også politiets opfattelse, at episoden den 19. maj i Aske-rød er en enkeltstående hændelse, der opstod som en spontan reaktionpå den anholdelse, som hundepatruljen foretog.

6.

Politiet vil fortsat være til stede i Askerød. Og kombineret med, atder er etableret et velfungerende samarbejde med Greve Kommunesopsøgende medarbejdere og repræsentanter fra boligselskabet, vil po-litiets tilstedeværelse kunne være med til at sikre, at myndighedernegenerelt har ordentlige arbejdsforhold i området.

[Gennemførte initiativer]

7.

Jeg vil herefter vende mig mod den del af samrådsspørgsmålene,hvor der peges på forskellige tiltag – herunder af lovgivningsmæssigkarakter – med henblik på at imødegå problemerne i Askerød og andresociale boligbyggerier.Som jeg nævnte indledningsvist, har regeringen i længere tid haft fo-kus på denne type problemer, og der er således allerede iværksat kon-krete initiativer bl.a. af den art, der peges på.

[Kameraovervågning i Askerød]

8.

I forhold til kameraovervågning kan jeg oplyse, at der på finanslo-vene for 2008 og 2009 er blevet afsat i alt 12,5 millioner kr. til etable-ring af videoovervågning.I december 2009 blev der på den baggrund på forsøgsbasis opsat fastvideoovervågning fire steder i Askerød.4
Midt- og Vestsjællands Politi har endvidere indkøbt et antal mobilekameraer, som kan opsættes, hvor det vurderes, at der er et konkretbehov herfor.Der er på nuværende tidspunkt ikke foretaget en evaluering af forsøgetmed videoovervågning i Askerød.Erfaringerne med overvågningen i Askerød vil imidlertid sammenmed erfaringer fra andre politikredse indgå i Midt- og VestsjællandsPolitis videre overvejelser omkring brugen af videoovervågning bl.a. iAskerød.

[Straffene for at hindre politiets arbejde]

9.

I samrådsspørgsmål BG peges særligt på højere straffe for at for-hindre bl.a. politiet i at udføre deres arbejde.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at strafferammen i straffelovens§ 119, stk. 3, så sent som i foråret 2009 i forbindelse med bandepak-ken blev forhøjet fra bøde eller fængsel i 6 måneder til bøde ellerfængsel i 1 år og 6 måneder.Straffelovens § 119, stk. 3, omfatter situationer, hvor nogen forhindrerpolitiets eller andre myndigheders arbejde, eksempelvis ved at forhin-dre politiet i at anholde en person.Hindres politiets arbejde ved vold eller trusler om vold, vil forholdetsom udgangspunkt blive bedømt efter § 119, stk. 1.Efter bestemmelsen i § 119, stk. 1, er det således strafbart at udøvevold eller true offentligt ansatte med vold, når de udøver deres arbej-de. Bestemmelsen omfatter en lang række forskellige forhold – lige
5
fra enkeltstående verbale trusler til omfattende vold. Strafferammenefter denne bestemmelse er bøde eller fængsel i indtil 8 år.

10.

For så vidt angår forslaget om højere straffe, har regeringen såle-des allerede gennemført relevante initiativer. Og jeg ser umiddelbartikke et aktuelt behov for yderligere tiltag i den retning.

[Udvisning]

11.

Når det gælder spørgsmålet om nemmere adgang til at udvise kri-minelle udlændinge, må jeg starte med at sige, at det jo er et område,som hører under integrationsministeren.Men jeg kan oplyse, at reglerne om udvisning i udlændingeloven erblevet skærpet både i juni 2009 og i maj 2010.I 2009 blev adgangen til at udvise udlændinge, der er dømt for vold,udvidet således, at udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraffor vold efter straffelovens § 244 – hvis det i øvrigt findes proportio-nalt – kan udvises af Danmark uanset frihedsstraffens længde og va-righeden af udlændingens ophold i Danmark.

12.

Udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraf for med voldeller trussel om vold at forhindre bl.a. politiets arbejde, kan efter degældende regler udvises uanset straffens længde og uanset varighedenaf ophold i Danmark.I maj 2010 blev udvisningsreglerne yderligere skærpet således, at der– uanset frihedsstraffens længde og udlændingens ophold her i landet– også kan ske udvisning af udlændinge, der idømmes en ubetingetfrihedsstraf for på anden måde at hindre politiets arbejde, hvis dettesker i forbindelse med en grov forstyrrelse af den offentlige ro og or-den på offentligt sted.6
Denne skærpelse træder i kraft den 1. august 2010.

[Andre tiltag i udsatte boligområder]

13.

I forhold til den bredere indsats i de særligt udsatte boligområderkan jeg oplyse, at regeringen sammen med forligspartierne bag sats-puljen i april måned fordelte 140 millioner kr. til en gadeindsats modhærværk og kriminalitet i udsatte boligområder. Indsatsen omfatterbl.a. Askerød.Indsatsen er inspireret af et forsøg, som allerede er i gang i Akacie-parken og i Sjælør i København.Regeringen har endvidere taget en række andre initiativer, der sigterpå at forbedre forholdene i udsatte boligområder.Der er således bl.a. afsat midler til en markant styrkelse af de fysiskerammer samt til omfattende sociale og forebyggende indsatser.Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og det Radikale Ven-stre sikret, at der i Landsbyggefonden i perioden 2003-2012 samlet erafsat 21 milliarder kr. til renovering af det almene byggeri, og en puljepå 2,2 milliarder kr. i årene 2006-2010 til sociale og forebyggendeindsatser i udsatte boligområder.

14.

Aftalen om anvendelse af Landsbyggefondens midler udløber i2010 og skal genforhandles i efteråret. Socialministeren står i spidsenfor den proces. Det forventes, at både renoveringsindsatsen og densociale og forebyggende indsats vil indgå i drøftelserne om den kom-mende boligaftale.Regeringen er endvidere i gang med at styrke indsatsen mod ghettoi-sering i form af en ny samlet strategi, der fokuserer på, hvordan der7
kan skabes varige forandringer i udsatte boligområder, så parallelsam-fund ikke får fodfæste. Også dette arbejde er forankret i Socialministe-riet.

[Afslutning]

15.

Som jeg har redegjort for, er der iværksat en række initiativer medhenblik på bl.a. at sætte ind over for problemer i udsatte boligområdersom Askerød, og som bl.a. sigter til at forbedre mulighederne for, atpolitiet og andre myndigheder uhindret kan udføre deres arbejde.I lyset af at politiet som nævnt vurderer, at Askerød er inde i en posi-tiv udvikling, og at de tiltag, der allerede er iværksat, vil sikre, at poli-tiet har rimelige arbejdsforhold i området, finder jeg ikke anledning tilpå nuværende tidspunkt at iværksætte yderligere tiltag af den art, dernævnes i spørgsmålet.Men jeg vil selvfølgelig være parat til at lytte, hvis politiet skønner, atder er behov for nye eller flere initiativer i de belastede områder.Tak.
8