Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
877508_0001.png
877508_0002.png
877508_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. juli 2010Planlægnings- ogUdviklingskontoret2010-005-0024LON40768
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1266 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. juni 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1266 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Hvordan forholder ministeren sig til at lave en nationalhandlingsplan som omtalt i artiklen:http://www.berlingske.dk/koebenhavn/sf-netto-lukning-er-et-nationalt-problem ?”

Svar:

1.

Det er naturligvis helt uacceptabelt, hvis erhvervsdrivende og beboereudsættes for vold og chikane mv., og regeringen har derfor i de senere årtaget en lang række tiltag med henblik på at skabe tryghed i udsatte om-råder.

2.

Der er således bl.a. sket en styrkelse af politiindsatsen over for utilpas-sede unge, der giver anledning til uro og utryghed i lokalområder. Rigs-politiets strategi på området tager sigte på at sikre, at indsatsen foregårefter samme overordnede principper i hele landet, samtidig med at derved udmøntningen bør tages hensyn til lokale forhold.Derudover er der med politireformen oprettet et kredsråd i hver politi-kreds og et lokalråd i alle kommuner. Kredsrådet består af politidirektø-ren og samtlige borgmestre i politikredsen, der sammen udgør det politi-ske og strategiske niveau i det kriminalitetsforebyggende samarbejde.Lokalrådet, der består af repræsentanter fra det lokale politi, kommunenog det øvrige lokalsamfund, skaber sammenhæng mellem på den ene sidedet politiske og strategiske niveau i kredsrådet og på den anden side SSP-samarbejdet og arbejdet i klubber, foreninger, boligforeninger, borger-grupper mv. i den enkelte kommune.Hertil kommer, at der med bandepakken, som regeringen fremlagde iforåret 2009, er oprettet særlige banderåd i de berørte lokalområder medhenblik på at styrke den kriminalpræventive indsats. De lokale banderåd,der supplerer det eksisterende tværgående kriminalpræventive arbejde inavnlig lokalrådet og SSP-samarbejdet, er sammensat så bredt som mu-ligt og inddrager alle relevante aktører i de løbende drøftelser af konkreteudfordringer og forslag til forebyggende og tryghedsskabende tiltag.Jeg fremsatte endvidere i marts 2010 forslag til lov om ændring af lovom tv-overvågning bl.a. med henblik på at give private adgang til at etab-lere tv-overvågning i boligområder, der er plaget af utryghedsskabendekriminalitet. Lovændringen, der blev vedtaget af Folketinget den 1. juni2
2010 (lov nr. 713 af 25. juni 2010), gør det muligt for almene boligfor-eninger, ejerforeninger, vejlaug, grundejerforeninger mv. at tv-overvågeoffentlige veje og pladser mv. med politiets tilladelse.

3.

Herudover kan jeg henvise til den samlede status for regeringens ind-sats mod bande- og rockerkriminalitet, som ved brev af 5. juli 2010 blevsendt til Folketingets orientering. Kopi heraf vedlægges til udvalgets ori-entering. Som det fremgår af den samlede status, er der iværksat en langrække initiativer på området – alt sammen med henblik på bl.a. at skabetryghed i udsatte områder.

4.

Det kan endelig oplyses – som også omtalt i den nævnte status – at detfølger af regeringens arbejdsprogram fra februar 2010, at regeringen viltage yderligere målrettede og markante initiativer i forhold til boligghet-toer, så parallelsamfund ikke får fodfæste, og så alle byer og boligområ-der sikrer trygge og stimulerende opvækstvilkår for børn og unge.Regeringen vil således i efteråret 2010 fremlægge en samlet ghettostrate-gi, der sætter målrettet ind over for både fysiske rammer og beboersam-mensætning i ghettoområder. Justitsministeriet deltager i lighed med deøvrige relevante ministerier i arbejdet med strategien, der er forankret iSocialministeriet.

5.

Jeg er som nævnt selvsagt enig i, at det er helt uacceptabelt, hvis er-hvervsdrivende og beboere bliver udsat for chikane.Imidlertid er der efter min opfattelse ikke behov for nogen handlingsplan.Der er i stedet behov for handling, og det er også baggrunden for, at rege-ringen som anført allerede har iværksat en lang række initiativer, sombl.a. skal medvirke til at sikre tryghed i udsatte områder.

6.

Der kan i øvrigt henvises til min besvarelse af 13. juli 2010 af spørgs-mål nr. 1260 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvor der er rede-gjort nærmere for den politimæssige indsats på Nørrebro.
3