Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
875381_0001.png
875381_0002.png
875381_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. juli 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-1807JEE43311
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1258 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. juni 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1258 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, om ministeren vil garantere sik-kerheden for vidner, der giver oplysninger til politiet om or-ganiseret kriminalitet, og hvilke tiltag ministeren vil tage forat øge sikkerheden for disse vidner, jf. artiklen "Kriminel fårnyt udseende af PET" fra Berlingske Tidende den 20. juni2010.”

Svar:

Jeg kan oplyse, at politiet har mulighed for at iværksætte en række for-skellige foranstaltninger, som i den konkrete situation anses for nødven-dige eller hensigtsmæssige, for at beskytte vidner.Som led i beskyttelsen kan politiet således – eventuelt i samarbejde medden overordnede anklagemyndighed og Politiets Efterretningstjeneste –iværksætte en række praktiske beskyttelsesforanstaltninger for det på-gældende vidne, f.eks. i form af patruljering omkring personens bopæl,politimæssig eskortering eller egentlig bevogtning.I helt ekstraordinære tilfælde, hvor de foranstaltninger som kan iværksæt-tes af politikredsene, ikke anses for tilstrækkelige, kan Politiets Efterret-ningstjeneste iværksætte beskyttelsesforanstaltninger inden for rammerneaf det såkaldte vidnebeskyttelsesprogram. Programmet har i sin nuvæ-rende form eksisteret siden 2001 og udvikles stadig i lyset af de indvund-ne erfaringer.Af hensyn til de personer, der skal beskyttes, kan jeg i sagens natur ikkeoplyse nærmere om efterretningstjenestens praktiske fremgangsmåde iforbindelse med gennemførelsen af et vidnebeskyttelsesprogram.Jeg kan dog generelt oplyse, at de særlige beskyttelsestiltag iværksættespå baggrund af en nøje vurdering af såvel den foreliggende trussel somdet vidne, der skal beskyttes, herunder om det pågældende vidne er istand til at leve under et vidnebeskyttelsesprogram.Før en person kan indgå i et vidnebeskyttelsesprogram, foretages der så-ledes en række undersøgelser og vurderinger for at sikre, at vidnebeskyt-telsesprogrammet vil kunne fungere efter sin hensigt og blive en succes.I de mest alvorlige tilfælde kan der foretages et fuldstændigt identitets-skifte med nyt navn og adresse mv., og den pågældende kan eventueltogså hjælpes til et nyt liv i et andet land.2
For at et identitetsskifte skal kunne gennemføres, er det nødvendigt, atvidnet medvirker til processen og overholder en række konkret fastsattebetingelser. Vidnet skal således være indstillet på bl.a. at afbryde kontak-ten til familie, venner og øvrige omgangskreds, ligesom det er nødven-digt at opgive arbejde eller uddannelse. Vidnebeskyttelsesprogrammetkan ikke gennemføres, hvis den pågældende ikke fuldt ud er parat til atoverholde disse betingelser.Det kan således have store menneskelige omkostninger for en person atskifte identitet som led i et vidnebeskyttelsesprogram. På den baggrundbør et identitetsskifte forbeholdes de mest alvorlige sager, hvor de almin-delige beskyttelsesforanstaltninger ikke er tilstrækkelige.Jeg er i øvrigt helt tryg ved, at politi og anklagemyndighed er fuldt udopmærksom på – og også konkret gør brug af – de muligheder, der alle-rede eksisterer med henblik på at sikre vidner beskyttelse. Der er såledesikke aktuelle planer om generelt at udvide anvendelsen af de mest vidt-gående beskyttelsesforanstaltninger i forhold til vidner.
3