Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
9. juli 2010Strafferetskontoret2010-792-1350RAJ41540
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1159 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Anne-Kristine Axelsson
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1159 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes kommentere telegram fra Ritzau 6. maj2010 "hård kriminalitet drukner ungekontrakter”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodetRigsadvokaten om en udtalelse. Rigsadvokaten har oplyst følgende:”Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2007 om behandlin-gen af sager mod unge lovovertrædere (afsnit 4.2.1.), at straffesagermod 14-17-årige, der ikke kan afgøres med bøde eller tiltalefrafalduden særlige vilkår, bør søges afgjort med et tiltalefrafald med vil-kår om ungdomskontrakt. Hjemlen hertil er retsplejelovens § 722,stk. 1, nr. 2 og 3, jf. § 723, stk. 1, og lov om social service § 52.Ungdomskontrakten er en aftale, hvorved den unge med samtykkefra indehaveren af forældremyndigheden forpligter sig til at deltagei nærmere opregnede aktiviteter mv., mod at anklagemyndighedenafstår fra yderligere retsforfølgning. Den unge kan herved opnå, atlovovertrædelsen anføres på straffeattesten i kortere tid (1 år, hvisdet er første gang, den unge modtager en afgørelse for overtrædelseaf straffeloven eller lov om euforiserende stoffer), ligesom den un-ge normalt ikke vil blive pålagt vilkår om bøde.Ungdomskontrakten kan især tilbydes 14-17-årige, der ikke erkommet ind i et mere fast kriminalitetsmønster. Der vil således ty-pisk være tale om unge, der har begået berigelseskriminalitet, her-under f.eks. indbrudstyveri eller andet tyveri og visse grovere hær-værksforhold.Det er udelukket at anvende ungdomskontrakt ved vold, eller så-fremt vold indgår i kriminaliteten. Det er endvidere udelukket atanvende ungdomskontrakt ved røveri, groft hærværk og narkotika-kriminalitet, der ikke isoleret set kan afgøres med advarsel ellerbøde. Ungdomskontrakt kan heller ikke anvendes ved brugstyveriaf bil eller motorcykel.Jeg så i maj 2010 nærmere på antallet af meddelte tiltalefrafaldmed vilkår om ungdomskontrakt og kunne i den forbindelse kon-statere, at det fremgår af tal fra Danmarks Statistik, at tiltalefrafaldmed vilkår om ungdomskontrakt siden 1999 er blevet brugt om-kring 200 gange om året frem til 2006, men at denne sanktion i2007 alene blev anvendt 76 gange, mens den i 2008 og 2009 blevanvendt henholdsvis 63 og 76 gange.Der er således inden for de seneste år sket et markant fald i anven-delsen af tiltalefrafald med vilkår om ungdomskontrakt, og dette2
fald kan efter min opfattelse ikke alene forklares med, at der i 2006var flere sigtelser for berigelseskriminalitet og hærværk – som erkerneområdet for ungdomskontrakter – mod lovovertrædere i alde-ren 15-17 år, end der var i 2009.På den baggrund anmodede jeg i et brev af 27. maj 2010 til samtli-ge regionale statsadvokater og politidirektører om, at man i de en-kelte politikredse sikrer opmærksomhed på, at relevante straffesa-ger mod unge lovovertrædere søges afgjort med tiltalefrafald medvilkår om ungdomskontrakt.Herudover har jeg, som led i udmøntningen af regeringens udspilom indsatsen mod ungdomskriminalitet ”Mere konsekvens, op-følgning og omsorg – en markant styrket indsats mod ungdoms-kriminalitet” i et brev af 30. juni 2010 anmodet samtlige politi-kredse om at tage kontakt til de kommuner, der er beliggende i po-litikredsen, med henblik på etablering af et ungesamråd i hver poli-tikreds.Det fremgår af mit brev, at ungesamrådet som udgangspunkt skalbestå af faste repræsentanter fra de berørte kommuner, regionen ogde sikrede institutioner samt en eller flere sagkyndige, og at ankla-gemyndigheden i den pågældende politikreds og Kriminalforsorgeni Frihed fast skal deltage i samrådets møder.Det fremgår endvidere, at ungesamrådene bl.a. vil have som ho-vedopgave at udarbejde indstillinger til brug for anklagemyndighe-dens sanktionspåstand og rettens sanktionsvalg i konkrete straffe-sager mod unge under 18 år, og at indstillingerne navnlig vil drejesig om fastsættelse af resocialiserende vilkår for betingede dommeeller tiltalefrafald – bl.a. med henblik på, at det bliver muligt forretten at fastsætte så præcise vilkår som muligt, hvilket skaberklarhed både for den unge og for den relevante myndighed. Herud-over fremgår det, at indstillingerne fra ungesamrådet vil give etkvalificeret grundlag for sanktionsvalget, og at drøftelserne i unge-samrådet samtidig vil sikre en tidlig orientering og involvering afkommunen, således at den pædagogiske og/eller behandlingsmæs-sige opfølgning af straffedommen kan tilrettelægges bedst muligt.Det er min opfattelse, at etablering af ungesamråd i samtlige politi-kredse vil kunne medvirke til at styrke samarbejdet mellem politi-kredsene og kommunerne i sager om unge lovovertrædere, herun-der i sager hvor tiltalefrafald med vilkår om ungdomskontrakt kanvære relevant.”
3