Retsudvalget 2009-10
REU alm. del Svar pa Spgrgsmal 1145
Offentligt

RADIO- OG TV-NEVNET

RO) TV

Att.: Manouchehr Tahsili Zonoozi
H C Andersens Boulevard 39
1553 Kgbenhavn V

Kgbenhavn den 23. april 2008

Afggrelse vedrgrende klage fra Den Tyrkiske Ambassade i Danmark Medlesekretariatet
Radio- og tv-naevnet madtog den 1. november 2007 en klage fra Den Tyr- ‘,"1’32“.2:?;;11‘1?,‘,?' t
kiske Ambassade i Danmark over et program eller dele af et program, ROJ Telefon 3318 6868

eje
Aktuel, udsendt af RO] TV den 23. oktober 2007 kl. 14.00. Telefax 3318 6869
Klagen radrad@mediesekretariatet.dk

.mediesekretariatet.dk

Ifglge Den Tyrkiske Ambassade viser programmet, at RO) TV [
“..4bent og bevidst bidrager til at fremme de m8l som forfalges af terror- CVR nr. 11 88 46 52
organisationen PKK/KONGRA-GEL."” (I;nerefter: PKK). Bank: Jyske Bank
Den Tyrkiske Ambassade opfordrer pa det grundlag de danske myndighe- Reg.nr, 8109

der til at ophzeve ROJ TV’s registrering. Konto nr. 1002 295

Konkret henviser Den Tyrkiske Ambassade i klagen til, at ROJ TV | pro-
grammet viser et indslag om 8 tilfangetagne tyrkiske soldater, der blev til-
bageholdt af PKK. Ifglge Den Tyrkiske Ambassade kan

"..tilladelsen af denne type af udsendelse kun fremme mélene for denne
terror-organisation [PKK], som betegnes som s8dan af EU.”.

Ligeledes henviser Den Tyrkiske Ambassade til, at der i programmet brin-
ges et interview med en af PKKs militaere ledere, Erdal Bahoz, som ROJ TV,
ifalge Ambassaden

"..tillader at viderebringe propaganda til fremme af terror”,

P3 baggrund af programmet mener Den Tyrkiske Ambassade, at det er do-
kumenteret, at
1. der er en klar forbindelse mellem ROJ TV og PKK, og at programmet
tjener til at fremme de mal, som PKK forfglger, herunder at de dan-
ske myndigheder bgr efterforske, hvorledes ROJ TV kom i besiddel-
se af TV-billederne,
2. programmet ikke fordgmmer tilfangetagelsen af de 8 tyrkiske solda-
ter, men tveertimod glorificerer tilfangetagelsen.

J.nr.: 2007-0071



Naevnet har med brev af 8. november 2007 anmodet ROJ TV om eventuelle
bemaerkninger til klagerne. ROJ TV har ved brev af 14. januar 2008 afgivet
bemaerkninger til klagerne. Hgringssvaret er vedlagt to DVDer med kopier
af udvalgte, hele udsendelser.

Med brev af 22. januar 2008 blev ROJ TV anmodet om at oplyse, hvorledes
billedmaterialet blev modtaget og viderebragt samt oplyse, om der i gvrigt
blev modtaget oplysninger sammen med billedmaterialet.

ROJ TV besvarede disse spgrgsmal med brev modtaget | sekretariatet 18.
februar.

Regelgrundiag

Radio- og tv-nzevnets myndighedsomrade er med hensyn til satellitregi-
streringer fastsat i lovbekendtggrelse nr. 338 af 11. april 2007 af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed og i bekendtggreise nr, 338 af 19. april
2006 om programvirksomhed ved hjaelp af satellit, kabel og kortbglgesen-
demuligheder.

Nazvnet har ikke umiddelbart myndighedsbefdjeiser inden for aftale- og
regelszet der har betydning for den del af klagen, der vedrgrer en mulig
forbindelse mellem ROJ TV og PKK i ovenstdende punkt 1, jf. pag. 1. P&
baggrund af svaret fra ROJ TV af 18. februar 2008, hvor det forklares,
hvorledes ROJ TV modtog og videresendte billedmaterialet af de 8 soldater,
er det endvidere Naevnets vurdering, at disse forhold ikke har betydning for
neevnets behandling af klagen.

De gvrige dele af klagen skal vurderes i forhold til bekendtggrelse nr. 338
af 19, april 2006 samt den tilladelse til udgvelse af programvirksomhed ved
hjaelp af satellit, som er udstedt til ROJ TV,

Bestemmelserne i § 7, stk. 1-3, | bekendtggrelse nr. 338 af 19. april 2006
(der er en Implementering af artikel 22 og 22a | EU-direktivet “TV uden
graenser”) lyder:

"Registrerede foretagender, der udgver radio- eller fjernsynsvirk-
somhed, ma ikke udsende programmer, som i alvorlig grad kan
skade mindredriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, her-
under navnlig programmer, som indeholder pornografi eller umoti-
veret vold.

Stk. 2. Andre programmer, som kan skade mindredriges fysiske,
psykiske eller moralske udvikling, ma ikke sendes, medmindre det
ved valg af sendetidspunkt eller ved tekniske foranstaltninger sik-



res, at mindredrige i udsendelsesomradet normalt ikke ser eller hg-
rer udsendelserne. N3r programmerne udsendes | ukodet form, skal
der forud for dem gives en akustisk advarsel, eller de skal under he-
le deres varighed veere markeret med et visuelt symbol,

Stk. 3. Programmerne m$ ikke pd nogen made tilskynde til had pd
grund af race, kgn, religion, nationalitet eller seksuel observans.”

Neevnet vil pd bagarund af ovennzevnte regelgrundlag i det falgende be-
handle klagerne og traeffe afggrelse | henhold til bestemmelser fastsat i
lovbekendtggrelse nr. 338 af 11. april 2007 af lov om radio- og fjernsyns-
virksomhed og i bekendtggrelse nr. 338 af 19. april 2006 om programvirk-
somhed ved hjeelp af satellit, kabel og kortbglgesendemuligheder.

Tilladelse til ROJ TV af Naevnet
ROJ TVs tiliadelse blev den 9. december 2003 udstedt pa baggrund af an-
spgning om tilladelse af 24. oktober 2003.

Af ROJ TVs ansggning om tilladelse fremgar det blandt andet:

s Programvirksomheden primaert vil veere rettet mod det kurdiske
folk.

o Mélet er at give udtryk for den best3ende situation for det kurdiske
folk, der er spredt over hele verden.

e Programmerne vil primeert handle om sociale og samfundsmaessige
forhold, sundhedsforhold, politiske emner og debatter samt ligele-
des underholdningsprogrammer, der fortrinsvis vil blive sendt i
weekenderne.

« Programvirksomheden vil Ikke under nogen omstaendigheder vaere |
konflikt med de forhold, som er omtalt i bekendtgerelsens § 11, og
der vil Ikke blive udsendt programmer, der blot tilnaermelsesvis kan
karakteriseres pa den made som beskrevet i § 11 (§ 11 i den gamle
bekendtggrelse indeholder reglerne om beskyttelse af bgrn og for-
bud mod opmuntring til had og svarer til § 7 1 den geeldende be-
kendtggrelse, jf. ovenfor).

Tilladelsen er en standardtilladelse, hvoraf det blandt andet fremgar, at:
e Beskyttelsesreglerne for mindredrige skal iagttages.

» Programmerne ikke pd nogen made ma tilskynde til had pd grund af
race, kgn, religion, nationalitet eller seksuel observans.



Vurdering af klagerne

Generelt

I sine svar til Radio- og tv-naevnet har ROJ TV gjort opmarksom pd, at bil-
lederne af de 8 tilfangetagne soldater blev vist | nyhederne p8 ROJ TV, der
blev udsendt den 23. oktober 2007 fra kl. 18.00 p3 kurdisk og tyrkisk. In-

terviewet med Erdal Bahoz blev omtalt | sdvel ROJ Aktuel som i nyhederne
den 23. oktober.

Radio- og tv-nzevnet har p3 den baggrund gennemgaet alle indslagene fra
den 23. oktober om de 8 tilfangetagne soldater i savel ROJ Aktuel som |
nyhederne. Naevnet har med henblik pd at traeffe afggrelse om klagen ud
fra de medsendte DVD’er fdet udarbejdet en oversaettelse til dansk af alle
de paklagede kiip.

Nedenfor behandles klagen efter § 7, stk. 1-2, henholdsvis § 7, stk. 3.

§ 7, stk. 1-2:

ROJ TV viderebringer i indslagene oplysninger om de kamphandlinger, der

farte til tilfangetagelsen af de 8 tyrkiske soidater samt oplysninger om sol-
daternes helbredstilstand og om reaktionerne pa tilfangetagelsen fra blandt
andet soldaternes familier,

I indslagene Indgdr billeder af de 8 tilfangetagne soldater og deres familier,
og disse billeder gengiver efter Naevnets opfattelse ikke voldelige episoder.

I de gvrige indslag i programmerne indgar der endvidere forskellige billeder
af voldelige episoder, idet disse billeder imidlertid, efter Naavnets opfattel-
se, i alle tilfeelde afspejler den vold, der faktisk findes i det tyrkiske sam-
fund og i de kurdiske omrader. Billederne danner baggrund for nyhedsind-
slag om haendelser og episoder i de pagaeldende omrader, og fremhaeves
efter Naevnets opfattelse ikke uberettiget elier overeksponeret.

Selv om gengivelse af disse informationer kan virke stedende pa de tyrki-
ske myndigheder eller andre, medfarer de efter Naevnets opfattelse ikke en
overtraedelse af radio- og fiernsynslovgivningen.

Pa den baggrund er det Neevnets opfattelse, at, for s vidt angdr spgras-
malet, om indslagene i klagen er en overtraedelse af § 7, stk. 1-2, indehol-
der ingen af indslagene umotiveret vold. Alle indslagene har karakter af
almindelige nyhedsudsendelser eller debatprogrammer, og i princippet ad-
skiller de sig ikke fra, hvad der kan ses i tilsvarende programmer pa for



eksempel DR eller TV 2, hvorfor de efter Neevnets opfattelse ikke medfgrer
en overtradelse af § 7, stk. 1-2. Endvidere er programmerne efter Nasv-
nets vurdering ikke rettet mod barn.

§ 7, stk. 3:

Ved Naevnets fortolkning af § 7, stk. 3, i satellit- og kabelbekendtggrelsen i
sine afggrelser af 21. april 2005 og af 3. maj 2007, der begge vedrgrer
klager over ROJ TV, lagde Naevnet vaegt pd, at der med “tilskyndelse til
had” forstds direkte opfordringer. Naevnet fandt saledes, at det faktum, at
en person, en organlsation eller lignende har en bestemt holdning, ikke |
sig selv medfgre, at der er tale om tilskyndelse. Heller ikke selv om det i
omverdenen er kendt, at personen eller organisationen har denne hold-
ning.

Endvidere lagde Naavnet ved fortolkningen af "tilskyndelse til had” veegt
pd, at udtalelser eller information, der af nogen parter ville kunne forstds
eller opfattes som tilskyndelse eller opfordring, skal vasre afgivet med det
formdl at tilskynde eller opfordre til had (forsaet) for at vaere omfattet af
bestemmelsen. Saledes vil videregivelse af oplysninger ikke i sig selv vaere
omfattet af begrebet “tilskyndelse”. Naevnet fandt s8ledes, at en viderega-
ende fortolkning viile forhindre en fri presse | at informere og oplyse om de
forhold og begivenheder i samfundet og | verdenen, som pressen vil finde
relevant at informere om. Dette betgd efter Naavnets vurdering endvidere,
at en mulig konsekvens af videregivelse af Informationer (for eksempel ny-
hedsformidling) ikke i sig selv er omfattet af bestemmelsen, idet ren vide-
regivelse af information og oplysninger om en sag eller en begivenhed ma
forventes at have forskellige virkninger hos mennesker med forskellige for-
handsopfattelser af sagen eller emnet.

I forhold til naervaerende klage indeholder de paklagede indslag citater fra
andre kilder, reportage eller direkte interview med kilder. Det er sdledes
ikke ROJ TV selv, der udtaler sig.

Udtalelserne i de paklagede indslag indeholder efter Nsevnets opfattelse
ikke opfordringer til had pd grund af race, nationalitet eller lignende. I ind-
slagene tales der om soldaternes helbredstilstand og mulighederne for sol-
daternes friglvelse. Andre indslag | programmerne kan muligvis have en
mere tvetydig karakter, men Naevnet har ikke konstateret opfordringer til
had | indslagene.

Sammenfattende har de omhandlede indslag efter Naavnets opfattelse alle
karakter af nyhedsindslag eller debatprogrammer, hvor informationer, ny-
heder og synspunkter viderebringes som en del af nyheds- og debatpro-



grammer, og som Ikke indeholder tilskyndelser til had. Der er derfor efter
Naevnets opfattelse ikke sket en overtradelse af § 7, stk. 3, om forbud
mod tilskyndelse til had.

For klagen treeffer Radio- og tv-neevnet hermed den

Afggrelse

at ROJ TV ikke har overtradt § 7, stk. 1-2, i bekendtggrelse nr. 338 af 19.
april 2006 om programvirksomhed ved hjalp af satelllt, kabel og korthal-
gesendemuligheder, jf. ovenfor om regelgrundiag, og

at ROJ TV ikke har overtradt § 7, stk. 3, i bekendtggrelse nr. 338 af 19.
april 2006 om programvirksomhed ved hjzelp af satellit, kabel og kortbgl-
gesendemuligheder, jf. ovenfor om regelgrundlag.

Denne afggrelse kan ikke indbringes for anden, administrativ myndighed.
Afggrelsen kan indbringes domstolene.
Kopi af denne afggrelse er sendt til Den Tyrkiske Ambassade i Danmark,

Statsministeriet, Kulturministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsministeriet
og EU-Kommissionen.

Med venlig hilsen

Christlan Scherfig
formand

Bilag:
Bilag 1: Klagen.

Bilag 2: ROJ TVs hgringssvar af 14. januar 2008.
Bilag 3: ROJ TVs hgringssvar modtaget 18. februar 2008,



