Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
2. juli 2010Det InternationaleKontor2010-150-1765AHS40236
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1139 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1139 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan hænger konklusionen om diplomatiske forsik-ringer fra regeringens betænkning om administrative ud-visninger af personer til fare for statens sikkerhed fra2009 sammen med beslutningen om at acceptere Indiensforklaring om, at man ikke vil anvende tortur overfor Ni-els Holck, når det er dokumenteret af RCT og AmnestyInternational, at det er ofte forekommende i Indien? Hvadhar ministeriet foretaget sig for at undersøge om Indiensgaranti er holdbar og hvad støtter man sin accept på?”Svar:
1.
Om forholdet mellem udvisning og udlevering fremgår bl.a. følgendeaf Betænkning nr. 1505 om administrativ udvisning af udlændinge, dermå anses for en fare for statens sikkerhed, side 257:”Diplomatiske forsikringer er egentlige udsendelsesaftaler,hvor den stat, som den pågældende person udvises til - mod-tagerstaten-, forpligter sig over for den stat, som udviser denpågældende - udsenderstaten -, til at sikre, at den udsendteikke behandles i strid med torturforbuddet. Diplomatiskeforsikringer kan også indeholde andre relevante elementersom f.eks. krav om retfærdige retssager eller særlige be-stemmelser vedrørende dødsstraf […]Der vil i det følgende blive fokuseret på udvisnings-situationen, og nedenstående vil ikke uden videre i sin helhedkunne overføres til en udleveringssituation; en situation, hvoren person udleveres efter anmodning til retsforfølgning i enanden stat. Forholdet mellem de to stater er således i ud-leveringssituationen anderledes end i udvisningssituationen,hvor det typisk kun er udsenderstaten, der har interesse i ud-sendelsen. Modtagerstaten vil normalt være anderledes moti-veret til at efterleve sine forpligtelser ved udlevering end vedudvisning. […]”2.
Justitsministeriet har i sagen om udlevering af Niels Holck opstillet enrække betingelser for udlevering, som de indiske myndigheder har er-klæret at ville overholde. Der er tale om ensidige betingelser fastsat fradansk side i overensstemmelse med udleveringsloven. Der er såledesikke tale om, at der har været forhandlet en udleveringsaftale eller lig-nende med de indiske myndigheder.Justitsministeriet har bl.a. stillet som betingelse, at Niels Holck underfrihedsberøvelsen skal behandles i overensstemmelse med artikel 7, 9 og2
10 i FN’s internationale konvention om borgerlige og politiske rettig-heder og således bl.a. skal behandles humant og med respektfor menneskets naturlige værdighed og ikke underkastes tortureller grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling ellerstraf. Frihedsberøvelse skal i øvrigt ske under iagttagelse afFN’s standard minimumsregler for behandlingen af fanger.Det er endvidere en betingelse for udleveringen, at danske myndigheder,herunder den danske ambassade og konsulatet i Indien, har uhindret ad-gang til at besøge Niels Holck i Indien, samt at Niels Holck får uhindretadgang til at kontakte de danske repræsentationer i Indien.Justitsministeriet har ikke grundlag for at antage, at Indien vil undlade atoverholde de vilkår, som Justitsministeriet har fastsat i forbindelse medbeslutningen om udlevering.Det er i den forbindelse vigtigt at holde sig for øje, at alt internationaltsamarbejde inden for det politimæssige og strafferetlige område baserersig på gensidig tillid. Det ville således have vidtrækkende konsekvenserfor Indiens fremtidige muligheder for at deltage i det internationale sam-arbejde inden for dette område, hvis Indien ikke overholdt de betingelser,som Danmark har fastsat. Det ville ikke kun have meget negative konse-kvenser i forhold til Indiens samarbejde med Danmark fremover, menogså i forhold til det øvrige internationale samfund.3.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål 1071(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, følger det af udleveringsloven, atder ikke må ske udlevering, hvis der er fare for, at den pågældende efterudleveringen vil blive udsat for tortur eller anden umenneskelig ellernedværdigende behandling eller straf. Dette spørgsmål har naturligvisværet vurderet nøje i forbindelse med beslutningen om udlevering af Ni-els Holck, og Justitsministeriet har til brug for denne vurdering inddragetmateriale fra forskellige myndigheder og organisationer.Det følger endvidere af Den Europæiske Menneskerettighedskonventionartikel 3, at ingen må underkastes tortur, umenneskelig eller nedværdi-gende behandling eller straf. Justitsministeriet er således i forbindelsemed en beslutning om at udlevere en person forpligtet til konkret at vur-dere, om der er vægtige grunde til at antage, at personen vil være i farefor at blive underkastet tortur eller nedværdigende behandling eller straf idet land, som den pågældende udvises til.
3
Hvis der ikke foretages en sådan vurdering, eller vurderingen ikke gen-nemføres i overensstemmelse med de gældende regler, kan Danmark (Ju-stitsministeriet) ifalde et folkeretligt ansvar.Justitsministeriet har efter en samlet vurdering af sagens materiale ikkefundet, at der foreligger sådanne omstændigheder, at det kan antages, atder er en risiko for at Niels Holck udsættes for tortur eller anden umen-neskelig eller nedværdigende behandling efter udleveringen til Indien.Det kan oplyses, at Niels Holck har indbragt Justitsministeriets beslut-ning for domstolene. Det indebærer, at domstolene vil tage stilling til allesagens juridiske aspekter, herunder f.eks. om der er risiko for, at NielsHolck vil blive udsat for tortur i Indien.
4