Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
9. juli 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-150-1758JEE43246
Hermed sendes supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 1107 (Alm. del),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. maj2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1107 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I forlængelse af besvarelsen på alm. del spørgsmål nr. 992fra Folketingets Retsudvalg bedes ministeren oversende re-sultatet af den interne undersøgelse af hændelsen, som Kø-benhavns Vestegns Politi har i værksat, straks det foreligger.”Svar:
Under henvisning til Justitsministeriets besvarelser af henholdsvis 17.maj 2010 og 28. maj 2010 af spørgsmål nr. 992 og 1107 (Alm. del) fraFolketingets Retsudvalg kan det oplyses, at Københavns Vestegns Politihar afsluttet den interne undersøgelse af håndteringen af det opkald, derer omtalt i spørgsmål nr. 992 (Alm. del).Københavns Vestegns Politi har i den forbindelse oplyst følgende:”Opkaldet kom fra en varmemester i Vadgårdskvarteret i Sø-borg, som oplyste, at han var blevet forfulgt i området af enperson med kniv.Den operatør, som modtog opkaldet, drøftede anmeldelsenmed en disponeringsleder, og det blev besluttet, at anmelde-ren skulle spørges om et præcist signalement med henblik pårundkastning på politiradioen. Anmelderen blev vejledt om,at han, såfremt han ønskede at anmelde en sag mod den per-son, der angiveligt skulle have fulgt efter ham, skulle rettehenvendelse på politigården i Albertslund.Der blev foretaget rundkastning af signalementet til de kø-rende patruljer, dog uden resultat.Der blev ikke sendt en specifik patrulje til stedet, ligesomhenvendelsen ikke blev noteret på døgnrapporten. Disse di-spositioner burde have været foretaget.Episoden vil blive anvendt fremadrettet som læring ved even-tuelle lignende situationer.”
2