Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
875830_0001.png
875830_0002.png
Folketingets RetsudvalgChristiansborg
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 1070 (Alm. del):I brev af 7. maj 2010, omtrykt 12. maj 2010, har Retsudvalget efter ønskefra Mette Frederiksen (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 1070:"Ministeren bedes redegøre for, hvor mange unge der årligt på landsplanfår afslag på optag på uddannelser med en praktikordning i offentligt regipå grund af en plettet straffeattest, jf. artiklen ”Københavns Kommuneafviser unge med plettet straffeattest” bragt i Politiken den 3. maj 2010?"Svar:Uddannelser under mit ansvarsområde med praktikordning i bl.a. offent-ligt regi omfatter de erhvervsfaglige ungdomsuddannelser, herunder ud-dannelsen til pædagogisk assistent, lokomotivføreruddannelsen, fodtera-peutuddannelsen og professionsbacheloruddannelser som fx uddannel-serne til pædagog eller lærer.Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger, der kandanne grundlag for en besvarelse af spørgsmålet, da der ikke foretagesdataindsamling af omfanget af afslag på ansøgninger om elev- eller prak-tikantstillinger eller af begrundelser for afslag på sådanne ansøgninger.I medfør af lov nr. 520 af 21. juni 2005 om indhentelse af børneattest iforbindelse med ansættelse af personale m.v., er det bl.a. fastsat, at myn-digheder, skoler og frivillige foreninger inden for Undervisningsministe-riets område skal indhente børneattest, inden de ansætter eller beskæfti-ger en person, der som led i udførelsen af sin opgaver skal have direktekontakt med børn under 15 år. Dette gælder fx elevansættelser på detpædagogiske område, som er nævnt i artiklen.Den ansættende myndighed afgør, om den vil stille krav om en ren straf-feattest, herunder en ren børneattest. Afgørelsen herom vil i almindelig-hed tage udgangspunkt i det generelle decorumkrav til ansatte i det of-fentliges tjeneste, herunder at den ansatte såvel i som uden for tjenestenskal vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.For afgørelsen gælder de almindelige forvaltningsretlige principper, her-under kravet om varetagelse af saglige hensyn. Værdighedskravet beror
13-07-2010
2således på stillingens art og indhold og kan variere efter de omgivelser,hvori hvervet udføres. For eksempel kan der efter omstændighederne påbaggrund af en ansøgers strafbare forhold være anledning til at vurdererisikoen for misbrug af stillingen.Sager om ansættelse i den offentlige sektor, herunder elevansættelser, eromfattet af forvaltningsloven og af almindelige forvaltningsretlige grund-sætninger, som blandt andet har til formål at beskytte ansøgere mod vil-kårlighed og usaglig behandling, herunder mod uberettiget anvendelse afplettede straffeattester som begrundelse for afslag på ansøgninger omelev- eller praktikantstillinger.Jeg beklager den sene besvarelse.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard