Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
872943_0001.png
872943_0002.png
872943_0003.png
J.nr. 2010-088-0251Dato: 2. juli 2010
TilFolketinget - Retsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1069 af 7. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)(Alm. del).
Troels Lund Poulsen
/Tina R. Olsen

Spørgsmål 1069:

”Hvordan vil ministeren sikre, at den fremtidige kontrol af cabotage-kørsel bliver mere ef-fektiv og forebygger omgåelse af reglerne?”

Svar:

Trafikstyrelsen har om cabotagekørsel oplyst følgende, som jeg skal henholde mig til:”Med cabotagekørsel menes, at en udenlandsk vognmand, der bringer et parti gods tilDanmark, må tage enkelte ture indenlands, før han kører tilbage til oprindelseslandet.Der udstedes ikke tilladelser til cabotagekørsel, men kørslen udføres på grundlag af en (ge-nerel) tilladelse til international godstransport for fremmed regning.Efter de nugældende regler må en vognmandsvirksomhed midlertidigt udføre cabotagekør-sel i en anden medlemsstat. "Midlertidigt" er ikke nærmere defineret, men er kørsel af 1-2måneders varighed. Ifølge nye regler, der trådte i kraft den 14. maj, må en vognmandsvirk-somhed efter afslutning af en international transport inden for 7 dage udføre 3 cabotage-kørsler.Skal man køre transport på danske landeveje, skal vognmanden overholde godskørselslo-ven, og her er det en betingelse, at man overholder den danske overenskomst. Politiet kon-trollerer i samarbejde med Trafikstyrelsen, at kørslen udføres i overensstemmelse med reg-lerne.”Skatteministeriet har oplyst følgende, som jeg skal henholde mig til:”For kørsel med gods (som normalt kaldes cabotage-kørsel) skal momsen betales i det land,hvor køber er etableret. I stedet for at sælger indbetaler momsen i købers land, skal køberengøre det. Denne omvendte betalingspligt er en lettelse for sælger, idet sælger undgår atskulle momsregistreres og indbetale moms i de lande, der sælges til, og køber, som ermomsregistreret i eget land, har ikke noget større besvær med at indbetale momsen. Herud-over får myndighederne bedre kontrolmuligheder, idet momsen indbetales af en virksom-hed, der er etableret i indlandet, samtidig med at muligheden for svig med reglerne begræn-ses ved, at det er samme virksomhed (køber), der indbetaler salgsmomsen, som har fradragfor købsmomsen.Omvendt betalingspligt kan ikke bruges, når køber er en privatperson. I tilfælde, hvor enudenlandsk sælger kører for en privatperson her i landet, og kørslen begynder her i landet,skal den udenlandske sælger derfor momsregistreres og betale moms her. Dette kunnef.eks. være en flytteforretning fra Sverige, som flytter for en privatperson her i landet.Der er ikke identificeret, at der skulle være særlige momsproblemer på området for kørselmed gods.For så vidt angår kørsel med passagerer er momsreglerne noget anderledes, idet momsenskal betales i det land, hvor kørslen finder sted. Finder en kørsel sted i flere lande, skal dersåledes betales moms i flere lande, idet der tages hensyn til de tilbagelagte strækninger.Medlemslandene må selv bestemme, om de vil anvende omvendt betalingspligt på kørslerSide 2
med personer, hvor køber er en erhvervsvirksomhed. Danmark har valgt ikke at indføreomvendt betalingspligt på personbefordring. De udenlandske busselskaber skal derfor regi-streres her i landet, og betale moms af al kørsel foretaget her i landet.Danske brancheorganisationer har jævnligt anført, at man mener, at de udenlandske bussel-skaber i relativt stort omfang undlader at betale den danske moms. Kontrollen med, at deudenlandske virksomheder indbetaler den korrekte moms vanskeliggøres til dels af, atregnskabsmaterialet befinder sig i udlandet.Det kunne overvejes, som løsning på en del af problemet med de udenlandske busselska-bers manglende momsbetaling, at indføre omvendt betalingspligt for kørsel for erhvervs-drivende. Imidlertid vurderes det, at en væsentlig del af de erhvervsdrivende, som køberpersonbefordringsydelser, hvor en del af kørslen sker her i landet, slet ikke er etableret her ilandet. Herved vil en omvendt betalingspligt ikke lette men nærmere øge byrderne for er-hvervslivet uden at give væsentligt forbedrede kontrolmuligheder. Brug af omvendt beta-lingspligt vurderes derfor ikke som en optimal løsning i relation til kørsel med personer.SKAT er for øjeblikket ved i dialog med branchen at undersøge mulighederne for forbedretkontrol af de gældende regler for kørsel med personer, herunder mulighed for indsamling aftrafikoplysninger fra færger, broer m.v. samt øget samarbejde med myndighederne i de an-dre EU-lande, herunder specielt Sverige, hvor mange af de busselskaber, der kører her ilandet er etableret. SKAT har igangsat to indsatsprojekter med fokus på området.”
Side 3