Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
2. juni 2010ØkonomikontoretCecilie MaarbjergQvist2010-0030-00617425
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1060 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. maj 2010.
Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1060 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes bekræfte, at de politibetjente, som deltog ipolitiets indsats under COP 15, honoreres i overensstemmel-se med de aftaler, der er indgået herom, herunder at vagter,der passerer 12 timer, honoreres efter særlige regler.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”I forbindelse med forberedelserne af den politimæssige ind-sats under COP 15 indgik Rigspolitiet en aftale med Politi-forbundet om arbejdstidsregler for polititjenestemænd underCOP 15. Baggrunden for indgåelsen af en særlig aftale var, atdet ikke ville være muligt under anvendelse af de sædvanligearbejdstidsregler at tilvejebringe det nødvendige antal politi-timer til at løse de politimæssige opgaver. Aftalen satte derforde gældende arbejdstidsregler ud af kraft i perioden, dog så-ledes at den enkelte polititjenestemand hvert døgn skulle ha-ve mulighed for minimum 8 timers hvile.Efter aftalen skulle de enkelte tjenester under COP 15 afreg-nes efter en fast takst, som indeholdt såvel afregning foroverarbejde som for ulemper som f.eks. uvarslede tjeneste-ændringer, særlig belastning og arbejde på skiftende tids-punkter. Taksten afhang af, om tjenesten var planlagt til atvare 8 timer, 12 timer, 16 timer eller 16 timer med efterføl-gende rådighedsvagt på 8 timer i hvileperioden. Det er vedaftalen forudsat, at forlængelse af tjenesten ud over den plan-lagte arbejdstid ikke i sig selv skulle indebære et skift til enanden tillægssats. Dog kunne der ved overskridelser i forholdtil den planlagte tjeneste efter en konkret vurdering ske over-førsel til en højere sats. Det fremgår af aftalen, at denne ud-tømmende regulerer de arbejdstidsmæssige aspekter i forbin-delse med COP 15.Efter afviklingen af COP 15 er det konstateret, at det er fore-kommet, at polititjenestemænd ikke har fået de forudsatte 8timers hvil mellem to tjenester. Der er ikke dokumenteretoperationelle argumenter af force majeure lignende karakter,som kan forsvare disse tilsidesættelser af aftalen. Rigspolitiethar beklaget dette og har i den forbindelse fremsat tilbudoverfor Politiforbundet om at godtgøre de berørte medarbej-dere for de manglende hviletimer.Under afviklingen af COP 15 skete det i praksis ofte, at tjene-sterne blev forlænget ud over det planlagte, f.eks. således at2
en medarbejder, som var planlagt til at have 12 timers vagter,den ene dag faktisk arbejdede 13 timer og den næste dag 14timer. Disse mertimer i forhold til det planlagte blev løbenderegistreret, og når antallet af mertimer oversteg et vist niveau,blev en vagt, som ellers skulle afregnes som en 12 timersvagt, i stedet afregnet som en 16 timers vagt.Efterfølgende har Politiforbundet rejst krav om betaling foralle timer, som har strakt sig ud over det planlagte. Dette harRigspolitiet afvist, da den indgåede aftale mellem Politifor-bundet og Rigspolitiet er baseret på en gennemsnitsbetragt-ning, når det drejer sig om honorering af merarbejde. En ho-norering af alt merarbejde time for time vil således efterRigspolitiets opfattelse være i strid med både aftalen og for-udsætningen for politiets merbevilling til COP 15.Som følge af den særlige afregningsmetode, der i praksis eranvendt i forbindelse med overførsel til højere sats, når enfaktisk tjeneste strakte sig ud over den planlagte tjeneste, kanen polititjenestemand under hele COP 15-indsatsen maksi-malt have leveret 3 timers ”overarbejde”, som kan siges ikkeat være særskilt afregnet, jf. at det ved aftalen var forudsat, atforlængelse af tjenesten ud over den planlagte arbejdstid ikkei sig selv skulle indebære et skift til en anden tillægssats. Allede øvrige mertimer er blevet afregnet til en højere timetakstend politiets almindelige overarbejdsbetaling.Der er i forbindelse med afviklingen af COP 15 udbetalt ca.275 mio. kr. som kompensation for overarbejde og ulemper.Til illustration kan det oplyses, at en polititjenestemand, somi forbindelse med COP 15 har haft planlagt 10 tjenester hveraf 16 timers varighed, har modtaget 33.000 kr. ud over densædvanlige lønudbetaling. Samtidig er den pågældende blevetgodskrevet for 7,4 timers tjeneste pr. dag i det almindeligetjenestetidsregnskab.Politiforbundet overvejer for tiden sammen med centralfor-bundet CO10, hvordan man vil forholde sig til bruddet påhviletidsbestemmelserne i relation til de forudsatte 8 timershvil mellem to tjenester.”
3