Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
857324_0001.png
857324_0002.png
857324_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
1. juni 2010Lovafdelingen2010-792-1323BBO41473
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1052 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. maj 2010.
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1052 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen omdelt på REUalm. del – bilag 504.”

Svar:

I den henvendelse, der er omtalt i spørgsmålet, beskrives en konkret sagom samvær med et barn, der bor i Polen. Samværsforælderen anfører, atde polske myndigheder ikke overholder deres konventionsmæssige for-pligtigelser til at sikre kontakten mellem barnet og forælderen. Samværs-forælderen stiller i øvrigt en række spørgsmål til danske myndighedershåndtering af sager om børn, der er bortført fra Danmark.Justitsministeriet finder det rigtigst ikke at kommentere den konkrete sagnærmere, men kan generelt oplyse, at sager om samvær skal behandles afmyndighederne i det land, hvor barnet bor.Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at både Danmark og Polen hartiltrådt Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af in-ternationale børnebortførelser.Efter konventionens artikel 21 er medlemsstaterne forpligtet til at med-virke til, at samværsretten kan etableres eller udøves. Ifølge konventio-nens artikel 5 b defineres samvær alene som den fysiske kontakt medbarnet. Konventionen indeholder således ikke et samarbejde om telefo-nisk eller skriftlig kontakt mellem forælderen og barnet eller om formid-ling af oplysninger om barnet i øvrigt.I modsætning til konventionens bestemmelser om bortførte børn indehol-der artikel 21 ingen regler om sagernes materielle udfald. Afgørelser omsamvær træffes således alene på baggrund af nationale regler.Det er Justitsministeriets opfattelse, at Haagerkonventionen generelt for-bedrer mulighederne for at etablere kontakt mellem forældre og børn, derer bosat i forskellige konventionsstater, og for at få bortførte børn tilbagetil Danmark.Sager om børnebortførelse er meget konkrete, og det er derfor Justitsmi-nisteriets opfattelse, at der ikke på baggrund af enkeltsager kan siges no-get generelt om et lands efterlevelse af konventionens bestemmelser. Det2
ville derfor heller ikke være retvisende at offentliggøre oplysninger her-om baseret på konkrete sager.Haagerkonventionen har været i kraft for Danmark siden den 1. juli1991. Familiestyrelsen har oplyst, at der indtil 2007 er oprettet ca. 10 sa-ger om året om børn, der er bortført fra Danmark til et andet konven-tionsland. Siden 2007 er der oprettet ca. 20 nye sager om året. Tallenebaserer sig på oplysninger i styrelsens journaler.Familiestyrelsen arbejder løbende med at informere om børnebortførel-sesområdet, og styrelsen har den 1. marts 2010 offentliggjort en ny versi-on af hjemmesidenwww.boernebortfoerelse.dk,hvor forældre og myn-digheder kan finde information om området. Familiestyrelsen har herud-over en døgnåben telefonhotline, hvor forældre kan få vejledning i akuttesituationer. Endelig er Familiestyrelsen i løbende dialog med de øvrigeaktører på børnebortførelsesområdet.
3