Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
31. maj 2010ØkonomikontoretCecilie MaarbjergQvist2010-0030-00577798
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1041 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1041 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes redegøre for baggrunden for nedskæringeni antallet af patruljer fra politistationerne i Ringsted og Ros-kilde, herunder om det er korrekt, at der skal skæres 12 pa-truljer fra beredskabet og at 5 nætter om ugen skæres fraRingsted, mens Roskilde mister 2 nattepatruljer og 5 dagpa-truljer, og hvilke konsekvenser har nedskæringerne for betje-ningen af lokalbefolkningen i området?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalel-se fra Midt- og Vestsjællands Politi, som har oplyst følgende:”Konsulentfirmaet Boston Consulting Group (BCG) fo-retog i 2009 som led i årets finanslovsaftale en analyseaf mulighederne for at understøtte implementeringen afpolitireformen. Analysen, der fokuserede på effektivi-seringsmuligheder og mulige service- og kvalitetsfor-bedringer og herunder mulighederne for at frigøre poli-tiårsværk til operativt politiarbejde, mundede ud i enrække konkrete forbedringsforslag i relation til bl.a. be-redskabets dimensionering, indførelse af enstrenget le-delse på lokalpolitistationerne og understøttelse af straf-fesagsbehandlingen.For så vidt angår Midt- og Vestsjællands Politi pegedeBCG bl.a. på, at politikredsens straffesagsbehandlingsammenlignet med andre politikredse ikke var tilstræk-kelig effektiv, et forhold som bestyrkes af politikred-sens mindre tilfredsstillende resultater på området forborgerbetjening, som målt i Politiets ResultatEvalue-ringsSystem (PRES).BCG pegede endvidere på, at bemandingen af politi-kredsens beredskab sammenlignet med andre politi-kredse er for høj i forhold til antallet af opgaver. BCGanslog et frigørelsespotentiale på 23 årsværk, såfremtberedskabet blev dimensioneret på samme måde somde, ifølge analysen, 3 bedst dimensionerede beredska-ber. Frigørelsespotentialet bestyrkes delvist ved politi-kredsens egen analyse og ved sammenligninger medandre politikredse.Alle politidirektørerne skal i 2010 – for at understøtte2
en forbedret borgerbetjening målt som en stigning i po-intscoren i PRES i forhold til niveauet i 2006 – foretageen ledelsesmæssig vurdering af, hvilke af anbefalinger-ne i BCG’s rapport politikredsen finder det hensigts-mæssigt at implementere. Implementeringen af disseindgår i en lokal handlingsplan, der er sendt til Rigspo-litiet.Der er på denne baggrund i politikredsen bl.a. truffetbeslutning om at nedjustere bemandingen af beredska-bet med i størrelsesordenen 5 årsværk svarende til enbeskæring af antallet af patruljer med 12 fra 237 til 225om ugen. Beskæringen af antallet af patruljer kompen-seres til dels ved indsættelse af enkeltmandsanmeldel-sespatruljer i dagtimerne, ligesom hundeafdelingen,færdselsafdelingen og specialpatruljerne fortsat vil ind-gå i det samlede patruljebillede. De omhandlede 12 pa-truljer fordeler sig med 7 natpatruljer og 5 dagpatruljer.Patruljedækningen fredag og lørdag aften og nat er ikkeberørt af reduktionen i antallet af beredskabspatruljer.Initiativet skal ses i sammenhæng med en beslutningom at indføre en ordning med enstrenget ledelse, densåkaldte ”Stationsmodel” – som allerede er indført pålokalstationerne i Ringsted og Kalundborg – på lokal-politistationerne i Roskilde, Holbæk og Køge. Stati-onsmodellen indebærer, at der fremover opereres medét samlet personalenormativ for de enkelte lokalpoliti-stationer, og at hver enkelt lokalpolitistation i relationtil de beredskabsmæssige opgaver forpligtes til at stilleet nærmere angivet antal beredskabspatruljer til rådig-hed for Vagtcentralen på nærmere angivne vagter. Veddette initiativ, hvor det hidtidige lokalpoliti og de lokaleberedskabsafdelinger lægges sammen under en fællesledelse, begrænses antallet af personaleledere, ligesomder frigøres nogle yderligere politiårsværk som følge afnedlæggelse af en central tjenestetilrettelæggelsesen-hed. Indførelsen af stationsmodellen er tillige begrundeti et ønske om at opnå større fleksibilitet i opgaveløs-ningen, en bedre nyttiggørelse af ledig kapacitet i be-redskabsarbejdet samt større lokal beslutningskraft. Deter på denne baggrund ikke længere muligt at angive enpræcis ressourcefordeling imellem beredskab og lokal-politi/efterforskning. Det bemærkes i den forbindelse,at også hundeafdelingen og færdselsafdelingen bidragermed patruljer til det udkørende beredskab.Justeringerne indebærer samlet, at lokalpolitiet og der-med straffesagsbehandlingen vil kunne styrkes med istørrelsesordenen 12-15 årsværk til opklaring og be-handling af sager om bl.a. borgernær kriminalitet, her-3
under tyveri og vold mv.Der har været nedsat 2 arbejdsgrupper, der har skulletudmønte de omhandlede beslutninger og herunder ud-arbejde ny patruljeplan og nye organisationsplaner mv.for de omhandlede lokalpolitistationer.Det er korrekt, at politiforeningen i Midt- og Vestsjæl-land valgte at trække sig fra den del af arbejdsgruppe-arbejdet, der vedrørte den nye patruljeplan. Politifor-eningen henviste i den forbindelse til, at der efter for-eningens opfattelse – af hensyn til borgerbetjening ogsikkerhed – ikke kan skæres mere i beredskabet. Sam-arbejdet med politiforeningen i de forskellige samar-bejdsfora i politikredsen er i øvrigt intakt.Det er politikredsens opfattelse, at ændringerne ikke vilfå nævneværdige følger for responstiden. Det bemær-kes i den forbindelse, at Midt- og Vestsjællands Politihører til blandt de politikredse, hvor den gennemsnitli-ge responstid i reformperioden er forbedret mest i for-hold til responstiderne forud for reformen.Det er endvidere – med henvisning til den begrænsedereduktion af antallet af patruljer – politikredsens opfat-telse, at også den fremtidige patruljedækning er forsvar-lig i forhold til politipersonalets sikkerhed.Organisationsjusteringerne har ikke karakter af bespa-relser og betyder derfor ikke, at der bliver færre politi-folk til borgerbetjening. Ændringerne er blot udtryk foren mindre nedjustering af det udkørende beredskabsar-bejde til fordel for en ikke tilstrækkelig effektiv straffe-sagsbehandling i lokalpolitiet, hvor formålet er at tilve-jebringe en samlet set forbedret borgerservice.Specielt for så vidt angår politibetjeningen i Ringstedindebærer de organisatoriske ændringer, at lokalpoliti-stationen i Ringsted frigøres fra forpligtelsen til at stilleen natpatrulje på søndage, mandage, tirsdage og onsda-ge, hvor den pågældende patrulje fremover vil køre udfra lokalpolitistationen i Køge. Den pågældende patrul-je vil fortsat skulle køre i Ringstedområdet og vil undersine vagter have mulighed for at have base på lokalpoli-tistationen i Ringsted. Patruljen vil – som alle politi-kredsens øvrige patruljer – blive disponeret af vagtcen-tralen. For så vidt angår spørgsmålet om sikring af lo-kalkendskab til Ringstedområdet bemærkes, at bådeRingsted og Køge Kommuner indgår i den samme be-redskabssektor (”Sektor Syd”).4
Da lokalpolitistationen i Ringsted ikke i forbindelsemed ændringerne bliver ressourcemæssigt beskåret sva-rende til de patruljeopgaver, der flyttes til Køge, er deten konsekvens af ændringerne, at lokalpolitiet i Ring-sted vil kunne bruge de ressourcer, der spares ved, atnogle patruljer kører ud fra Køge, til en forstærket ind-sats vedrørende opklaringen af borgernær kriminalitetog den hertil hørende straffesagsbehandling. Ændrin-gerne indebærer på denne baggrund en styrkelse af bor-gerbetjeningen i Ringsted. I relation til spørgsmålet ompolitibetjeningen i Ringsted bemærkes endelig, at poli-tikredsens færdselsafdeling og særlige indbrudsgruppeer stationeret og har hjemsted på lokalpolitistationen iRingsted.Det er i øvrigt vigtigt at bemærke, at politikredsens ud-kørende beredskab udgør en samlet enhed, og at samt-lige af politikredsens patruljer – også fremover – dispo-neres centralt fra politikredsens vagtcentral. Det er iden forbindelse vagtcentralens opgave til stadighed atsikre en hensigtsmæssig fordeling af patruljerne udover kredsen, som tager højde for det forventede typi-ske hændelsesbillede samt eventuelle på forhånd kendtesærlige politimæssige begivenheder.Sammenfattende har politikredsen foretaget en juste-ring af organisationen, hvorved der – inklusiv 5 års-værk fra det kørende beredskab – er frigjort i størrel-sesordenen 12-15 politiårsværk, der fremover i lokalpo-litiet vil skulle arbejde med opklaring af borgernærkriminalitet og kriminalprævention mv. i lokalområder-ne tæt på borgerne og i samarbejde med kommunerneog det øvrige lokalsamfund.Politikredsen er forpligtet til at anvende sine ressourcerfornuftigt og ansvarligt ud fra en helhedsvurdering afkredsens behov. Med en ansvarlig ressourceanvendelsevil der kunne forekomme ændringer, der – isoleret set –kan betragtes som reduktioner på et område, men somset ud fra en helhedsbetragtning må anses for rigtige.Det er politikredsens opfattelse, at den omhandlede or-ganisationsjustering indebærer en bedre nyttiggørelse afpolitikredsens samlede ressourcer, og at den vil sikre enbedre og mere hensigtsmæssig politibetjening af bor-gerne. Det er på denne baggrund tillige politikredsensopfattelse, at ændringerne vil kunne bidrage til borger-nes samlede tryghedsfølelse.For så vidt angår spørgsmålet om teori- og køreprøver iRingsted henvises til den tidligere besvarelse afspørgsmål nr. 1087 fra Folketingets Retsudvalg, hvori5
der er redegjort nærmere for afviklingen af køre- og te-oriprøver i Ringsted.””
6