Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. december 2009Civil- og Politiafde-lingen2009-150-1432JEE42476
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 104 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. november 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 104 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Burde det ikke være gratis at ringe 114, jf. at det altid harværet gratis at ringe 112 fra en mobiltelefon, uanset om der ertaletid på eller ej.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:”Hensigten med at etablere et fælles telefonnummer til politi-et (114) har været at tilvejebringe en enkelt adgang til politieti situationer, hvor der ikke er behov for akut hjælp. 114 er så-ledes et telefonnummer, der kan anvendes i stedet for, at bor-geren kontakter den enkelte politikreds via kredsens hovedte-lefonnummer, der har 1448, som de sidste fire cifre.Etableringen af 114 er baseret på frivillige aftaler mellemRigspolitiet og et antal teleleverandører. Der er ikke i daghjemmel til at kræve, at teleleverandørerne skal sikre, at derkan foretages gratis opkald til 114.I modsætning hertil er 112 det direkte telefonnummer til denoffentlige alarmtjeneste. For udbydere af elektroniske kom-munikationsnet og -tjenester er der efter bekendtgørelse omudbud af elektroniske kommunikationsnet og – tjenester § 3,stk. 1, nr. 2, en forpligtelse til at sikre, at der kan foretagesgratis opkald til 112.Denne forpligtelse for teleleverandørerne sikrer bl.a., at detaltid er muligt at foretage opkald til 112 fra en mønttelefon,mobiltelefon mv., uanset om borgeren har betalt for taletid el-ler har mønter at indkaste i en mønttelefon. Borgeren er pådenne måde sikret mulighed for at kunne kontakte 112, nårder er akut behov for hjælp.Rigspolitiet finder ikke, at der er et tilsvarende behov for atsikre borgerne adgang til at komme i kontakt med politiet via114 eller politiets hovedtelefonnumre. På denne baggrundvurderer Rigspolitiet det ikke nødvendigt at sikre, at teleleve-randørerne gratis formidler disse opkald.”
2