Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
846057_0001.png
846057_0002.png
846057_0003.png
846057_0004.png
846057_0005.png
846057_0006.png
846057_0007.png
846057_0008.png
846057_0009.png
846057_0010.png
846057_0011.png
846057_0012.png
846057_0013.png
846057_0014.png
846057_0015.png
Dok.:
BRJ40043

TALE

til brug ved besvarelsen den 29. april 2010 af samråds-

spørgsmål AY og AZ stillet af Folketingets Retsudvalg efter

ønske fra Karen Hækkerup (S) (Alm. del)

Samrådsspørgsmål AYMinisteren bedes redegøre for det stigende antal børn, der sidderi voksenfængsel og om ministeren finder, at det er tilfredsstillen-de med denne udvikling, især når der henses til, at bl.a. Børnerå-det i flere omgange har gjort opmærksom på, at det at unge un-der 18 år sidder i voksenfængsel strider mod Børnekonventionen.Samrådsspørgsmål AZMinisteren bedes redegøre for, hvordan han mener udviklingenmed stigende antal børn i voksenfængsler kan vendes, herunderom ministeren mener, at udviklingen afspejler, at regeringenlægger vægt på at kommunerne sikrer, at der er det nødvendigeantal pladser på sikrede institutioner, jf. den tidligere justitsmini-sters svar på samrådsspørgsmål Q og R, og hvilke initiativer re-geringen vil tage i forhold til kommunerne for på en bedre mådeat sikre, at det nødvendige antal pladser findes.

Svar:

1.

Retsudvalget har stillet to samrådsspørgsmål vedrørende ungeunder 18 år i voksenfængsler samt antallet af sikrede pladser. Jegvil tillade mig at besvare spørgsmålene samlet.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg er helt enig i, at ungelovovertrædere under 18 år, der varetægtsfængsles eller skal af-sone en ubetinget fængselsstraf, som udgangspunkt bør placeres
1
uden for fængsler og arresthuse, f.eks. i en social institution forbørn og unge.
Jeg vil også gerne slå fast, hvad Børnekonventionen siger omemnet. Konventionen bestemmer, at anholdelse, tilbageholdelseeller fængsling af en ung under 18 år skal følge lovens forskrifterog kun må bruges som en sidste udvej og for det kortest muligepassende tidsrum. Konventionen bestemmer også, at enhver ungunder 18 år, der er berøvet friheden, skal holdes adskilt fra voks-ne, medmindre en sådan adskillelse ikke anses at tjene den ungestarv.
Det er altså ikke et ubetinget krav, at de unge skal holdes adskiltfra voksne indsatte, og på samme måde følger det af De Europæ-iske fængselsregler – som er en rekommandation fra Europarådet– at der er sjældne tilfælde, hvor det ikke nødvendigvis tjenerbørn bedst at være adskilt fra voksne, f.eks. hvis der er meget fåbørn i fængselssystemet.

2.

Jeg er jo blevet bedt om at redegøre for udviklingen i antalletaf 15-17-årige, som sidder i fængsel. Men først vil jeg lige rede-gøre for de relevante regler på området.
Frihedsberøvelse af børn og unge i forbindelse med en straffesagkan ske enten ved varetægtsfængsling eller som led i afsoning afden idømte straf.
De almindelige regler i retsplejeloven om varetægtsfængslinggælder også for unge i alderen 15-17 år, og betingelserne for va-2
retægtsfængsling er altså som udgangspunkt de samme som forvoksne personer over 18 år.
Det følger dog også af retsplejeloven, at varetægtsfængsling ikkekan anvendes, hvis frihedsberøvelsen vil stå i misforhold til denherved forvoldte forstyrrelse af sigtedes forhold, sagens betyd-ning og den retsfølge, som kan ventes, hvis sigtede findes skyl-dig. Ved denne proportionalitetsafvejning kan det indgå, at sigte-de er under 18 år.
Ved varetægtsfængsling af en 15-17-årig er udgangspunktet ikke,at den unge anbringes i et arresthus. Hvis der sker varetægts-fængsling af en person under 18 år, kan retten således med sam-tykke fra den pågældende bestemme, at der skal ske såkaldt sur-rogatfængsling – typisk anbringelse i en sikret døgninstitution –hvis formålet med varetægtsfængslingen kan opfyldes på dennemåde.
Og udgangspunktet for anklagemyndigheden er, at der i tilfælde,hvor der opstår spørgsmål om varetægtsfængsling af en personunder 18 år, skal nedlægges påstand om anbringelse af den ungepå en sikret døgninstitution, hvis den unge samtykker i en sådananbringelse. Anklagemyndigheden kan dog undlade at nedlæggeen sådan påstand, hvis sigtelsen angår særlig grov eller farligkriminalitet.
Det udelukker ikke varetægtsfængsling, at der ikke med detsamme kan findes en sikret institutionsplads til den unge, menpolitiet skal i så fald sikre, at den unge efter varetægtsfængslin-3
gen overføres til en sikret institution, så snart der er en plads.Denne fremgangsmåde er tiltrådt af Højesteret i en kendelse af 3.juli 2008.
Udgangspunktet er altså, at unge under 18 år, der varetægts-fængsles, ikke anbringes i et arresthus, men på en sikret instituti-on for unge. Anbringelse i arresthus sker kun, hvor der er tale omsærlig alvorlig kriminalitet, eller som en midlertidig anbringelsemed henblik på overførsel til en sikret institution.
Jeg vil nu gå over til spørgsmålet om afsoning. Her er det sådan,at hvis en person under 18 år idømmes en ubetinget fængsels-straf, vil den pågældende normalt ikke skulle afsone straffen i etfængsel.
Efter straffuldbyrdelsesloven skal personer under 18 år, som skalafsone en ubetinget frihedsstraf, anbringes i socialt regi eller enaf Kriminalforsorgens pensioner, medmindre afgørende hensyntil retshåndhævelsen taler imod anbringelse uden for fængsel el-ler arresthus. Den unge skal endvidere samtykke i en anbringelseuden for fængsel eller arresthus.
De afgørende hensyn til retshåndhævelsen, der kan tale imod enanbringelse uden for fængsel eller arresthus, kan f.eks. vedrørekriminalitetens art, den dømtes farlighed samt erfaringer fra tidli-gere institutionsophold, hvor den unge måske har optrådt volde-ligt eller er stukket af.
4
I praksis foregår det på den måde, at Direktoratet for Kriminal-forsorgen på baggrund af en indstilling fra den lokale afdeling afKriminalforsorgen i Frihed beslutter, hvor den unge skal anbrin-ges. Det vurderes i den forbindelse, hvilken afsoningsform derskønnes at være mest relevant for den unge. Det kan være an-bringelse på en institution uden for kriminalforsorgen, typisk enåben institution, eller på en af kriminalforsorgens pensioner, ellerdet kan være afsoning i elektronisk fodlænke, hvis dommen er på3 måneder eller derunder.
Udgangspunktet er altså, at unge under 18 år, der skal afsone enubetinget fængselsstraf, anbringes uden for fængslerne, medmin-dre afgørende hensyn til retshåndhævelsen taler imod det.

3.

Jeg vil nu tage fat på udviklingen i antallet af unge under 18 åri fængsler og arresthuse. I 2007 havde 607 unge under 18 år til-sammen 698 indsættelser i de danske fængsler og arresthuse. Udaf de 698 indsættelser vedrørte 672 anholdelser eller varetægts-fængslinger og 26 indsættelser vedrørte afsoninger.
I 2008 havde 718 unge under 18 år tilsammen 840 indsættelser ifængsler og arresthuse, hvoraf 802 indsættelser vedrørte anhol-delser og varetægtsfængslinger og 38 vedrørte afsoning.
I 2009 havde 670 unge under 18 år tilsammen 783 indsættelser ifængsler og arresthuse, hvoraf 754 indsættelser vedrørte anhol-delser og varetægtsfængslinger og 29 vedrørte afsoning.
5
Udviklingen kan også opgøres som det gennemsnitlige dagligebelæg af unge under 18 år i fængsler og arresthuse.
Det gennemsnitlige daglige belæg af unge indsatte i fængsler ogarresthuse i 2007 var 14,7, hvoraf 6 afsonede en fængselsstraf og8,7 var anholdte eller varetægtsfængslede.
I 2008 var det gennemsnitlige daglige belæg 20,4, hvoraf 7,1 af-sonede en fængselsstraf og 13,3 var anholdte eller varetægts-fængslet.
Og i 2009 var det daglige belæg 24,3, hvoraf 7,2 afsonede enfængselsstraf og 17,1 var anholdte eller varetægtsfængslet.
Tallene viser en stigning fra 2007 til 2009 med hensyn til indsæt-telse af 15-17-årige unge i fængsel. Det hører dog med til bille-det, at der i mange tilfælde er tale om meget korte indsættelser.Der er således tale om, at over halvdelen af indsættelserne harvaret højst 3 dage. Som eksempel kan jeg nævne, at ud af de 783indsættelser, der har været i 2009, har 312 af indsættelserne varet0-1 dag og 101 af indsættelserne har varet 2-3 dage.

4.

Når man skal vurdere tallene og dermed omfanget af unge ifængsler, mener jeg, at vi bliver nødt til også at se på, hvordanKriminalforsorgen tager sig af de unge indsatte. Det er et emne,som er udførligt behandlet i mit svar af 12. april 2010 på spørgs-mål nr. 385 fra Retsudvalget, og jeg vil her kun ridse hovedlin-jerne op.
6
Kriminalforsorgen indførte efter Danmarks tilslutning til Børne-konventionen en ordning, hvor unge indsatte var adskilt fravoksne. Erfaringerne viste imidlertid, at ordningen ofte var for-bundet med store ulemper for de unge. Det skyldes bl.a., at dersom nævnt er meget få unge anbragt i fængsler og arresthuse.
I dag er der i stedet fastsat regler i en særlig bekendtgørelse ombehandlingen af unge, der anbringes i kriminalforsorgens institu-tioner, som skal sikre, at de unge beskyttes mod uheldig påvirk-ning fra voksne.
Efter bekendtgørelsen gælder det generelt, at hvis en institutionmodtager en ung varetægtsarrestant eller domfældt, skal mansnarest muligt søge at etablere et særligt behandlingsprogram forden pågældende med udgangspunkt i den unges motivation ogsamlede forudsætninger. Det kan for eksempel bestå i et under-visnings- eller aktiveringstilbud.
Unge varetægtsarrestanter fra provinsen anbringes som udgangs-punkt i et arresthus i nærheden af det sted, hvor han eller hun boreller har anden personlig tilknytning. Der skal ved placeringentages hensyn til institutionens aktuelle belægssammensætning ogmulighederne for at iværksætte særlige behandlingsprogrammer.
Den unge skal anbringes på den afdeling, hvor hensynet til at be-skytte den unge mod uheldig påvirkning fra medindsatte bedsttilgodeses. Den unge må ikke uden godkendelse fra Direktoratetfor Kriminalforsorgen dele opholdsrum med indsatte over 17 år,og personalet skal løbende overveje, om der er indsatte, som den7
unge kan have fællesskab med. Hvis det ikke er muligt at tilladeden unge fællesskab i den pågældende institution, skal det over-vejes at overføre den unge til en institution, hvor det kan lade siggøre at etablere et passende fællesskab.
Unge varetægtsfængslede fra Københavnsområdet placeres på enafdeling i Vestre Fængsel, hvor de skærmes i forhold til de øvri-ge indsatte. De unge har på afdelingen egen gårdtur og eget fæl-lesskab. Der er tilknyttet en pædagogisk assistent samt særlig so-cialrådgiver- og lærerbistand til afdelingen. De unge har derud-over adgang til en gymnastiksal og et opholdsrum, hvor mansamler de unge hver dag.
Unges afsoning af en ubetinget frihedsstraf sker som nævnt somhovedregel uden for fængslerne. I de få tilfælde, hvor afgørenderetshåndhævelseshensyn taler imod anbringelse uden for fængs-ler og arresthuse, eller hvor unge ikke ønsker at give samtykke tilen anbringelse uden for fængslerne, anbringes den pågældendesom udgangspunkt i det åbne fængsel i Jyderup. Derudover kande unge anbringes i lukket regi i Statsfængslet i Ringe, Anstaltenved Herstedvester eller i et arresthus.
I det åbne fængsel i Jyderup har Direktoratet for Kriminalforsor-gen etableret en ordning, hvor de unge anbringes i en særlig afde-ling med personale, der er uddannet til at tage sig af dem, og hvorde unge udover egne aktivitetsrum kan tilbydes socialpædagogiskstøtte i form af en tværfaglig indsats.
8
Unge, der skal afsone i lukket regi, anbringes fortrinsvis i en sær-lig afdeling for unge i Statsfængslet i Ringe. Unge over 17 år, derhar et særligt behandlingsbehov, og som skønnes ikke at villedominere de yngre indsatte, kan efter en konkret vurdering ogsåanbringes på afdelingen. Målet for ungeafdelingen i Statsfængs-let i Ringe er at sikre en hensigtsmæssig og ordentlig afsoning forden lille gruppe unge, som ikke kan rummes andre steder, ved atyde en individuel pædagogisk indsats i forhold til den enkelte idet omfang, det er muligt under de givne forhold og tidsmæssigerammer.
Det er min klare opfattelse, at de gældende regler for behandlin-gen af unge under 18 år i fængslerne er i harmoni med Børne-konventionens bestemmelse om, at børn, der er berøvet friheden,skal holdes adskilt fra voksne, medmindre en sådan adskillelseikke anses at tjene den unges tarv.

5.

Det ændrer imidlertid ikke ved mit overordnede synspunkt om,at unge under 18 år, som varetægtsfængsles eller som idømmesen ubetinget frihedsstraf, som udgangspunkt bør placeres udenfor fængsler og arresthuse.
Eller sagt med andre ord: Unge under 18 år bør kun placeres ifængsler og arresthuse, når det er en god grund til det, f.eks. fordiafgørende hensyn til retshåndhævelsen – som jeg var inde på tid-ligere – taler imod anbringelse uden for fængselssystemet.
Vi skal altså så vidt muligt undgå, at unge under 18 år placeres ifængsler eller arresthuse, fordi der ikke er plads på andre relevan-9
te institutioner. Det er et faktum, at unge, der varetægtsfængsles,i nogle tilfælde anbringes i arresthus, fordi der ikke er plads på ensikret institution. Og det er selvfølgelig et problem, som vi skalgøre noget ved.

6.

Spørgsmålet om etablering af de fornødne antal sikrede plad-ser på døgninstitutioner for unge under 18 år hører under social-ministeren.
Socialministeriet har oplyst, at det er kommunerne, der har an-svaret for at sikre, at der er det nødvendige antal sikrede pladser.Det er også kommunerne, der har det økonomiske ansvar for desikrede pladser. I praksis er det regionsrådene, der efter aftalemed kommunalbestyrelserne etablerer de sikrede døgninstitutio-ner, og koordinerer, hvor i landet pladserne skal etableres.
Kommuner og regioner drøfter og aftaler i de såkaldte rammeaf-taler, hvorvidt der er behov for nye sikrede pladser og i givet faldhvor mange.
Som følge af disse drøftelser, blev det i rammeaftalerne for 2009vedtaget at etablere 15 nye sikrede pladser. I forbindelse med fi-nanslovsaftalen for 2008 blev der afsat 16 mio. kr. til nye sikredepladser. De 16 mio. kr. har medfinansieret de 15 aftalte pladser.
10 af pladserne fra rammeaftalen for 2009 er på nuværende tids-punkt blevet etableret gennem en ombygning af eksisterende in-stitutioner. De resterende 5 pladser afventer færdiggørelsen af en
10
ny institution i Nordjylland. Denne institution forventes færdig-bygget i 2011.
Kommunerne og regionerne har i rammeaftalerne for 2010 be-sluttet at etablere yderligere 15 nye sikrede pladser. 5 af disseplader placeres i Nordjylland og forventes færdige i september2011. De resterende 10 pladser placeres i Københavns kommunepå en nybygget institution, der forventes at være færdigbygget ijanuar 2012 (pladserne i Københavns Kommune afhænger dog afen endelig politisk godkendelse i Borgerrepræsentationen).
De indgåede rammeaftaler viser efter min opfattelse, at bådekommuner og regioner er meget bevidste om deres ansvar på det-te område.
Regeringen har herudover i forbindelse med lovforslaget omnedsættelse af den kriminelle lavalder fra 15 år til 14 år afsat 52,8mio. kr. i 2010 og 26,4 mio. kr. årligt fra 2011 til oprettelse ogdrift af 24 nye sikrede pladser. Midlerne er indbudgetteret på fi-nansloven for 2010.
I forbindelse med Socialministeriets lovforslag om skærpelse afreaktionsmulighederne over for kriminalitetstruede børn og ungeer der videre afsat 4,4 mio. kr. i 2010 og 2,6 årligt fra 2011 tiloprettelse og drift af yderligere 2 nye sikrede pladser.
Disse 26 nye sikrede pladser forventes færdige i løbet af 2010 og2011 med følgende plan:
11
I Region Syddanmark forventes der i november 2010 at væreetableret 5 midlertidige pladser, som alene skal fungere, til der inovember 2011 forventes at være etableret 10 permanente plad-ser i Region Syddanmark.
I Region Midtjylland forventes der i marts 2011 at være etableret4 midlertidig pladser, som alene skal fungere, til der i december2011 forventes at være etableret 4 permanente pladser i RegionMidtjylland.
I Region Sjælland forventes der i februar 2011 etableret 5 per-manente pladser samt i maj 2011 forventes der yderligere 5 per-manente pladser etableret.
I Region Hovedstaden forventes der i august 2010 etableret 2permanente pladser.
Samlet set er der siden 2008 afsat midler til i alt 56 nye sikredepladser.

7.

Regeringen har ud over at sikre, at der etableres nye sikredepladser, også taget en række andre initiativer, som vil kunnemedvirke til at lette presset på de sikrede institutioner og holdeunge under 18 år ude af kriminalitet og dermed også ude affængslerne.
I Socialministeriets lovforslag om skærpelse af reaktionsmulig-heder over for kriminalitetstruede børn og unge indgår bl.a. enændring af finansieringsreglerne for unge, der opholder sig på12
Kriminalforsorgens institutioner samt for unge på sikrede institu-tioner, der er i varetægtssurrogat eller afsoner en dom.
Den nye ordning skal give kommunerne et økonomisk incitamenttil at forebygge, at unge kommer ud i kriminalitet og dermed fårbehov for placering på en sikret institution eller på en af Krimi-nalforsorgens institutioner. Kommunerne vil ligeledes få et øko-nomisk incitament til hurtigt at finde en plads til kriminelle unge,der efter modtagelsen af en dom sidder i varetægtssurrogat på ensikret institution, men som ikke skal afsone dommen på den sik-rede institution.
I regeringsudspillet ”Mere konsekvens, opfølgning og omsorg –en markant styrket indsats mod ungdomskriminalitet” fra oktober2009 indgår desuden en lang række kriminalpræventive tiltag.Disse tiltag skal medvirke til at hjælpe de unge, som allerede harbegået kriminalitet, til at komme ud af kriminaliteten, samt mod-virke at unge, der er i fare for at slå ind på en kriminel løbebane,bliver kriminelle.
Blandt tiltagene er bl.a.- en styrket helhedsorienteret gadeplansindsats i belastede bolig-områder med megen kriminalitet,- en tidligere identifikation af kriminalitetstruede børn og unge,så der kan igangsættes en målrettet indsat overfor denne gruppeaf børn,- en ordning, så kriminelle og kriminalitetstruede børn og ungefår tilbudt en mentor,
13
- en styrket uddannelsesindsats i Kriminalforsorgens institutio-ner, så alle unge efter behov får tilbud om skolegang til og med10. klasse, og- et individuelt ”udslusningstilbud” fra hjemkommunen til alleunge, der har været frihedsberøvet, f.eks. om tilknytning af enfast kontaktperson og uddannelse.

8.

Hvis jeg lige skal sammenfatte, så kan jeg altså bekræfte, atder i de seneste år har været en stigning i antallet af indsatte 15-17-årige i fængsler og arresthuse. Det betyder ikke, at Danmarkbehandler de unge på en måde, der er i strid med Børnekonventi-onen. Men det er selvfølgelig et problem, og regeringen er da og-så i fuld gang med at gøre noget ved det.
Som jeg har redegjort for, er der desuden siden 2008 afsat midlertil etablering af 56 nye sikrede pladser, så mangel på sådannepladser ikke skal betyde, at unge under 18 indsættes i fængseleller arresthus.
Regeringen har endvidere taget initiativ til en ændring af finan-sieringsreglerne for unge, der opholder sig på Kriminalforsorgensinstitutioner samt for unge på sikrede institutioner, der er i vare-tægtssurrogat eller afsoner en dom. Dette skal som nævnt givekommunerne et økonomisk incitament til at forebygge, at ungeanbringes på sikrede institutioner.
I det hele taget er den absolut mest fordelagtige vej til at holde deunge ude af fængslerne at holde de unge ude af kriminalitet. Og
14
her har regeringen som nævnt lanceret en lang række kriminal-præventive tiltag over for de unge.
Tak.
15