Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
870245_0001.png
870245_0002.png
870245_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. juni 2010Statsretskontoret2010-792-1314OTE40089
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1024 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. april 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1024 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):”Ministeren bedes redegøre for forskellene mellem de almindeligeregler for aktindsigt og de særlige reger om aktindsigt, der gælderfor Finanstilsynet, herunder hensigtsmæssigheden af disse forskel-le, samt om ministeren overvejer – set i lyset af kommende æn-dringer af offentlighedsloven – at ændre reglerne for aktindsigt iFinanstilsynets virksomhed.”Svar:Offentlighedsloven gælder som udgangspunkt for al virksomhed, der ud-øves af den offentlige forvaltning, jf. offentlighedslovens § 1, stk. 1.Hovedreglen om adgangen til aktindsigt fremgår af lovens § 4, stk. 1, 1.pkt., hvorefter enhver – med de undtagelser, der er nævnt i lovens §§ 7-14 – kan forlange at få aktindsigt i dokumenter, der er indgået til elleroprettet af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehand-ling i forbindelse med dens virksomhed.Som det fremgår, indeholder offentlighedsloven en række undtagelser fraretten til aktindsigt. En af undtagelserne følger af offentlighedslovens §14, der fastlægger forholdet mellem offentlighedslovens regler om ad-gang til aktindsigt og reglerne om tavshedspligt i anden lovgivning. Be-stemmelsen har følgende ordlyd:”§14.Pligten til at meddele oplysninger er begrænset af særlige bestem-melser om tavshedspligt fastsat ved lov eller med hjemmel i lov for per-soner, der virker i offentlig tjeneste eller hverv. Det gælder ikke, for såvidt angår den almindelige tavshedspligt efter straffeloven, forvaltnings-loven og tjenestemandsloven.”
Bestemmelsen bygger på en sondring mellem almindelige tavsheds-pligtsbestemmelser og særlige tavshedspligtsbestemmelser.Det følger af bestemmelsen, at den ret til aktindsigt, der følger af offent-lighedslovens regler om aktindsigt, ikke begrænses af de almindelige be-stemmelser om tavshedspligt i straffeloven, forvaltningsloven og tjene-stemandsloven, jf. offentlighedslovens § 14, 2. pkt.Endvidere følger det af bestemmelsen, at retten til aktindsigt efter offent-lighedsloven er begrænset af (lovgivningens) særlige bestemmelser omtavshedspligt, jf. offentlighedslovens § 14, 1. pkt. Omfattet af undtagel-sesbestemmelsen i § 14, 1. pkt., er således kun de regler, der ud fra særli-2
ge hensyn har fastsat tavshedspligt med hensyn til visse nærmere angivneforhold, jf. John Vogter, Offentlighedsloven med kommentarer (3. udga-ve, 1998), side 259 f., samt betænkning nr. 1510/2009 om offentligheds-loven, side 731 f.Som det fremgår af den samtidige besvarelse af Retsudvalgets spørgsmålnr. 968 (Alm. del), indeholder lov om finansiel virksomhed en bestem-melse i lovens § 354, stk. 1, om tavshedspligt for Finanstilsynets ansatte,der efter lovens forarbejder har karakter af en særlig bestemmelse omtavshedspligt omfattet af undtagelsesbestemmelsen i offentlighedslovens§ 14, 1. pkt., og som således begrænser retten til aktindsigt efter offent-lighedsloven.Justitsministeriet forventer at fremsætte forslag til en ny offentlighedslovfor Folketinget til efteråret. Det er Justitsministeriets opfattelse, at det erde enkelte ministerier – herunder Økonomi- og Erhvervsministeriet – der,når den nye offentlighedslov måtte være vedtaget, må foretage en nær-mere vurdering af, om der er grundlag for at opretholde de særlige tavs-hedspligtbestemmelser, som måtte gælde inden for det pågældende mini-steriums område.
3