Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
9. december 2009Lovafdelingen2009-792-1104LOJ42210
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 102 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. november 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Hækkerup (S).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 102 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med regler-ne om fodlænker, at en dømt i Ålborg kan afsone med fod-lænke, selvom det forlyder, at han, hvis han skulle have afso-net i et fængsel, skulle han have siddet på et rockerafsnit?”Svar:
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at man ikke umiddelbart erbekendt med en sag, hvor en person under de omstændigheder, som eranført i spørgsmålet, skulle have afsonet straffen i elektronisk fodlænke.Ved lov nr. 501 af 12. juni 2009 om ændring af straffeloven, retsplejelo-ven, våbenloven, lov om politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse afstraf m.v. og forvaltningsloven blev der foretaget en række ændringermed det formål at styrke indsatsen mod bandekriminalitet m.v.I forhold til fodlænkeordningen har ændringerne betydet følgende:Politiet skal i forbindelse med, at en dom sendes til Direktoratet for Kri-minalforsorgen med henblik på fuldbyrdelse af straffen gøre opmærksompå, hvis der er tale om en person med tilknytning til kriminelle grupper,rocker- og bandemiljøet, og hvorvidt hensynet til politiets forebyggendevirksomhed skønnes at kræve, at der skal ske hurtig indsættelse. Hvisdette er tilfældet, kan en ansøgning om afsoning på bopælen under inten-siv overvågning og kontrol (elektronisk fodlænke) ikke tillægges opsæt-tende virkning, jf. § 78 a, stk. 3, i straffuldbyrdelsesloven. I et sådant til-fælde vil den dømte således ikke blive orienteret om muligheden for atsøge om at udstå straffen på bopælen, men vil i stedet blive tilsagt til af-soning med kort varsel.Efter bestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2, skal tilladel-se til strafudståelse på bopælen nægtes, hvis denne fuldbyrdelsesformsom følge af den dømtes forhold ikke findes hensigtsmæssig.I forbindelse med den ovennævnte lovændring blev det supplerende fast-sat, at Kriminalforsorgen ved vurderingen af faren for, at den dømte vilbegå ny kriminalitet, ikke alene skal inddrage den begåede kriminalitet,den dømtes relevante tidligere forstraffe og erfaringer fra eventuelle tid-ligere strafudståelser på bopælen under intensiv overvågning og kontrol,men bl.a. også kan lægge vægt på oplysninger, som politiet måtte frem-2
komme med angående den pågældendes tilhørsforhold til grupper af per-soner, der udviser et adfærdsmønster præget af omfattende kriminalitet.Det beror således på en konkret vurdering, hvorvidt der i disse tilfælde –hvor hensynet til politiets forebyggende virksomhed ikke kræver hurtigindsættelse til afsoning – vil blive meddelt tilladelse til strafudståelse påbopælen under intensiv overvågning og kontrol.
3