Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del
Offentligt
798132_0001.png
Folketingets Politisk-Økonomiske udvalgChristiansborg1240 København K
Minister for ligestillingVed Stranden 81061 København KT 72 26 97 80E [email protected]www.lige.dk
10. februar 2010Sagsnr: 2010-0001479
Det Politisk-Økonomiske udvalg har i brev af 8. januar 2010 stillet følgendespørgsmål nr. 35, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per-nille Vigsø Bagge (SF).
Spørgsmål nr.35:
”På baggrund af ministerens udtalelser i Politiken den 28. december 2009 bedesministeren redegøre for sammenhængen mellem kønsfordelingen på uddannelserneog kønsfordelingen i ledelse i den efterfølgende profession, eksemplificeret vedkønsfordelingen på pædagoguddannelserne og kønsfordelingen i ledelsen af depædagogiske dagsinstitutioner.”
Endeligt svar:
Ifølge tal fra Det Fælleskommunale Løndatakontor (FLD) udgjorde kvinder i marts2009 ca. 80 procent af de pædagogstuderende og ca. 78 procent af lederne i de pæ-dagogiske daginstitutioner. Ledere defineres her som souschefer/afdelingsledere ogledere i løntrin 33, 38 og 43.Nyeste tilgængelige data fra FLD dækker oktober 2009. Her der det dog alene mu-ligt at opgøre andelen af kvindelige ledere i daginstitutioner i forhold til kategoriensouschefer/afdelingsledere. Ifølge denne opgørelse er der ca. 81 procent kvindeligepædagogstuderende og ca. 81 procent kvindelige souschefer/afdelingsledere.Fælles for opgørelserne fra marts og oktober 2009 er, at det ikke er muligt at gene-rere data alene for daginstitutioner, men kun for ”daginstitutioner, klubber og sko-lefritidsordninger” som en samlet kategori.Jeg vil gerne benytte lejligheden til at slå fast, at min pointe i artiklen fra Politikenvar, at ens uddannelse har konsekvenser for ens muligheder for at blive leder i ogbestyrelsesmedlem for private virksomheder. Det skal vi ikke lovgive os ud af, mendet skal de unge kvinder og mænd være bevidste om, når de træffer uddannelses-valg.Venlig hilsen
Inger Støjberg