Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del
Offentligt
TALE
Ligestillingsministerens tale til samrådet om den be-grundede udtalelse om ændring af ligebehandlingsdi-rektivet.Spørgsmål A-C og E stillet efter ønske af Julie Rade-macher (S)Spørgsmål A
Ministeren bedes redegøre for, hvad ministeren vil gøre for at opfylde EU-kravenepå ligestillingsområdet, herunder- hvad ministeren har tænkt sig at gøre i forhold til Kommissionens kritik af dendanske ligestillingsindsats- om den danske regering tidligere så konsekvent har undladt at følge op påregler, som den danske stat selv har været med til at vedtage, som regeringenvælger at gøre i forhold til den manglende overholdelse af EU-reglerne påligestillingsområdet.- om den danske regering tidligere har undladt af følge op på krav fra EU og i såfald på hvilke områder.Spørgsmål B
Ministeren bedes af- eller bekræfte, at hun er enig med De Konservativesligestillingsordfører, Helle Sjelles, udtalelse om, at ”Vi skal selvfølgelig leve op tilde regler, vi selv har været med til at vedtage. Nu står vi med et akut problem,hvor vi risikerer en retssag ved EF-Domstolen. Derfor må ministeren gørenoget.", jf. Ritzau 20. november 2009, "Minister er under pres i ligestillingssag”.Spørgsmål C
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren nu bakker op omSocialdemokratiets forslag om bl.a. at etablere et ligestillingsombud og etuafhængigt Videnscenter for Ligestilling, der vil medvirke til at sikre, at Danmarkoverholder EU-reglerne på ligestillingsområdet.Samrådsspørgsmål E
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer, hun selv mener, der skal til for atbringe Danmark op på det niveau, som Kommissionen anbefaler, jf. ministerensudtalelser i artiklen i 3F den 24. november 2009: "Rohde":Regeringen nøler medligestilling".
4. december 2009J.nr. 2009-00JAIC/AAN-IRJ
Jeg vil gerne besvare alle spørgsmålene under ét, fordi dehænger meget sammen.Overordnet set spørges der jo til, hvad regeringen vil gøreved kritikpunktet fra EU om implementeringen af ligebe-handlingsdirektivet.
Som jeg allerede meldte ud i går, vil regeringen selvfølgeligopfylde direktivet. Vi vil gerne tillægge Institut for Menne-skerettigheder kompetencen til at bistå ofre for forskelsbe-handling og til at offentliggøre rapporter og komme medhenstillinger mv. på samme måde som de i dag gør vedr. sa-ger om race og etnicitetMed hensyn til selve processen forud for den begrundede ud-talelse, så har der som sagt aldrig været tvivl om, at direkti-vet skal opfyldes. Men lige til det sidste modtog vi stadigforskelligartede meldinger om, hvorvidt eller hvilke kritik-punkter Kommissionen ville fremkomme med.Fra marts 2007, hvor åbningsskrivelsen kom, til Regeringenmodtog en begrundet udtalelse her i slutningen af novembermåned har vi haft flere møder med Kommissionen, og vi harsvaret på mange spørgsmål skriftligt, som har medvirket tilat afklare situationen.Det har været en lang proces, og i flere perioder har sagenligget stille i Kommissionen uden at vi har hørt noget.Oprindelig var der i åbningsskrivelsen 10 kritikpunkter, somnu i november 2009 er begrænset til ét kritikpunkt om artikel8a. Det er ikke usædvanligt, at tingene afklares undervejs.Tilbage står, at EU Kommissionen har kritiseret Danmarkfor ikke at opfylde direktivets bestemmelser på disse punk-ter:For ikke at yde ofre for forskelsbehandling tilstrække-lig beskyttelse i forbindelse med det nævn, der har an-svaret for støtte til ligebehandling af alle personer udenforskelsbehandling på grund af køn
2
for ikke at have udpeget et uafhængigt organ, der kanforetage undersøgelser og komme med henstillinger
Jeg er blevet spurgt, om jeg vil udpege et uafhængigt nævn.Til det vil jeg sige, at jeg har noteret mig, at Kommissionenønsker, at der findes et organ, der kan hjælpe ofre for for-skelsbehandling og foretage uafhængige undersøgelser ogkomme med henstillinger.Dette krav stiller Kommissionen i forhold til alle direktiverom forskelsbehandling, og på de andre områder har Kom-missionen fundet, at den danske løsning opfylder direktivet.Kommissionen peger faktisk selv i den begrundede udtalelsepå, at der ikke på området vedr. køn er de samme regler omInstitut for Menneskerettigheder som på race og etnicitet.Når jeg synes, at Institut for Menneskerettigheder er det rig-tige organ til at få tillagt kompetencen til at bistå ofre for for-skelsbehandling på grund af køn, og til at foretage uafhængi-ge undersøgelser, er det fordi jeg synes, det er rigtigt at læg-ge disse funktioner sammen et sted, der i forvejen varetagerdenne opgave på andre diskriminationsområder.Jeg synes derfor, at det ville være helt naturligt, at Instituttetogså fik kompetencen på området vedr. køn.Derudover passer det også nøje til direktivteksten, hvor dernævnes, at det organ, der udpeges til at overvåge områdetkan indgå som en del af institutioner, der på nationalt planhar til opgave at forsvare menneskerettighederne eller be-skytte enkeltpersoners rettigheder.Endelig er det også den vej mange af de andre lande går, såjeg synes vi vil godt dækket ind i Danmark med både et sam-let klagenævn, nemlig Ligebehandlingsnævnet, og et samlet3
organ til at hjælpe og vejlede ofre for forskelsbehandling.Det er samtidig et sted, hvor der kan genereres viden og hvorde kan have en høj faglighed vedr. forskelsbehandling. Detkan alle kun være tjent med.
4