Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del
Offentligt
897647_0001.png
897647_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets Politisk-Økonomiske UdvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. oktober 20102010-3613
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Det Politisk-Økonomiske udvalg har i brev af 10. september 2010 stillet migfølgende spørgsmål 160 (PØU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).

Spørgsmål nr. 160:

"Hvor mange gange er der blevet udarbejdet en ligestillingsvurdering i forbin-delse med et lovforslag på ministeriets område?"

Svar:

Transportministeriet har ikke en samlet opgørelse over, hvor mange ligestil-lingsvurderinger ministeriet har foretaget. Transportministeriet har imidlertid iforbindelse med enkelte lovforslag haft anledning til at redegøre for forslagetsligestillingsmæssige konsekvenser. Som eksempler kan det nævnes, at der ipkt. 6 i de almindelige bemærkninger til L 134 fra samling 2009-10 om anlægaf en jernbanestrækning København - Ringsted over Køge er anført følgende:”6. Ligestillingsmæssige konsekvenserUndersøgelser viser, at kvinder i højere grad end mænd rejser med kollektivtrafik. Der er dog en tendens til, at mænd, når de vælger kollektiv trafik, i høje-re grad benytter de kollektive transportmidler ved lidt længere rejser. Det erforventningen, at den nye jernbane med flere tog pr. time og færre stop ogdermed højere rejsehastighed vil kunne tiltrække nye passagerer af begge køn.Det er således forventningen, at den nye jernbane vil kunne være med til at øgebåde kvinders og mænds samlede benyttelse af kollektiv transport og dermedvære ligestillingsmæssigt afbalanceret.”Som et andet eksempel kan L 118 fra samling 2009-10 om ændring af lov omtaxikørsel m.v. (Obligatorisk tv-overvågning i taxier) nævnes. I pkt. 10 i de al-mindelige bemærkninger er anført følgende:”10. Ligestillingsmæssige konsekvenserForslaget har gennemgået en ligestillingsvurdering. Det vurderes, at kvinder ihøjere grad end mænd vil opleve tv-overvågning i taxier som tryghedsskaben-de, og at tv-overvågning dermed vil bidrage til at forbedre kvinders adgang tiltransportsystemet både som passagerer og som førere.”
Endeligt kan det nævnes, at der i pkt. 8 i de almindelige bemærkninger til L 159fra samling 2006-07 om lov om en Cityring er anført følgende:”8. Ligestillingsmæssige konsekvenserEn svensk ligestillingsvurdering fra oktober 2005 af den offentlige trafik i Sve-rige viste (bl.a.), at kvinder i højere grad end mænd rejser med tog og bus,mens mænd i højere grad rejser med fly og båd. Danske data for kvinders ogmænds benyttelse af den kollektive transport i hovedstadsområdet viser også,at kvinder i større udstrækning en mænd anvender den kollektive transport.Hvis man derfor antager, at det svenske resultat i nogen udstrækning kan over-føres til danske forhold, kan det formentlig forventes, at Cityringen vil være enfordel for kvinderne, der antages i højere grad end mænd at anvende den of-fentlige transport. På grund af Cityringens placering i en storby med mange ar-bejdspladser, konferencer etc. og i øvrigt også med forbindelser internationalttil Øresundsregionen og Københavns Lufthavn, Kastrup, skønnes Cityringenogså at være en fordel i forhold til mænds transportbehov. Sammenfattendevurderes Cityringen derfor at være ligestillingsmæssigt afbalanceret.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt