Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del
Offentligt
872844_0001.png
872844_0002.png
872844_0003.png
872844_0004.png
JustitsministerietFinansministeriet
Kommissorium for analyse af politiet1. Baggrund og formålRegeringens økonomiudvalg har besluttet, at der skal foretages en gennemgriben-de budgetanalyse af politiet som grundlag for en eventuel ny flerårsaftale fra 2011.Budgetanalysen har til formål at skabe grundlaget for en øget gennemsigtighed,forbedret styring og en mere effektiv opgavevaretagelse i politiet og på baggrundheraf identificere effektiviseringspotentialer i politiet, der skal medgå til budget-forbedringer i en eventuel kommende flerårsaftale.Budgetanalysen skal ses i sammenhæng med, at politiet i 2007 og 2008 havde etmerforbrug på hhv. 48 mio. kr. og 265 mio. kr. i forhold til den vedtagne bevillingpå finansloven. Justitsministeriet har endvidere vurderet, at politiet – såfremt derikke foretages udgiftsreducerende tiltag – vil have et forhøjet udgiftsniveau pågodt 300 mio. kr. årligt i forhold til bevillingen.Ved FL09-aftalen blev der igangsat to analyser af politiet med henblik på bl.a. atunderstøtte implementeringen af politireformen. Den ene analyse’ledelsesanalysen’har til formål at sikre ledelsesmæssige kompetencer og værktøjer samt forbedretarbejdstilrettelæggelse. Den anden analyse ’organisationsanalysen’ har til formål atidentificere og realisere effektiviseringspotentialer og serviceforbedringer. Herud-over har rigspolitichefen igangsat en selvstændig analyse af Rigspolitiets organisa-tion og styring. Analyserne forventes afsluttet medio 2009.
2. Analysens forventede form og indholdAnalysen inddeles i 3 faser:1) Kortlægning af politiets nuværende ressourceanvendelse
I forlængelse af de gennemførte analyser af politiet, der har fokus på understøttel-se af implementeringen af politireformen, ønskes gennemført en kortlægning afpolitiets ressourceanvendelse (både personaleomkostninger og øvrig drift) medhenblik på blandt andet at identificere områder med en markant udvikling i res-sourceanvendelsen mv., områder, der vurderes uhensigtsmæssigt organiseret, ogøvrige områder, hvor der kan sandsynliggøres konkrete effektiviseringspotentialer.Kortlægningen af politiets ressourceanvendelse skal ske på bl.a. aktivitetsområderog politiets og anklagemyndighedens forskellige overordnede enheder, herunderbl.a. Rigspolitiet, Rigsadvokaten og politikredsene. Sidstnævnte kortlægning skalendvidere skabe grundlag for en efterfølgende opsplitning af politiets og anklage-myndighedens bevilling på separate hovedkonti på finansloven, herunder bl.a.
2
hovedkonti for hhv. Rigspolitiet, politikredsene og anklagemyndigheden, medhenblik på at øge gennemsigtigheden.Kortlægningen skal endvidere undersøge, hvilke dele af § 11.21.21. Strafferetsplejemv., der er reelt styrbar, og som med fordel vil kunne indgå under Rigspolitietsog/eller Rigsadvokatens nye hovedkonti.Analysen skal – under hensyn til BCG’s gennemførte analyse af bl.a. styring iRigspolitiet samt Deloittes analyse af ledelsesområdet i politiet - kortlægge ledel-ses- og styringsrelationer internt i Rigspolitiet, Rigsadvokaten og politikredsenesamt mellem Rigspolitiet/Rigsadvokaten og kredsene, herunder med henblik påbl.a. at kvalificere politiets ledelsesstruktur og ledelsesrum, målformulering, afrap-portering og opfølgning på alle niveauer i politiets organisation. Politiets økono-mistyring skal være et særskilt fokus for analysen. Det arbejde, der på baggrund afde igangsatte analyser allerede pågår, vil blive fortsat, og eventuelle organisatoriskeændringer mv. vil blive implementeret. Dette udelukker i sagens natur ikke even-tuelle senere tilpasninger.Analysen vedrørende ledelsesdelen skal tage udgangspunkt i de forbedringsinitia-tiver, som politiet gennemfører som følge af Deloitte-analysen. Herudover skalder på baggrund af Deloittes analyse ses på politiets arbejdstidsaftaler og lokalafta-ler mv., herunder på udmøntningen af aftaler.På baggrund af ovenstående skal analysen kortlægge og vurdere den nuværendemodel for fordeling af bevillinger mellem politiets enheder, herunder mellemRigspolitiet, kredsene og anklagemyndigheden med henblik på at stille forslag tilændringer i denne.2) Kvalificering af data på baggrund af kortlægningen
I fase 2 vil der på baggrund af kortlægningen i fase 1 skulle gennemføres dybdegå-ende analyser af udvalgte områder. Områderne udvælges ved en indsnævringspro-ces, hvor data fra kortlægningen skal identificere de områder, der forventes atkunne indeholde et betydeligt effektiviseringspotentiale. Kvalificeringen af datakan fx ske via benchmarking eller med andre metoder.På baggrund af kortlægningen skal analysen bl.a. – men ikke udelukkende – un-dersøge følgende punkter. Alle analysepunkterne skal have fokus på identifikationaf mulige effektiviseringspotentialer.Optimering af indkøb og forbrug, herunder balancen mellem vedligehold ogreinvesteringer og effektiv udnyttelse af eksisterende aktiver.Hvorvidt der er ikke-politifaglige opgaver, som f.eks. hittegodsområdet,personale- og regnskabsområdet mv., der med fordel kan udliciteres eller påanden måde flyttes fra politiet til f.eks. eksterne leverandører eller samles icentrale serviceenheder, herunder f.eks. et koncerncenter på IT-området,ØSC mv.
3
Hvorvidt en yderligere centralisering af alarmcentraler, servicecentre, opera-tionsplanlægningsafdelinger eller andre politiopgaver mv. kan medføre ef-fektiviseringer.Rigspolitiets dimensionering mv. på baggrund af den gennemførte analyseaf Rigspolitiets organisering.Organiseringen af Københavns politi.Anklagemyndighedens organisering og opgavevaretagelse. Analysen skal skei et integreret samarbejde med den arbejdsgruppe, Justitsministeriet har ned-sat, der skal give forslag til en ny statsadvokatordning.Politiets ressourceforbrug på ledelse og administration, herunder mulighe-den for at reducere ledelseslag, sikre mere effektive arbejdsgange og øgespecialisering mv. Ressourceforbruget skal kvalificeres f.eks. i form af enbenchmark-analyse i forhold til sammenlignelige organisationer.Mulighed for mere fleksibel arbejdstilrettelæggelse i politiets øvrige opgaver,herunder gennem øget faglig specialisering, personalesubstitution mv. Ana-lysen inddrager kortlægningen foretaget i foråret 2009.Hvorvidt politiets sagsproduktion kan effektiviseres gennem brug af f.eks.forbedret teknologiunderstøttelse, indførelse af LEAN-metoder, sammen-flytning af enheder mv., såfremt der er en positiv businesscase herfor.Politiets sygefravær med henblik på at sikre en nedbringelse heraf.
3) Beregning af effektiviseringspotentialer
I fase 3 skal der gennemføres beregninger, som angiver størrelsen af effektivise-ringspotentialet på et højt detaljeringsniveau med angivelse af de forudsætninger,herunder eventuelle nødvendige ændringer, der ligger til grund for beregningerne.Analysen gennemføres ved brug af eksterne konsulenter.Analysen kan tage udgangspunkt i det omfattende materiale, der er udarbejdet iforbindelse med politireformen, de gennemførte Deloitte- og BCG-analyser mv.Analysen skal tage højde for de effektiviseringer, der er igangsat som følge heraf.Den praktiske gennemførbarhed af effektiviseringsforslagene, herunder tidshori-sonten og mulige barrierer, beskrives.Såfremt politiet finder behov for at få hjælp til at sikre den praktiske implemente-ring af effektiviseringsforslagene, vil politiet efterfølgende kunne tilkøbe detaljere-de implementeringsstrategier.Der skal identificeres effektiviseringspotentialer på i størrelsesordenen 300-500mio. kr. årligt med henblik på blandt andet at tilbagebetale merbevillingen fra in-deværende forligsperiode.
4
3. Tidsplan og organiseringAnalysearbejdet tilrettelægges, sådan at resultatet af analysen foreligger senest den1. marts 2010.I forbindelse med analysens opstart forventes konsulentfirmaet i samarbejde medJustitsministeriet og Finansministeriet at udarbejde en tids- og aktivitetsplan, hvoriunderaktiviteter og møder fastlægges.Der nedsættes en styregruppe med deltagelse af 3 eksterne medlemmer, heraf enformand for styregruppen, Finansministeriet, Justitsministeriet og Rigspoliti-et/Rigsadvokaten.Der nedsættes en projektgruppe bestående af Finansministeriet (formand), Ju-stitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten.