Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
PØU Alm.del
Offentligt
Folketingets Politisk-Økonomiske UdvalgChristiansborg
Finansministeren
3. december 2009
Svar på Det Politisk-Økonomiske Udvalgs spørgsmål nr. 11 af 18.november 2009 (Alm. del - § 7) stillet efter ønske fra Frank Aaen.Spørgsmål:
Hvor mange års beskæftigelse skabes der ved anvendelse af 30 mia. kr., hvis midlerne bruges til:- indkøb af højteknologisk udstyr fra danske virksomheder, f.eks. i industrier, der leverer udstyrtil produktion af fly eller lignende- anlægsprojekter som byggeri og renovering af offentlige institutioner som skoler og plejehjem- ansættelse af mere personale inden for offentlig velfærd som ældrepleje, dagpasning af børn ogundervisning i folkeskolen?Svar:
Nye udgiftskrævende forslag skal ses i lyset af, at underskuddet på de offentligefinanser i forvejen i henhold til det seneste foreløbige skøn fra oktober skønnes atblive på omkring 90 mia. kr. i 2010. Derudover ligger både det offentlige forbrugog de offentlige investeringer på et højt niveau i disse år blandt andet som følgeaf, at den planlagte finanspolitik i forvejen er ekstraordinært lempelig i Danmark.Det offentlige forbrug ventes således i 2009 og 2010 at udgøre den største andelaf BNP nogensinde – også som andel af konjunkturrenset BNP.Samtidig er der planlagt en historisk høj vækst i de offentlige investeringer i 2009og 2010. De reale offentlige investeringer skønnes således at stige med godt 30pct. fra 2008 til 2010. Ikke siden udbygningen af velfærdsstaten i 1960’erne harder været tocifrede vækstrater to år i træk. Med den planlagte vækst forventesinvesteringerne at stige til knap 2½ pct. af BNP i 2010, hvilket er det højesteniveau siden starten af 1980’erne.Generelt kan det siges om de ønskede beregninger, at virkningen på den samledebeskæftigelse afhænger af beskæftigelsesindholdet korrigeret for afledte negativevirkninger som følge af dårligere konkurrenceevne og højere rente mv. Samtidiggælder det, at der ikke kan ventes en permanent beskæftigelseseffekt, idet beskæf-tigelsen på sigt er bestemt af den demografiske udvikling og strukturerne på ar-bejdsmarkedet mv.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Anvendes 30 mia. kr. på offentlige investeringer som byggeri og renovering afoffentlige institutioner svarer dette til en fordobling af de offentlige investeringer iforhold til niveauet i 2008. Som nævnt er der allerede planlagt en vækst i deoffentlige investeringer på godt 30 pct. fra 2008 til 2010.En standard modelberegning viser, at en midlertidig forhøjelse af de offentligeinvesteringer på 30 mia. kr. i ét år vil øge beskæftigelsen med 27.000 personer 1. årog med 12.000 personer i år 2, idet der ikke er taget hensyn til afledte virkningerpå renten af svækkede offentlige finanser. Stigningen i beskæftigelsen medførerhøjere lønstigninger og dermed en forværring af konkurrenceevnen, således ateksporten falder, mens importen stiger. Den lavere nettoeksport medfører laverebeskæftigelse. Fra 4. år dominerer effekten fra lavere nettoeksport−og derforbliver den samlede effekt på beskæftigelsen negativ herefter. Den laverebeskæftigelse fortsætter i en længere periode og er på op til 5.000 personer. Deoffentlige finanser svækkes permanent som følge højere renteudgifter.Anvendes 30 mia. kr. til ansættelse af mere personale inden for offentlige områdersom ældrepleje, dagpasning af børn og undervisning i folkeskolen, svarer dette tilen stigning i det offentlige forbrug på godt 6 pct. eller en stigning i det offentligeforbrug svarende til halvdelen af udgifterne til folkeskolen.En standard modelberegning viser, at en midlertidig forhøjelse af den offentligebeskæftigelse på 30 mia. kr. (svarende til ca. 75.000 flere ansatte) i ét år vil øge densamlede beskæftigelse med 85.000 personer i første år og med ca. 6.000 personer iandet år, idet det lægges til grund, at de 75.000 ansatte afskediges igen i år 2. Ogsåi denne modelberegning betyder lønstigninger og lavere nettoeksport, at densamlede effekt på beskæftigelsen er negativ fra år 4 med op til 10.000 personer.De offentlige finanser svækkes permanent. I beregningen indgår ikke negativeafledte effekter som følge af, at det større offentlige underskud vil trække i retningaf højere rente og dermed et lavere aktivitetsniveau. Som nævnt kan der ikkepåregnes en permanent positiv effekt på den samlede beskæftigelse af højereoffentlig beskæftigelse.Anvendelse af 30 mia. kr. til indkøb af højteknologisk udstyr har en mindredirekte beskæftigelseseffekt i det omfang, der er tale om produkter med et lavtdansk beskæftigelsesindhold.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen