Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
899715_0001.png
899715_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-401-01041Den 8.oktober 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 17. september 2010stillet følgende spørgsmål nr. 983 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).

Spørgsmål nr. 983 (alm. del)

Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af MPU alm. del - samråds-spørgsmål DØ og DÅ redegøre for ansvarsfordelingen mellem myndighe-derne indenfor og udenfor det grønlandske søterritorium og i internationaltfarvand?

Svar

Indledningsvist vil jeg kort redegøre for begreberne søterritoriet, basislinjen,den eksklusive økonomiske zone og åbent hav.Ved søterritoriet forstås det havområde, der strækker sig ud til 3 sømil frabasislinjen. Basislinjen udgør groft sagt en forenklet udgave af kystlinjen,tegnet gennem de yderste punkter på den grønlandske kyst. Ved fjorde oglignende går basislinjen således blot hen over fjordmundingen. Alt, hvad derligger inden for 3 sømile-grænsen, herunder Grønlands mange fjorde, bug-ter og lignende, udgør derfor søterritoriet.Ved Grønlands eksklusive økonomiske zone forstås det havområde, derligger uden for 3 sømile-grænsen. Den ydre grænse for Grønlands eksklu-sive økonomiske zone ligger 200 sømil fra basislinjen.Ved åbent hav forstås det havområde, der befinder sig uden for Grønlandseksklusive økonomiske zone, dvs. mere end 200 sømil fra basislinjen. Be-grebet internationalt farvand anvendes ikke ved fastlæggelsen af ansvaretfor havmiljøet, og er derfor ikke relevant her.Ansvaret for havmiljøetGrønland har overtaget den lovgivende og udøvende magt for havmiljø in-den for søterritoriet. Havmiljøberedskabet inden for søterritoriet påhviler degrønlandske myndigheder, mens det overordnede tilsyn med overholdelseaf regler for havmiljøet inden for søterritoriet varetages af forsvaret (Grøn-landskommandoen) og af politiet i Grønland.Grønland har ikke overtaget ansvaret for havmiljøet i den eksklusive øko-nomiske zone, og ansvaret herfor påhviler derfor de danske myndigheder. IDanmark hører havmiljø generelt under Miljøministeriet, idet forsvarsmini-steren dog er ansvarlig for beredskabet. Dette gælder dog ikke off-shoreaktiviteter, jf. afsnittet herom nedenfor. Tilsynet med overholdelse af regler
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
for havmiljøet inden for den eksklusive økonomiske zone påhviler Miljømini-steriet og Forsvarsministeriet, idet tilsynsbeføjelsen vedrørende platformedog er tillagt de grønlandske myndigheder.For det åbne hav gælder nationale regler kun i begrænset omfang. Såledesskal danske og grønlandske skibe overholde de regler, der gælder for dan-ske henholdsvis grønlandske skibe, uanset hvor de befinder sig, herundernår de befinder sig på åbent hav. Tilsynet med danske og grønlandske ski-be på åbent hav påhviler de danske myndigheder.Ansvaret for off-shore aktiviteterGrønland har overtaget Off-shore sagsområdet. Grønland har derfor denlovgivende og udøvende magt på dette område. Ansvaret for etablering afet tilstrækkeligt beredskab for bekæmpelse af olieforurening fra off-shoreaktiviteter påhviler den enkelte off-shore virksomhed. Ansvaret for at vurde-re, om beredskabet er tilstrækkeligt, påhviler det grønlandske råstofdirekto-rat.
Karen Ellemann
/
Helle Pilsgaard
2