Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
762328_0001.png
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg[email protected]Per Clausen (EL)[email protected]
J.nr. MST-501-00210Den 23. november 2009

Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 2. november

2009 stillet følgende spørgsmål nr. 90 (alm. del), som hermed besva-

res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 90

Vil ministeren skærpe kravene til, at der ikke må anvendes olie, hvor svovl-indholdet overstiger 0,5 pct., for skibe, der ligger ved kaj?

Svar

I dag er kravene til svovlindholdet i skibsbrændstoffer reguleret af EU direk-tiv 2005/33/EF og Svovlbekendtgørelsen (1663 af 14/12/2006) samt MAR-POL (International Convention for the Prevention of Marine Pollution fromShips) Annex VI. I henhold til MARPOL Annex VI er Østersøen og Nordsø-en såkaldte svovlemissions kontrolområder, hvor der maksimalt må anven-des brændstof med et svovlindhold på 1,5 %. Denne grænse for svovlind-holdet er således også den, der i dag gælder, når skibene ligger til kaj.I 2010 træder nye regler i kraft for svovlindholdet i skibsbrændstoffer, nårskibene ligger til kaj.Fra 1. januar 2010 er det således et krav, at der ikke må anvendes brænd-stof med et svovlindhold, der overstiger 0,1 %, gældende for skibe, der skalligge ved kaj i over 2 timer.Dermed er et meget ambitiøst loft for svovlindholdet i brændstofferne megetnært forestående, og med det nye loft følger en begrænsning af svovl- ogpartikeludslippet i havnene.
Troels Lund Poulsen / Claus Torp
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk