Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 2. november
2009 stillet følgende spørgsmål nr. 90 (alm. del), som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål 90
Vil ministeren skærpe kravene til, at der ikke må anvendes olie, hvor svovl-indholdet overstiger 0,5 pct., for skibe, der ligger ved kaj?
Svar
I dag er kravene til svovlindholdet i skibsbrændstoffer reguleret af EU direk-tiv 2005/33/EF og Svovlbekendtgørelsen (1663 af 14/12/2006) samt MAR-POL (International Convention for the Prevention of Marine Pollution fromShips) Annex VI. I henhold til MARPOL Annex VI er Østersøen og Nordsø-en såkaldte svovlemissions kontrolområder, hvor der maksimalt må anven-des brændstof med et svovlindhold på 1,5 %. Denne grænse for svovlind-holdet er således også den, der i dag gælder, når skibene ligger til kaj.I 2010 træder nye regler i kraft for svovlindholdet i skibsbrændstoffer, nårskibene ligger til kaj.Fra 1. januar 2010 er det således et krav, at der ikke må anvendes brænd-stof med et svovlindhold, der overstiger 0,1 %, gældende for skibe, der skalligge ved kaj i over 2 timer.Dermed er et meget ambitiøst loft for svovlindholdet i brændstofferne megetnært forestående, og med det nye loft følger en begrænsning af svovl- ogpartikeludslippet i havnene.