Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 2. november
2009 stillet følgende spørgsmål nr. 89 (alm. del), som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål 89
Vil Ministeren gøre rede for hvilke tiltag, der kan tages i anvendelse, for atreducere de stadigt flere krydstogtskibes udledninger af partikler mens ski-bene ligger ved kaj, og som iflg. DMU-rapporten (p. 106) tegner sig for 47pct. af det samlede primærpartikeludslip (PM) i Københavns havn?
Svar
Når skibe ligger ved kaj, er det, som det fremgår af svaret på spørgsmål 88,kun hjælpemotorerne, der arbejder for at producere strøm. Partikeludled-ningen fra hjælpemotorer vil blive reduceret med overgangen til brændstof-fer med laver svovlindhold i havnene, hvilket som følge af nye regler skerallerede pr. 1. januar 2010. Alternativt kan der monteres ”skrubbere”, somvasker røggassen med vand. Denne proces reducerer partikeludledningenmed 50-70 % samtidig med, at SO2-udledningen reduceres med ca. 90 %.Endelig vil flytning af skibe til fjernere kajpladser, som det fremgår af svaretpå spørgsmål 88, kunne medføre mindre forurening ved boliger i havneom-rådet.