Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
895950_0001.png
895950_0002.png
895950_0003.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-401-00940Den 1. oktober 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 11. august 2010stillet følgende spørgsmål nr. 882 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).

Spørgsmål nr. 882 (alm. del)

Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af overvågnings-programmet for vandmiljø og natur 2011-15 og besvarelsen af MPU alm.del – samrådsspørgsmål CW, CX, CY og CZ den 18. juni 2010, fremlæggeen skematisk redegørelse for, hvilke ændringer der er foretaget i det natio-nale overvågningsprogram for natur og miljø siden 2000, for så vidt angårstationsnet, besøgsfrekvenser og økonomi, idet redegørelsen ligeledes be-des omfatte havet, vandløb, søer, grundvand samt terrestrisk natur (sidst-nævnte så vidt muligt underopdelt)?

Svar

Den 7. september 2010 svarede jeg i et foreløbigt svar på spørgsmål 882,at jeg ville eftersende det endelige svar inklusiv den skematiske redegørel-se for, hvilke ændringer der er foretaget i det nationale overvågningspro-gram for natur og miljø siden 2000.Jeg fremsender hermed den endelige besvarelse på spørgsmål 882.Med strukturreformen i 2007 overgik amternes overvågningsindsats til sta-ten. Ansvaret og den primære varetagelse af overvågningen blev placeret iBy- og Landskabsstyrelsen med tilhørende 7 miljøcentre.I forbindelse med daværende miljøministers samråd i december 2006 omkommunalreformen blev det oplyst, at det ikke var muligt at opgøre amter-nes samlede budget for overvågningen. I forbindelse med reformen blev derfastlagt et budget på 275 mio. kr. til overvågningen.Miljøministeriet har videreført denne budgetramme til overvågningspro-grammet dog korrigeret for de udmeldte statslige effektiviseringskrav i peri-oden 2007-2010. Tilsvarende er det nye NOVANA 2011-2015 tilrettelagtefter en økonomisk ramme svarende til 2007-budgettet for programmet,men fremskrevet til 2011-priser og korrigeret for de udmeldte statslige effek-tiviseringskrav i perioden. Den økonomiske ramme for overvågningspro-grammet i 2011 vil derfor som udgangspunkt være på 258 mio. kr.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Der har fra 2000 og frem til i dag været gennemført tre revisioner af over-vågningsprogrammet. I 2004 blev der udarbejdet et nyt program for perio-den 2004-2009. Dette program blev tilpasset ved en midtvejsevaluering i2007 og efterfølgende i 2009 forlænget til 2010. Miljøministeriet har netopsendt et forslag til nyt program for perioden 2011-15 i offentlig høring.Det nye overvågningsprogram er tilrettelagt og målrettet efter at tilvejebrin-ge viden om naturen og miljøet, som kan understøtte gældende forvalt-ningsmæssige overvågningsforpligtelser i forhold til den danske natur- ogmiljøpolitik og lovgivning, EU-direktiver og relevante internationale konven-tioner.Overvågningsprogrammet er i forbindelse med de tre revisioner tilpassetnye forvaltningsmæssige behov. Det nye program 2011-15 er f.eks. udfor-met efter at understøtte de kommende vand- og naturplaner, hvilket harbetydet væsentlige ændringer i forhold til det foregående program. Tidligerevar overvågningen rettet mod at skabe et nationalt overblik over tilstandenog udviklingen i naturen og miljøet i Danmark. Det nye overvågningspro-gram er behovsorienteret, og med de kommende vand- og naturplaner erder f.eks. behov for ny viden om områder, som indgår i planerne, men somikke tidligere er blevet overvåget eller områder, som er i risiko for ikke atopfylde miljømålene. Hvis ikke der skaffes nye data på disse områder, kande ikke behandles i næste generation af vand- og naturplaner. Det betyder,at der i det nye overvågningsprogram 2011-15 er behov for en brederegeografisk dækning af overvågningen i Danmark. Overordnet set er det nyeprogram for 2011-15 derfor tilrettelagt efter at omprioritere den intensiveovervågning i områder med god viden om tilstand og udvikling i natur ogmiljø til fordel for at indhente ny viden i områder, hvor der i dag ikke er videneller begrænset viden.Delprogrammet for arter og naturtyper er i det nye forslag til overvågnings-program 2011-15 udvidet med en række nye arter og naturtyper. Dette harværet muligt, fordi der tilføres flere ressourcer til programmet og ved at æn-dre den intensive overvågning til ekstensiv overvågning af f.eks. naturtyper,der ændres meget langsomt, som f.eks. skov, og ændre antal prøvefelterper station i overvågningen. Det giver mulighed for at udvide overvågningenaf antal naturtyper med 32, hvoraf de 16 overvåges i delprogrammet forarter og naturtyper, mens de resterende 16 overvåges i delprogrammernefor overfladevand. Overvågningen af ynglefugle er udvidet med 17 ynglefug-le i forhold til Fuglebeskyttelsesdirektivet, mens 16 nye arter overvåges iforhold til Habitatdirektivet.Delprogrammet for søer er i det nye forslag til program bredt ud geografiskmed overvågning af flere søer, som der ikke før var viden om, eller hvormiljøtilstanden ikke er opfyldt, og som indgår i de kommende vand- og na-turplaner. I det nye program overvåges der fremover 18 søer intensivt ogfrekvensen i den intensive overvågning er for nogle parametre nedsat. Detgiver til gengæld mulighed for at øge overvågningen af søer i den ekstensi-ve overvågning fra ca. 1.000 til 2.500 søer. Overvågningen af miljøfremme-
2
de stoffer er også opprioriteret, således at der overvåges for miljøfremmedestoffer i ca. 250 søer.Tilsvarende gælder det for forslaget til delprogram for vandløb, at der i for-hold til vand- og naturplanerne er behov for nye viden om vandløb, der ind-går i de kommende vand- og naturplaner. Der er enten tale om at overvågevandløb, hvor der i dag ikke er viden eller operationel overvågning af vand-løb, hvor miljøtilstanden ikke er opfyldt. Den nye viden tilvejebringes ved atøge antallet af ekstensive vandstationer fra ca. 900 til ca. 5.700. Dette ermuligt og fagligt forsvarligt ved at nedsætte frekvensen på nogle parametre iden intensive overvågning. Overvågningen af miljøfremmede stoffer er op-prioriteret, således at de overvåges i 35 vandløb.I forbindelse med de kommende vand- og naturplanerne har det vist sig, atvidensniveauet om de marine områder ikke i alle tilfælde er tilstrækkelig tilat beregne indsatsbehov. De marine områder er derfor opdelt i tre typer afområder. V1-områder, hvor viden er tilstrækkelig som følge af mange årsovervågning, og V2-områder, hvor vidensniveauet ikke er fuldt tilstrækkeligttil at beregne indsatsbehovet og endelig V3-områder, hvor der kun i be-grænset omfang er viden. Det nye overvågningsprogram er tilrettelagt efterat tilvejebringe den manglende viden i V3- og V2-områderne. Igennem mo-dellering vil der i det nye program blive tilvejebragt den manglende videnom V3-områderne. Tilsvarende vil viden om V2-områderne blive opgraderetigennem modelleringen af V3-områderne og øget overvågning af V2-områderne.Endelig er det nødvendigt at tilpasse overvågningen af grundvandet efter, atflere af grundvandsforekomsterne er i risiko for ikke at opfylde miljømålene ivand- og naturplanerne, og derfor skal overvåges med operationelt over-vågning. Overvågningen af grundvandsforekomsterne bliver derfor bredt udi det kommende program, således at flere forekomster i risiko for ikke atopfylde miljømålene i vand- og naturplanerne overvåges.Samlet set gør omlægningen af programmet for 2011-15 det vanskeligt atsammenligne ændringer på antal stationer og frekvenser i forhold til tidligereprogrammer, fordi det nye antal stationer og frekvenser er tilpasset de nyebehov, som følger af vand- og naturplanerne.I vedlagte bilag har BLST oplistet de væsentlige ændringer i stationsnet ogfrekvens for delprogrammerne for havet, vandløb, søer, grundvand og ter-restrisk natur i forbindelse med de 3 revisioner af programmet siden 2000.
Karen Ellemann
/
Helle Pilsgaard
3